تبیان، دستیار زندگی
در ایران بناهای زیادی وجود دارند که به دلایل خاصی از سایر بناهای هم نوع خود متمایز شده اند. در این میان بناهای تاریخی به دلیل اسلوب خاص معماری و راز و رمزهایی که با خود یدک می کشند ، اهمیت مضاعفی می یابند و کشف اسرار ساخت آنها هنوز در هاله ای از ابهام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران + گالری عکس

در ایران بناهای زیادی وجود دارند که به دلایل خاصی از سایر بناهای هم نوع خود متمایز شده اند. در این میان بناهای تاریخی به دلیل اسلوب خاص معماری و راز و رمزهایی که با خود یدک می کشند ، اهمیت مضاعفی می یابند و کشف اسرار ساخت آنها هنوز در هاله ای از ابهام است. کبوتر خانه قورتان نمونه ای از این گونه بناها است.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

یکی از آثار تاریخی جالب و دیدنی روستای قورتان در شهرستان ورزنه استان اصفهان، ارگ عظیم و تاریخی آن است که قدمتش به قرن چهارم هجری (366-323 ه،ق) و دوره ی دیلمیان برمی گردد و به واسطه موقعیت ممتازی که در کنار زاینده رود دارد ، از تاریخ بنا تا به امروز سکونت در آن وجود داشته است.

در ضلع شمال غربی ارگ قورتان و در حاشیه  رودخانه  زاینده رود ، کبوترخانه ای خودنمایی می کندکه معماری آن با معماری کبوترخانه های دیگر بسیار تفاوت دارد و چگونگی ساخت این بنا هنوز مشخص نشده و در دست بررسی محققان است.

نمای بیرونی این کبوتر خانه بر خلاف سایر کبوترخانه ها که صاف است و فشار کمتری را تحمل می کند ، دارای 12 سیلوی هلالی شکل است که هرکدام از این سیلوها کار یک پایه را برای این بنا انجام می دهد . ارتفاع کبوترخانه 15 متر و قطر آن 12 متر است . این برج را به صورت حفره حفره درست کرده اند تا کبوتران بتوانند درآن لانه گزینند و این امر را می توان به این دلیل دانست که از فضله های آنان جهت مصارف کشاورزی استفاده کنند ، اما دست روزگار به این برج ها نیز رحم نکرده و در کشاکش روزگار به سمت ویرانی رفته اند و دیگر از آن کبوتران خبری نیست ، اما در کنار ارگ قورتان هنوز یکی از این کبوترخانه ها وجود دارد که توانسته خود را همچنان محکم و استوار نگه دارد و اهالی روستا به خصوص دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری ارگ زنده رود با صرف وقت و هزینه توانستند این برج را از ویرانی نجات دهند و با بازسازی گوشه های ویران شده آن توانستند دوباره این برج را مملو از کبوتر نمایند . می توان گفت که این برج هم اکنون تنها کبوترخانه ایران است که کبوتر دارد، اما برای جلوگیری از تخریب آن در سالهای آتی و فصول باران نیاز مبرم به مرمت و بازسازی آن می باشد.

تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران تنها کبوتر خانه دارای کبوتر ایران


منابع: روستاهای ایران، جماران، وبلاگ روستای قورتان