تبیان، دستیار زندگی
مرد قصابی بود که چشمش درد می کرد و سرخ شده بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرب المثل نه کور می کند، نه شفا می دهد

مرد قصابی بود که چشمش درد می کرد و سرخ شده بود. او برای معالجه چشمش پیش حکیم باشی رفت حکیم باشی برای قصاب دارویی ساخت و گفت: صبح و شب دو قطره ازین دارو را توی چشمت بچکان تا خوب شوی.

ضرب المثل نه کور می کند، نه شفا می دهد


قصاب این کار را کرد او انتظار داشت پس از سه روز دارو چکاندن چشمش کاملا خوب شود اما این طور نشد. داروی حکیم باشی درد چشمش را کم کرد اما نتوانست سرخی و سوزش چشمش را کم کند پس از چند روز قصاب دوباره به دیدن حکیم باشی رفت و گفت: درد چشمم کم شده اما خوب نشده حکیم جان،دستم به دامانت دارویی بده که خوب بشوم و بتوانم به کار و زندگیم برسم. حکیم باشی این بار کتاب هایش را زیر و رو کرد و این بار از روی کتاب ها دارویی برای قصاب ساخت.
قصاب دارو را به خانه برد و طبق دستور حکیم باشی مصرف کرد. چند روز گذشت: اما دارو اثر زیادی نکرد و درد سوزش چشم قصاب خوب نشد…قصاب نمی دانست چه باید بکند. به سفارش یکی از مشتری هایش به محله دیگر شهر رفت. در آنجا حکیم باشی دیگری بود و بیماران زیادی دور وبرش نشسته بودند.
قصاب توی صف منتظر شد تا نوبتش برسد قصاب به حکیم باشی گفت: من اهل محله شما نیستم اما حکیم باشی محله خودمان نتوانسته مرا معالجه کند این است که به حضور شما آمده ام. حکیم به خوبی چشم قصاب را معاینه کرد و دارویی که به چشمش می ریخت دید سپس رو کرد به او و گفت: دارویی که حکیم باشی محله تان به تو داده، داروی خوبی است فکر میکنم تو خودت بهداشت را رعایت نمی کنی و دست کثیفت را به چشمت میمالی.
قصاب گفت: آخر چه کنم حکیم . وقتی چشمم می سوزد و میخارد که نمی توانم دست به چشمم نزنم. حکیم باشی گفت: دست تو همیشه آلوده است. آلوده به پشم ودنبه وگوشت گوسفند.اگر بخواهی با این دست های آلوده همیشه چشم هایت را بخارانی مشکلت حل نمی شود.
هر دارویی هم که مصرف کنی نه تورا کور می کند نه شفا می دهد. بهتر است چند روزی سرکار نروی و چشمت را با دستمال تمیز ببندی که با دستت در تماس نباشد قصاب مجبور شد چند روز درخانه بماند. او چشم هایش را بست تا دستش به چشمش نرسد.کم کم حالش خوب شد و سوزش و درد و سرخی چشم هایش تمام شد.
قصاب یک راست رفت سراغ حکیم باشی محله خودشان. حکیم باشی از دیدن قصاب خوشحال شد وگفت: خدا رو شکر مثل اینکه با داروهای من چشمت کاملا خوب شده است. قصاب گفت: نه حکیم جان داروهای تو نه کور می کند، نه شفا می دهد.
من باید خودم مواظبت می کردم که چشمم آلوده نشود تا داروهای تو تاثیر بکند این حرفی بود که تو به من نزدی.
از آن به بعد وقتی بخواهند از بی اثر بودن کاری حرف بزنند این ضرب المثل را گویند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.