تبیان، دستیار زندگی
کتاب «عدالت و حقوق» اثر حسینعلی بای از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«عدالت و حقوق» روانه بازار نشر شد

کتاب «عدالت و حقوق» اثر حسینعلی بای از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

عدالت واژه‌ای مقدس است که همه ادیان در صدد تحقق آن بوده‌اند و قرآن هدف از ارسال رسل و انزال کتب آسمانی را اقامه قسط و عـدل در جامعه می‌داند. «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط».

چنان‌‌که تمامی مکاتب بشری نیز حداقل در سخن آن را محترم شمرده، ادعای حرکت به سوی آن را دارند و طلایه‌داران تمامی تحولات حقوقی، اعم از ماهوی و شکلی و ملی و بین‌المللی پرچم فراهم‌سازی بستر و سازوکاری مناسب در جهت اجرای عدالت را بر دوش می‌کشند؛ اما باید گفت، عدالت مفهومی سهل و ممتنع است، زیرا اینکه عدالت چیست، مصادیق آن کدام است، چه سنجه‌هایی برای تشخیص آن وجود دارد، سازوکار مناسب برای اجرای آن چیست و ... از اموری هستند که بسیار درباره آنها سخن گفته شده، اما راه همچنان پیمودنی است.

در این کتاب، موضوعات مختلفی از بحث عدالت حقوقی شامل «اجرای عدالت، احسـاس عدالت»، «عدالت و حقـوق»، «حق و عدالت در اندیشه استاد مطهری»، «نسبت میـان عدالت و حقوق بشر»، «اصل فردی‌کردن مجازات‌ها؛ تبعیضی فاحش یا عدالتی عادلانه‌تر»، «استقلال بازپرس در انجام تحقیقات مقدماتی و تأثیر آن در تحقق دادرسی عادلانه‌تر» و «راهکارهای تأمین عدالت» بررسی شده است.

این نوشتار در چاپ نخست، 232 صفحه و بهای ۱۹۰ هزار ریال از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.


منبع:
خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .