تبیان، دستیار زندگی
مقابله با خروپف کردن کار چندان ساده ای نیست اما می توانید با پرهیز از برخی خوردنی ها و رعایت اصولی وضعیت خوابتان را بهبود دهید. در این مطلب به مواد غذایی نامناسب برای افرادی که شب ها خروپف می کنند اشاره می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروپف می کنید؟ این ها را نخورید

مقابله با خروپف کردن کار چندان ساده ای نیست اما می توانید با پرهیز از برخی خوردنی ها و رعایت اصولی وضعیت خوابتان را بهبود دهید. در این مطلب به مواد غذایی نامناسب برای افرادی که شب ها خروپف می کنند اشاره می کنیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سرخ کردنی

خروپف اصوات گوش خراشی است که نه تنها خواب خود فرد بلکه آرامش اطرافیان را نیز برهم می زند. خروپف همانند آپنه خواب از انسداد مجاری تنفسی فوقانی بروز می کند. این انسداد نه تنها می تواند از عوامل فیزیکی ناشی شود بلکه عفونت ها یا رینیت آلرژیک نیز جزو عوامل آن محسوب می شود. مقابله با خروپف کردن کار چندان ساده ای نیست اما می توانید با پرهیز از برخی خوردنی ها و رعایت اصولی وضعیت خوابتان را بهبود دهید. در این مطلب به مواد غذایی نامناسب برای افرادی که شب ها خروپف می کنند اشاره می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

سرخ کردنی ها

با مصرف بستنی و دسرهای شیرین و خامه ای، قند و چربی زیادی وارد بدن می شود. بستنی حاوی انرژی زیادی است. همین مسئله نیز سیکل خواب را بر هم زده و خروپف را تشدید می کند

غذاهای سرخ کردنی برای هضم شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. بنابراین معده با تمام قوا کار می کند و در پی آن مشکلاتی مانند کرامپ، بالا آمدن اسید و غیره بروز می کند. یادتان باشد که مشکلات مربوط به معده نیز مشکل خروپف و آپنه خواب را تشدید می کند. کافی است مصرف این مواد غذایی را به شدت محدود کرده و در عوض مواد غذایی سرشار از اسیدآمینه هایی که کیفیت خواب را بهبود می دهند مصرف کنید.

پروتئین ها

افرادی که خروپف می کنند نباید مواد غذایی پروتئین دار مانند گوشت قرمز، مرغ و غیره را برای وعده شام بخورند. چون زمان هضم آن ها نیز طولانی است و این مسئله روی کیفیت خواب تأثیر می گذارد. در واقع بدن تمرکز خود را به جای تنظیم خواب روی دستگاه گوارش می گذارد بنابراین کیفیت خواب از بین رفته و فرد خروپف می کند. بهتر است برای شام مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مصرف شود.

گوشت ها

کافئین و شکلات

مصرف کافئین و شکلات قبل از خواب توصیه نمی شود. کافئین محرک مغز است. این ماده گیرنده های واقع در مغز که آدرنالین آزاد می کنند را هدف قرار داده و مانع از آرامش بدن می شود.

غذاهای سرخ کردنی برای هضم شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. بنابراین معده با تمام قوا کار می کند و در پی آن مشکلاتی مانند کرامپ، بالا آمدن اسید و غیره بروز می کند

شکلات سیاه نیز تقریباً به همین شیوه عمل می کند. بنابراین اگر از مشکل خروپف رنج می برید بهتر است شب ها از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و همچنین شکلات بپرهیزید.

بستنی

با مصرف بستنی و دسرهای شیرین و خامه ای، قند و چربی زیادی وارد بدن می شود. بستنی حاوی انرژی زیادی است. همین مسئله نیز سیکل خواب را بر هم زده و خروپف را تشدید می کند.

بستنی

در نهایت این که

الکل باعث انبساط عروق خونی می شود. این مسئله نیز منجر به تشدید سستی عضلانی و در نتیجه خروپف می شود. افرادی که قبل از خواب از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند نه تنها خواب خود را آشفته می سازند بلکه با خروپف کردن خواب را بر اطرافیان نیز حرام می کنند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.