تبیان، دستیار زندگی
بار دیگر تحریم های ایران به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید؛ ای کاش تاکیدات رهبری را درباره خصومت دیرینه ی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران آویزه ی گوشمان می کردیم و برای لحظه ای به این شیطان بزرگ اعتماد نمی کردیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبرت های برجام +فیلم

بار دیگر تحریم های ایران به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید؛ ای کاش تاکیدات رهبری را درباره خصومت دیرینه ی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران آویزه ی گوشمان می کردیم و برای لحظه ای به این شیطان بزرگ اعتماد نمی کردیم.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
برجام، دکتر ظریف، لاریجانی، حسن روحانی، کاخ سفید، بدعهدی آمریکا، ظریف، نقض برجام، تحریم، تمدید تحریم

طرح تمدید 10 ساله تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ امری که انتظار آن می رفت؛ به واقعیت پیوست. مجلس سنای آمریکا طرح ISA (تحریم های 10 ساله ایران) را بار دیگر مطرح و به تصویب رساندند. طرحی که شاید جامعه ی بین المللی را با شوکی بزرگ پس از امضای توافق نامه ی برجام مواجه ساخت.

امضای اوباما بر مصوبه تحریم 10 ساله ایران

با تصویب طرح تحریم 10 ساله ایران؛ گمانه زنی های فراوانی پیرامون اجرایی شدن این مصوبه مطرح شده است. عده ای بر این باورند که "باراک اوباما" رییس جمهور ایالات متحده آمریکا این مصوبه را امضا نمی کند تا توافق هسته ای را به نام خود در تاریخ آمریکا ثبت نماید و پیش از تَرک کاخ سفید، بزرگترین "نه" را به رییس جمهور منتخب یعنی "دونالد ترامپ" گفته باشد.

توافق نامه برجام بیش از یک سال پیش به امضای دولت جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در آمد و بر مبنای مفاد این توافق نامه، قرار بر این شد تا در عوض لغو تدریجی تحریم های اقتصادی کشورمان، ایران نیز به تعهدات خود عمل نماید.

اما واقعیت این است که تاکنون اوباما واکنش خاصی در این باره نشان نداده و تنها خبر رسمی در این راستا سخنان "اریک شولتز" سخنگوی کاخ سفید است که اخیرا رسانه ای شده : "پیش بینی می کنیم اوباما (رئیس جمهور آمریکا)، طرح تمدید تحریم های ایران را امضا کند."

پیش بینی تمدید تحریم ها

موضوع تحریم های مجدد ایران، از نخستین روزهای انتشار اخبار مربوط به توافق هسته ای، بنا به گوشزدهای مقام معظم رهبری و اشاره ی مکرر ایشان به بدعهدی های دولت آمریکا در قبال ایران اسلامی، پیش بینی شده بود. رهبر معظم انقلاب بارها به تیم مذاکره کننده و دست اندرکاران این جریان توصیه نمودند که راه های بدعهدی آمریکا را تا حد امکان بسته و در مذاکرات چنان پیش روید که دچار خُسران نشویم.
دولت یازدهم و گروه دیپلمات های متخصص مذاکرات هسته ای در تمام دوران انجام مذاکرات؛ سعی در احقاق حقوق کشورمان را داشته و در این راستا از هیچ امری فروگذار نکرده اند اما ای کاش زمانی که رهبر انقلاب فرمودند: "تمام مذاکرات تنها به دلیل لغو تحریم ها انجام می شود پس چرا لغو تحریم ها مشروط به انجام اموری از سوی ایران گشته"، راهی برای تضمین لغو این تحریم های ظالمانه می اندیشیدند.
ای کاش دولت و مجلس شورای اسلامی کمی تامل کرده و زمان بیشتری را برای بررسی مفاد این توافق نامه صرف می نمودند تا شاید روزنه های تحریم مجدد را در آن یافته و راه را بر دشمن می بستند.
ای کاش تاکیدات رهبری را درباره خصومت دیرینه ی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران آویزه ی گوشمان می کردیم و برای لحظه ای به این شیطان بزرگ اعتماد نمی کردیم.
ای کاش در آن برهه ی زمانی که مقام معظم رهبری با ژرف اندیشی تمام، فریاد برآوردند که دولت آمریکا همچون گذشته؛ روزی ایران اسلامی را تروریسم خواهد خواند و به این بهانه ی تکراری برجام را نقض خواهد کرد، دمی صبر می کردیم و تدابیر سیاسی خود را به کار می گرفتیم.
ای کاش پیشنهاد تشکیل یک گروه هوشمند و آگاه ناظر بر روند برجام را جدی می گرفتیم و با رصد این گروه بر طی مسیر برجام، سدی در برابر تخطی های سران آمریکایی می ساختیم.

واکنش قاطعانه مجلس شورای اسلامی

توافق نامه برجام بیش از یک سال پیش به امضای دولت جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در آمد و بر مبنای مفاد اولیه ی این توافق نامه قرار بر این شد تا در عوض لغو تدریجی تحریم های اقتصادی کشورمان، ایران نیز به تعهدات خود عمل نماید. اما در واقعیت تنها دولت ما بود که به وظایف خود جامه ی عمل پوشاند و کوچکترین عملکردی را از طرف مقابل ندید و در این میان شاهد تصویب تحریم های جدیدی شدیم که شاید می توانستیم از آن ها جلوگیری نماییم.
مقامات عالی رتبه ایرانی از زمان امضای برجام تاکنون؛ بارها و بارها اعلام نموده اند که تصویب هرگونه تحریمی در هر سطحی نشان از نقض برجام از سوی طرف مقابل محسوب شده و واکنش قاطعانه ی ایران را در پی خواهد داشت و بی تردید اکنون که تمدید تحریم ها وارد مرحله ای جدی شده است؛ باید شاهد این واکنش جدی باشیم.


فیلم سخنان دکتر ظریف درباره تمدید تحریم های ایران از سوی آمریکا

در حقیقت اینک وقت آن رسیده تا دولت و مجلس شورای اسلامی با اتخاذ تدابیری خاص و کاربردی در پی مقابله با تحریم های جدید باشند. مجلس شورای اسلامی همانطور که در تصویب این توافق نامه حساس و سرنوشت ساز در کنار دولت ایستاد؛ اکنون نیز باید قاطعانه در برابر تصمیمات مجلس سنای آمریکا ایستاده و واکنشی نشان دهد که اجازه ایجاد کوچک ترین اختلال در روند برجام را از آنها سلب نماید. (امروز وقت آزمون توانِ مجلس است.)
در واقع ایران با اجرای وظایف خود در راستای عملیاتی شدن برجام به همگان اثبات نمود که همواره در پی ایجاد صلح و امنیت بوده و هست و این آمریکای جهانخوار است که با دلایل واهی سعی در ایجاد خلل در روند داخلی و خارجی اداره کشورها دارد و با جریان سازی های انحرافی در پی تحقق اهداف شوم خود می باشد. با تمام آنچه که به اجمال گفته شد، آیا مصوبه ی تمدید تحریم های ایران به امضای اوباما می رسد؟ و اگر تحریم ها مجدا به اجرا درآیند، مجلس و دولت جمهوری اسلامی چه تصمیم قاطعی خواهد گرفت؟