تبیان، دستیار زندگی
۱۲ آذر روز جهانی حمایت از معلولان است؛ این در حالی است که حدود ۱۵ درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می دهند، افرادی که ۱.۵ برابر سایرین دچار خشونت، آزار و اذیت، سوءاستفاده و تبعیض می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست روز جهانی حمایت از معلولان اعلام شد

هر 8 دقیقه یک کودک معلول به دنیا می‌آید

۱۲ آذر روز جهانی حمایت از معلولان است؛ این در حالی است که حدود ۱۵ درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند، افرادی که ۱.۵ برابر سایرین دچار خشونت، آزار و اذیت، سوءاستفاده و تبعیض می‌شوند.

هومن بهلولی- روابط عمومی
کودک معلول

به گزارش تبیان، حسن احمدی مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک در نشست خبری به مناسبت روز جهانی حمایت از معلولان گفت: طبق آمار سازمان بهزیستی در دو سال اخیر، تعداد معلولان از 10 به 15 درصد افزایش یافته است. 403 هزار معلول در روستاها و 700 هزار نفر در شهرها زندگی می‌کنند و در کهریزک 800 معلول جسمی ـ حرکتی و 172 نفر در آسایشگاه البرز زندگی می‌کنند که 150 نفر نیز معلولان مبتلا به ام‌اس هستند. 

وی ادامه داد: 56 نفر از معلولان ما دانش‌آموز هستند، 6 نفر از زنان معلول در مسابقات پارالمپیک مدال‌آور هستند، 10 نفر در زمینه موسیقی و 12 نفر در گروه تئاتر فعالیت می‌کنند، 11 نفر از معلولان ازدواج کرده و 500 نفر از آنها روزانه در 44 کارگاه توانبخشی مشغول به کارند. 

وی در زمینه مراقبت از معلولان گفت: ما به دنبال این هستیم که مراقبت این افراد را در منزل گسترش دهیم چرا که هزینه آن از آسایشگاه کمتر است و به بهزیستی گفته‌ایم که در این زمینه به ما کمک کند. 

* قوانین دست و پاگیر شرایط را سخت می‌کند

همچنین در این نشست، فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه کهریزک تهران گفت: یک میلیارد نفر معلول در سطح جهان وجود دارد که 10 تا 15 درصد آن در کشور ما زندگی می‌کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر جامعه پاسخگوی نیاز معلولان نیست؛ از نظر درمان هم تا حدی که از دستمان برآید به این افراد در آسایشگاه کمک می‌کنیم و مراقبت‌هایی در منزل، اقامتی و مراقبت برای افرادی که حتی در خانه و بیمارستان جایی برایشان نیست، فراهم شده است. 

وی گفت: دوسوم از مراجعان ما زنان هستند و در آسایشگاه کهریزک تهران گروه سنی معلولان 14 سال به بالا نگهداری می‌شوند این درحالی است که تمام پشتیبانی‌ها از طرف مردم است. ما مشکلات قانونی بسیاری داریم و نمی‌توانیم قانوناً خیلی از کمک‌ها را داشته باشیم. 

بختیاری افزود: نیاز به کمک به صورت مستمر وجود دارد، گاهی بیمار معلول را به بیمارستان می‌فرستیم، اما آنها مجوز قانونی برای پذیرش یا انجام اعمال جراحی می‌خواهند؛ این افراد گاهی سرپرست ندارند به همین دلیل، این مجوزهای قانونی دست و پایمان را می‌گیرد.

* به معلول به عنوان شهروند درجه ۲ نگاه می‌شود/ راه‌اندازی مراکز روزانه ارائه خدمات به معلولان

همچنین فهیمه پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه کهریزک نیز گفت: حوزه توانبخشی در چهار بخش فرهنگی، فیزیوتراپی و توانبخشی و کار در منزل ارائه می‌شود، توانایی معلولان شناسایی و در کارگاه‌ها مشغول می‌شوند که در این زمینه 500 معلول فعال هستند. 

وی افزود: در بخش آموزش، مدرسه‌ای زیرنظر آموزش و پرورش راه‌اندازی شده و در حوزه فیزیوتراپی و مراقبت در منزل اقداماتی انجام می‌شود به طوری که از سال 92 تیم‌های متخصص وارد خانه معلولان می‌شود که اکنون به 300 معلول در منزل خدمات ارائه می‌شود. 

