تبیان، دستیار زندگی
پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، به منظور فراهم آمدن زمینه های عملی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شؤون مملکت، لازم بود قانون اساسی که مبین بنیاد های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول اسلامی باشد، تدوین گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 آذر 1358 ،رسمیت یافتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، به منظور فراهم آمدن زمینه های عملی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شوون مملکت، لازم بود قانون اساسی که مبین بنیاد های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول اسلامی باشد، تدوین گردد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
رسمیت یافتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، به منظور فراهم آمدن زمینه های عملی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شوون مملکت، لازم بود قانون اساسی که مبین بنیاد های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول اسلامی باشد، تدوین گردد. بر همین اساس مجلس خبرگان قانون اساسی در 28 مرداد 1358، با عضویت 75 نماینده از سراسر کشور تشکیل شد. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلام شناسان، فقها و با کوشش های مستمر و شبانه روزی شهید بهشتی و نیز شهدای محراب و با تأکید حضرت امام مبنی بر آن که قانون اساسی باید صد در صد اسلامی باشد، توانست قانون اساسی را تدوین کند. این قانون در مدت 4 ماه فعالیت این مجلس نهایتا در دوازده فصل و 175 اصل تنظیم گردید و در 24 آبان 1358، به تصویب دو سوم نمایندگان رسید. سرانجام در همه پرسی ای که طی روزهای یازدهم و دوازدهم آذر 1358، انجام گرفت، ملت ایران با 5/99% رأی موافق، قانون اساسی را مورد تصویب نهایی قرار دادند. حضرت امام حاشیه قانون اساسی را جهت اجرا تنفیذ نموده و فرمودند: «قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم بلکه بزرگترین ثمره جمهوری اسلامی است».


منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی