تبیان، دستیار زندگی
روزی كه احساس كنید نیاز دارید دست های یك نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به خوبی كسی را كه به نظرتان برای شما مناسب است انتخاب كنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلدی بری خواستگاری؟

روزی كه احساس كنید نیاز دارید دست های یك نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به خوبی كسی را كه به نظرتان برای شما مناسب است انتخاب كنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی كنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان
خواستگاری

روزی كه احساس كنید نیاز دارید دست های یك نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به خوبی كسی را كه به نظرتان برای شما مناسب است انتخاب كنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی كنید. اما در نخستین قدم، هنگامی كه در جایی، فرقی نمی كند خانواده، محله، دانشگاه یا محل كار احساس كردید كسی جزو گزینه های مورد نظر شماست چطور باید قدم های بعدی را برای ازدواج بردارید؟ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا راهكارهای آشنایی اولیه و مقدمات خواستگاری را با هم مرور كنیم.

دل نبندید

مهم ترین چیزی كه در فرایند این نوع از انتخاب اهمیت دارد و دقت و توجه شما را می طلبد این است كه در طول فرایندی كه دختری در اطراف تان یا در هر محیطی از جامعه كه ممكن است شما با دختری روبه رو شوید، در مقابل چشمان شما برجسته می شود و مورد توجه قرار می گیرد، او را به عنوان دختر آرزوهایتان نبینید و به عنوان ملكه رؤیاهایتان انتخاب نكنید. دقیقا همانند فرایند انتخابات كه هر نامزدی از ابتدای كاندیدا شدن برای انتخابات تا انتخاب شدن به عنوان برگزیده، مراحل طولانی را باید سپری كند و هیچ كس نباید پیش از انتخاب، خود را برتر بداند، شما هم باید مراقب باشید كه كاندیدای مورد نظرتان را پیش از آنكه برگزیده و به عنوان همسرتان انتخاب شود در دلتان از پیش برگزیده نكنید. به عبارت ساده باید سعی كنید طی فرایند انتخاب دختری توسط شما تا معرفی به خانواده و خواستگاری و تا قبل از به نتیجه رسیدن خواستگاری به هیچ وجه به دختر مورد نظرتان دل نبندید و در تصورات تان خیال پردازی نكنید.

این كار باعث می شود شما تا ادامه مسیر همچنان صلاحیت خود را برای انتخاب كردن و تصمیم عاقلانه گرفتن داشته باشید. حضرت علی(ع) در این زمینه می فرمایند: چشم حبیب از دیدن معایب محبوب كور است و گوش اش از شنیدن زشتی های او كر. چنان كه امام علی(ع) هم می فرمایند طبیعتا یك آدم كور و كر نمی تواند گزینه خوبی برای انتخاب عاقلانه و منطقی باشد. پس حواستان باشد در طول فرایند انتخاب، دلتان را جمع و جور كنید تا به كسی بسته نشود و همه دل بستن و عشقتان را برای بعد از خواستگاری و ازدواج بگذارید.

پیام محبت آمیز نفرستید

همانطور كه گفتیم در مورد خودتان مراقب باشید دلبستگی و محبت نسبت به دختر مورد نظرتان پیش نیاید. طبیعتا اخلاق، انصاف و انسانیت و حتی شرع حكم می كند در رابطه با دختر مورد نظرتان هم هیچ گونه پیام محبت آمیزی كه باعث دلبستگی میان شما و طرف مقابلتان شود مخابره نكنید. اساسا از نظر احكام شرعی هم شما در این مرحله اجازه ابراز علاقه و فرستادن پیام های محبت آمیز به دختر مورد نظر را ندارید و این كار خلاف شرع به حساب می آید. مضاف بر اینكه اگر قرار باشد محبتی بین شما پیش نیاید تا بتوانید منطقی تصمیم بگیرید، این به وجود نیامدن محبت باید دوطرفه باشد؛ چرا كه اگر محبتی در دل یكی از طرفین به وجود بیاید باعث ابراز آن شده و در طرف مقابل هم محبت و دلبستگی ایجاد خواهد كرد. پس لطفا دقت كنید تا رسیدن به مرحله انتخاب و خواستگاری هیچ گونه پیام محبت آمیزی میان شما و طرف مقابلتان رد و بدل نشود. دقت كنید وقتی می گوییم پیام محبت آمیز، قرار نیست خودمان را گول بزنیم. نگاه های خیره خیره، دادن و گرفتن جزوه، دفاع در جمع و كلاس، حمایت و محبت غیرمستقیم و همه رفتارهای حمایتگرانه و محبت آمیز شامل این ممنوعیت می شود: یعنی توجه داشته باشید هر رفتاری كه با دیگر افراد انجام داده نشود و با مخاطب خاص شما صورت بگیرد، محبت آمیز به حساب می آید و باید از انجام آن خودداری كنید. نگران این هم نباشید كه درصورت انتخاب از طرف شما، طرف مقابلتان پاسخ منفی بدهد، اجازه دهید در فضایی منطقی و به دور از احساسات، او هم تصمیم خود را بگیرد.این برای هردوی شما بهتر است.