وی افزود: شناسایی این معلولان که در حال حاضر از منطقه 16 تهران تا پاکدشت آغاز شده، یا خودشان مراجعه می‌کنند، یا از طریق بهزیستی و انجمن‌ها به ما معرفی می‌شوند که تمام خدمات ارائه شده به صورت رایگان است. 

پورفهیم گفت: قرار است بخش روزانه ارائه خدمات به معلولان را نیز راه‌اندازی کنیم که افراد پس از مراجعه به آسایشگاه، به منزل خود بازگردند. 

وی گفت: ما در قانون مشکلاتی داریم، قانون حمایت از معلولان چند سالی است که مصوب شده، اما اجرا نمی‌شود و به معلول به عنوان شهروند درجه دو نگاه می‌شود. ما متأسفانه معلول را خوب نشناخته‌ایم. 

* نیمی از معلولان قادر به تأمین مخارج زندگی نیستند

در ادامه نشست، آذر معنوی پزشک عمومی شاغل در کهریزک گفت: از سال 92 سازمان بهداشت جهانی روز جهانی معلول را مشخص کرده که آگاه‌سازی مردم، تشویق معلولان و کمک به توانمندسازی آنها و حذف موانع اجتماعی از جمله اهداف آن است. 

وی تأکید کرد: باید ضمانت اجرایی برای قانون حمایت از معلولان پس از 10 سال ایجاد شود.

وی گفت: 80 درصد معلولان در کشورهای در حال توسعه هستند که 100 میلیون نفر از این افراد کودک بوده و 50 درصد معلولان قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیستند. 

معنوی گفت: ابراز خشونت در جامعه معلولان بیشتر است. نادیده گرفتن، سوءاستفاده، تبعیض و انواع آزارها وجود دارد، به طوری که یک و نیم برابر دیگر افراد دچار آزار می‌شوند که این آمار در کودکان معلول چهار برابر است. 

وی افزود: معلولیت هزینه‌بر است، حتی خیلی از معلولان نمی‌توانند به بهزیستی بروند و تشکیل پرونده بدهند، مسئله ایاب و ذهاب هم از اولویت‌هاست، ایستگاه‌های مترو، پل‌های عابر و ... مناسب‌سازی نشده‌اند. 

* 90 درصد کودکان معلول فاقد سرپرست‌اند

افشین وجدانی روشن مدیرعامل آسایشگاه کهریزک البرز در این نشست گفت: هر 8 دقیقه یک کودک معلول به دنیا می‌آید، بین 10 تا 15 درصد جمعیت هر جامعه را معلولیت دربرمی‌گیرد که 3 تا 4 درصد آن معلولیت بارز است. 

وی ادامه داد: در هزاره جدید، سهم عوامل ژنتیک، کمتر و عامل حوادث بیشتر شده است. 

وی گفت: برای افراد معلولی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه است، این در حالی است که 90 درصد کودکان معلول این آسایشگاه فاقد سرپرست و کارتن‌خواب هستند و 10 درصد مابقی، خانواده‌هایی هستند که تا سقف 50 هزار تومان می‌توانند پرداخت کنند. 

وی گفت: ما اهرم قانونی نداریم که بتوانیم کودکان معلول و بی‌خانمان را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم. در آسایشگاه کهریزک البرز سه گروه معلول بزرگسال، سالمند و کودک معلول داریم که 55 درصد کل بستری‌ها افراد کارتن‌خواب، مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست‌اند، اما در کودکان 90 درصد آنان فاقد سرپرست هستند. 

وجدانی روشن گفت: روزانه در آسایشگاه ما کودکان معلولی که فاقد سرپرست هستند در جلوی درب آسایشگاه رها می‌شوند که یک معضل شده است، از طرفی به ازای هر 10 نفر مددجو یک مراقب داریم چون هزینه‌ها کفاف مراقبان بیشتر را نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: 193 نفر کودک معلول و 172 نفر معلول بزرگسال، سالمند و بیمار نگهداری می‌شوند که در مجموع 365 نفر می‌شوند.