تبیان، دستیار زندگی
رقم خوردن یک اتفاق بزرگ و باشکوه در مسابقات شطرنج، همه نگاه ها را به سمت بانوی ورزشکار ایرانی در روسیه خیره کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی شطرنج باز ایرانی، نگاه ها را خیره کرد

رقم خوردن یک اتفاق بزرگ و باشکوه در مسابقات شطرنج، همه نگاه ها را به سمت بانوی ورزشکار ایرانی در روسیه خیره کرد؛ جایی که سارا خادم الشریعه با انجام یک حرکت انسانی فوق العاده، نشان داد طعم گذشت و جوانمردی تا چه اندازه می تواند از هر موفقیت ورزشی شیرین تر باشد.

بخش ورزشی تبیان

سارا خادم‌الشریعه

رقابت های شطرنج بانوان گرندپری روسیه به روزهای پرهیجانش نزدیک شده و مسابقات سختی برای کسب عنوان قهرمانی بین شرکت کنندگان در حال برگزاری است. در همین حال روز یکشنبه، از دور هشتم این مسابقات سارا خادم الشریعه به مصاف قهرمان اوکراینی رفت؛ شطرنج بازی که سارا از چهار مسابقه قبلی خود تنها یک تساوی برابر وی کسب کرده بود و به نظر کار سختی برای کسب امتیاز داشت، اما تنها پس از چند دقیقه و تنها در 11 حرکت بازی با نتیجه مساوی به پایان رسید.

این تساوی زودهنگام تعجب بسیاری از علاقه مندان به شطرنج را در پی داشت و برای همه سوال پیش آمد چگونه این دو قهرمان به این سرعت به تساوی رضایت دادند، اما ماجرایی جالب پشت این تساوی بود.

چند ساعت قبل از شروع دور هشتم، یک شطرنج باز فرانسوی دچار ناراحتی قلبی شده و همراه شطرنج باز اوکراینی راهی بیمارستان می شوند. مسوولان برگزاری تاکید داشتند که مسابقه باید سر ساعت برگزار شود و به همین دلیل شطرنج باز اوکراینی با وضع روحی آشفته و بدون تمرکز روبه روی سارا می نشیند.

وی که پیش از مسابقه به شدت گریه کرده و حال خوبی نداشت، با پیشنهادی از طرف سارا مواجه می شود؛ اینکه در کمترین زمان ممکن بازی را با تساوی به اتمام برسانند تا شطرنج باز اوکراینی به بیمارستان بازگردد و ادامه درمان دوستش را پیگیری کند. به همین دلیل مسابقه در 11 حرکت به پایان رسید. بعد از این بازی سارا خادم الشریعه با کسب پنج امتیاز در صدر جدول قرار گرفته، در حالی که شاید می توانست با کسب پیروزی در این بازی شرایط بهتری داشته باشد.

شاید اگر فرد دیگری جای این شطرنج باز خوش اخلاق کشورمان روبه روی حریف اوکراینی می نشست، از عدم تمرکز او استفاده کرده و بازی را به نفع خود به پایان می برد اما او انتخاب دیگری داشت.

مرا با تختی مقایسه نکنید

انتشار خبر حرکت پسندیده خادم الشریعه در برابر ورزشکار اوکراینی که نگران دوست فرانسوی اش بود، حالا تحسین همگان را به دنبال داشته است. او اما توضیح می دهد که در شرایط عادی نتیجه مساوی را مطلوب می دانسته است.

سارا خادم الشریعه در گفت وگوی متواضعانه اش با سایت ورزش سه در مورد اتفاق رخ داده و نیز مقایسه خودش با بزرگان پهلوانی در ایران توضیح می دهد: «درباره حریف اوکراینی ام یعنی ناتالیا ژوکووا باید این را بگویم که بسیار قوی بود و در تهران تنها باخت من به همین بازیکن بود. اگر بازی با شرایط عادی پیش می رفت و این اتفاقات نمی افتاد شاید تساوی برای من بسیار خوب بود.

قطعا برای برد تلاش می کردم چون با مهره سفید بازی می کردم برتری جزئی داشتم و با توجه به اینکه در این مسابقات آماده ظاهر شدم ترجیح می دادم بازی کنم و شانس خودم را امتحان کنم، هرچند ممکن بود بازی را واگذار کنم. در مجموع اتفاقی که افتاد اصلا قابل مقایسه با پوریای ولی و تختی نیست چون آنها کارهای خیلی بزرگی انجام می دادند و بعضی وقت ها باعث می شده قهرمانی را از دست بدهند. در بازی ما نتیجه مساوی به نفع هر دو طرف بود اما بدون اینکه من شانس هایم را امتحان کنم چنین اتفاقی افتاد. حریفم در شرایط روحی خوبی نبود شاید اگر بازی را ادامه می دادم می توانستم بازی را ببرم اما این صد درصد نبود.»


منبع : ورزش 3