ازدواج در خانواده و محله

اگر گزینه مورد نظر شما در خانواده یا از همسایگان و اهالی محله است سعی كنید ابتدا تا حدی كه آشنایی ضمنی برای انتخاب اولیه در شما به وجود بیاید رفت وآمد خود را با حضور خانواده ها بیشتر كنید؛ مثلا می توانید در جلسات خانوادگی حضور پررنگ تری داشته باشید و فرد مورد نظرتان را زیرنظر بگیرید تا مطمئن شوید كه همان گزینه موردخواست شماست. در این مرحله است كه دیگر وقت دخالت دادن خانواده و بزرگ ترهاست. تأكید ما این است كه تا حد امكان پیش از اینكه دختر از علاقه شما مطلع شود خانواده ها را در جریان بگذارید تا خانواده جوانب كار را بسنجد و با چشم بازتری جلو بروید. كمترین مزیت این كار این است كه اگر مشكلی در گزینه مورد نظر شما وجود داشته باشد كه شما از آن باخبر نباشید خانواده به شما خبر خواهند داد و پیش از آنكه ذهن و دل دختر را تحت تأثیر قرار دهید او را از كاندیداهای خود حذف كرده اید. مزیت دیگر چنین كاری این است كه خانواده ها ادامه كار را مدیریت می كنند و پس از بررسی و تحقیقات لازم ارتباط مناسب با خانواده دختر را برقرار می كنند و كار با نظارت آنها پیش می رود. مزیت دیگری كه این روش آشنایی با خانواده گزینه مورد نظر شما دارد این است كه چون خانواده از گام های ابتدایی در جریان مراحل ازدواج بوده اند، حمایت و پشتیبانی كامل تری را در ادامه زندگی و در مشكلاتی كه برای هر زندگی قطعا پیش می آید،
خواهند داشت.

ازدواج در محل كار و تحصیل

اما ممكن است خانم مورد نظر شما در دانشگاه یا محل كار و از میان همكاران شما یا حتی در گوشه ای از جامعه در معرض انتخاب شما قراربگیرد. در چنین مواردی چه باید بكنید و چگونه باب آشنایی را برای رسیدن به انتخابی صحیح باز كنید؟ ابتدا سعی كنید اطلاعات اولیه خود را از محیطی كه در آن قرار دارید كامل كنید. در مقایسه با ازدواج در خانواده و محله اینجا شما باید برای كسب اطلاعات بیشتر تلاش و اطلاعات اولیه در مورد گزینه مورد نظرتان را كسب كنید و سپس به سراغ خانواده بروید. ابتدا سعی كنید از اطرافیان، همكاران یا دیگر همكلاسی ها به صورت غیرمستقیم اطلاعات كلی در مورد وضعیت گزینه مورد نظرتان به دست بیاورید. این كار باید با دقت و ظرافت و زیركی خاصی از طرف شما انجام شود تا همه اطرافیان متوجه قصد و منظور شما از كسب اطلاعات نشوند. در مرحله بعد می توانید در دانشگاه یا محل كار به سراغ مشاور دانشگاه، یك استاد مطمئن و مورد اطمینان یا همكاری كه تجربه بیشتر و سن بالاتری در اداره دارد و متاهل است و ترجیحا یك همكار خانم بروید و از او بخواهید اطلاعاتی مانند شماره تلفن، آدرس منزل و... را برای شما به دست بیاورد.

در این مرحله وقت آن است كه خانواده را در جریان بگذارید و آنها را وارد چرخه انتخاب كنید تا خانواده وظیفه خود را انجام دهد. می توانید به صورت نامحسوس در دانشگاه یا اداره از مادر یا خواهرتان دعوت كنید تا گزینه موردنظر شما را ببینند و به صورت غیرمستقیم با او آشنا شوند. ادامه كار را معمولا خانم ها به خوبی بلدند و شما فقط باید بنشینید و خوب فكر كنید تا تصمیمی درست و عاقلانه بگیرید.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.