تبیان، دستیار زندگی

شایع‌ترین بیماری‌های شکمی کدامند؟

زمانی که شما مشکلی با معده و یا روده‌تان داشته باشید، احتمالا نمی‌خواهید راجع به آن صحبت کنید، این طور نیست؟ ولی هرگز این مشکلات را پیش خود نگه ندارید، مخصوصا در طولانی مدت. مطالعات نشان می‌دهد در حدود یک پنجم جمعیت نفخ، ریفلاکس و یا یبوست را تجربه کرده‌اند.در این مطلب به برخی از شایع‌ترین بیماری‌های شکمی و چگونگی درمان آن‌ها می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری های شکمی

ریفلاکس اسید معده

احساس سوزش در ناحیه معده، درست بالای شکم و یا قفسه ی سینه ناشی از بازگشت اسید معده به مری است. مصرف غذاهای پر ادویه، مرکبات و دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن می‌تواند این ناراحتی را بدتر کند.

سوزش معده را می‌توان با مصرف داروهای آنتی اسید درمان کرد. اما اگر علائم بیشتری دارید مانند بلع دشوار غذا، کاهش ناخواسته‌ی وزن و کم خونی، باید به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به یک آزمایش برای رد و یا تأیید وجود سرطان باشد.

سوء هاضمه

اگر بعد از خوردن سریع یک وعده غذایی سنگین، درد، نفخ و یا حالت تهوع در معده را تجربه کردید، احتمالا دچار سوء هاضمه شده‌اید. مانند ریفلاکس، این مشکل را نیز می‌توان با مصرف داروهای مسدود کننده‌ی اسید OTC درمان کرد.

اگر به جای درد در کل ناحیه‌ی شکم تنها در یک نقطه‌ی مشخص دچار درد می‌شوید، احتمالا دچار درد دیواره‌ی شکم شده‌اید که در زنان نسبت به مردان چهار برابر بیشتر رخ می‌دهد

 

سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر

این بیماری می‌تواند خود را در قالب اسهال، یبوست و یا ترکیبی از این دو نشان دهد. اگر بعد از چند روز هیچ دفعی نداشتید، نیاز نیست که آن را ناشی از سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر بدانید. این بیماری پس از شش ماه درد شکمی مزمن و تغییر در فرم و یا فرکانس حرکات روده تشخیص داده می‌شود.

متاسفانه، کارشناسان مطمئن نیستند که دقیقا چه چیزی باعث بروز سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، که یک بیماری مزمن است، می‌گردد. اما این بیماری بیشتر در زنان مشاهده می‌شود، زیرا روده‌ی زنان معمولا کمتر توسط لگن محافظت می‌شود.

با این وجود، اگر شما متوجه هر گونه علائم عجیب و غریب، مانند حرکات شبانه روده (که شما را وادار به رفتن به توالت می‌کند)، مدفوع خونی، تب، کم خونی و کاهش وزن ناخواسته شدید به پزشک بگویید. اگر بیماری شما تشخیص داده شد، باید از یک سری داروهای تجویز شده استفاده کنید.

در موارد نادر، شما را به غربالگری سرطان روده‌ی بزرگ ارجاع می‌دهند، به خصوص اگر سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این سرطان را داشته باشید.

بررسی‌های منظم جهت پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ بسیار با اهمیت است، زیرا این بیماری اغلب در مراحل اولیه نشانه ای ندارد.

یبوست

یبوست در زنان، گاهی اوقات نشانه‌ای از اختلال عملکرد کف لگن (ناهماهنگی بین کف لگن و عضلات رکتوم) است و می‌توان آن را با فیزیوتراپی درمان کرد. اگر شما به تازگی این مشکل را تجربه کرده اید، با پزشک در میان بگذارید. ممکن است نیاز به انجام هر گونه آزمایش، جهت رد کردن وجود تومور یا انسداد در روده، وجود داشته باشد.

درد جدار شکم

اگر به جای درد در کل ناحیه‌ی شکم تنها در یک نقطه‌ی مشخص دچار درد می‌شوید، احتمالا دچار درد دیواره‌ی شکم شده‌اید که در زنان نسبت به مردان چهار برابر بیشتر رخ می‌دهد. اختلالات حرکتی و کارکردن زیاد روده می‌تواند به عصب‌های جدار شکم فشار وارد کند.

حتی اگر این حالت درد شدیدی را ایجاد کند، خطرناک و پیش رونده نیست و می‌توان با تزریق یک ماده‌ی ضد التهاب، درد را متوقف و مشکل را حل کرد. اگر درد بسیار شدیدی دارید و در موقعیت‌های بدنی و حرکات خاص درد بدتر یا بهتر می‌شود، نشان دهنده‌ی آن است که شما به درد جداره‌ی شکم مبتلا شده‌اید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.