تبیان، دستیار زندگی
از دمنوش های گیاهان دارویی مانند پیچ امین الدوله، میخک، بابونه، و نیز سرکه سیب و انار برای تسکین گلودرد کمک بگیرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان های طبیعی برای تسکین گلودرد (1)

از دمنوش های گیاهان دارویی مانند پیچ امین الدوله، میخک، بابونه، و نیز سرکه سیب و انار برای تسکین گلودرد کمک بگیرید.

بینه خوشنودی راد - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
گلودرد

با فرا رسیدن فصل سرما، شیوع سرماخوردگی، زکام، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و ... افزایش می یابد. اگر شدت این علائم زیاد باشد ناگزیر به پزشک مراجعه خواهید کرد. اما می توان با روش های خانگی هم بسیاری از این علائم را تسکین داد. درمان های خانگی و طبیعی به سرعت داروهای شیمیایی اثر نمی گذارند؛ اما ماندگاری بیشتری دارند و بی خطرتر و مطمئن تر می باشند. طی این مقاله و مقاله بعد، شما را با درمان های طبیعی در زمینه تسکین گلودرد آشنا می کنیم.

علت گلودرد چیست؟

علت بروز گلودرد و سرفه های متعدد می تواند تورم در بافت های گلو، ایجاد خراش در بافت گلو توسط مواد زبر بلعیده شده، خشکی هوا و یا آسیب توسط باکتری ها باشد. برای بهبود بافت گلو در صورتی که ملتهب و متورم شده باشد، مواد غذایی یا داروهای گیاهی قابض و ضد التهاب ها موثر می باشند. از مواد غذایی نرم کننده هم برای نرم کردن بافت خشک شده گلو می توان بهره برد. مواد غذایی ضد باکتری هم می توانند باکتری های موجود در بافت گلو را منهدم کنند.

جوشانده پیچ امین الدوله

سرکه سیب اسیدیته بالایی دارد و می تواند باکتری ها را از بین ببرد و زمانی که با عسل مخلوط شود، حالت ترشی آن را تعدیل می نماید

چرا به گیاهان دارویی اقبال زیادی شده است؟ زیرا برخلاف طب نوین که مرتباً تغییر می کند و هر زمان درمانی متفاوت ارائه می دهد، درمان با گیاهان دارویی از سالیان گذشته وجود داشته و اثربخش و موثر بوده است و این اثربخشی طی سالیان متمادی تغییری نکرده است.
پیچ امین الدوله یکی از گیاهانی است که برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و سرفه کارآمد می باشد. زیرا اثرات ضد باکتریایی دارد. چرک را از بدن خارج می کند و سموم را از جریان خون به بیرون هدایت می نماید. همچنین به عنوان یک ضد التهاب عمل کرده و تورم گلو را کاهش می دهد. یک جوشانده لذت بخش از این گیاه اعجاب آور حالتان را کمی بهتر می کند.

مواد لازم:
گل پیچ امین الدوله و برگ هایش (ترجیحاً تازه): 2 فنجان
آب: یک لیتر

دستورالعمل:
اگر در باغچه تان از این گیاه زیبا دارید دو فنجان از آن را با برگ هایش به نسبت مساوی بچینید. اگر نه، آن را از عطاری ها تهیه کنید. سپس گیاه را در یک لیتر آب جوشانده و صاف نمایید. اگر تمایل دارید کمی لیمو و عسل به آن بیفزایید.

پیچ امین الدوله

نوشیدنی سرکه سیب

سرکه سیب اسیدیته بالایی دارد و می تواند باکتری ها را از بین ببرد و زمانی که با عسل مخلوط شود، حالت ترشی آن را تعدیل می نماید.

مواد لازم:
سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری
عسل: یک قاشق غذاخوری
آب گرم: یک فنجان

دستورالعمل:
سرکه سیب را با عسل و آب مخلوط نمایید و تا زمانی که گرم است بنوشید. اگر دوست ندارید آن را بنوشید و از طعمش خوشتان نیامد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید و یک بار در روز غرغره نمایید.

جویدن میخک

آنتی اکسیدان های موجود در انار با عفونت ها مبارزه می کنند. انار بالأخص پوسته آن، که طعم گسی دارد؛ جمع کننده و قابض است. یعنی باعث انقباض بافت ها می شود. در نتیجه به مواد بلعیده شده کمک می کند تا از گلو پایین روند و گلودرد کاهش یابد

میخک در طب سنتی چینی استفاده های فراوانی، بالأخص برای بهبود دردهای دهانی مانند دندان درد و گلودرد دارد. این مسئله به علت وجود ماده ای به نام اوژنول در میخک است. که یک ماده طبیعی ضد درد می باشد. و به عنوان یک ضد باکتری نیز عمل می نماید. جویدن یک عدد میخک کامل باعث آزادسازی اوژنول موجود در آن و بی حس شدن درد موجود در گلو می شود.

مواد لازم:
میخک کامل: چند عدد
آب: یک لیوان

دستورالعمل:
یک یا دو عدد میخک را در دهانتان قرار دهید. آن را بمکید تا زمانی که نرم شود. سپس آن را جویده و ببلعید. خوردن آن مشکلی ایجاد نمی کند. بعد از آن، یک لیوان آب بنوشید.
نکته: از روغن میخک به جای میخک استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث مشکل در معده شما شود.

میخک

جوشانده پوسته انار

آنتی اکسیدان های موجود در انار با عفونت ها مبارزه می کنند. انار بالأخص پوسته آن، که طعم گسی دارد؛ جمع کننده و قابض است. یعنی باعث انقباض بافت ها می شود. در نتیجه به مواد بلعیده شده کمک می کند تا از گلو پایین روند و گلودرد کاهش یابد.

مواد لازم:
انار: یک عدد
آب: 3 -4 فنجان

برای تهیه جوشانده انار، پوست آن را بکنید و پوسته های را جمع آوری کنید. برای مدت 15 دقیقه پوسته های آن را در 3-4 فنجان آب بجوشانید. این جوشانده را بنوشید یا غرغره کنید. البته نوشیدن یا غرغره کردن آب انار هم موثر است.

دمنوش بابونه

وقتی با آب و نمک غرغره می کنید تورم کاهش می یابد زیرا این نمک باعث خروج آب از سلول های غشای موکوسی می شود. این عمل باعث شکسته شدن سلول های آسیب دیده و کاهش درد می شود

دمنوش بابونه به عنوان درمان طبیعی برای گلودرد شناخته شده است. زیرا یک سرکوب کننده طبیعی درد می باشد. مواد موجود در آن باکتری ها را می کشند و اثرات ضد اسپاسم دارد. همچنین به ماهیچه ها در زمینه ریلکس شدن کمک می کند. درنتیجه باعث آرامش در شما می شود.

مواد لازم:
دمنوش بابونه: یک بسته
آب جوش: یک فنجان

دستورالعمل:
وقتی که آب به جوش آمد، آن را در یک لیوان درپوش دار بریزید و دمنوش بابونه را در آن قرار دهید. درپوش آن را قرار دهید و بگذارید برای مدت 10 دقیقه در فضای اتاق قرار بگیرد. کمی عسل و لیموترش تازه به آن بیفزایید سپس آن را بنوشید.

بابونه

غرغره با آب نمک گرم

غرغره کردن با آب نمک، روش قدیمی است که احتمالاً آن را از مادربزرگ هایتان شنیده اید. وقتی گلو آسیب می بیند، غشای سلول های موکوزی در گلو متورم و ملتهب می شوند. وقتی با آب و نمک غرغره می کنید تورم کاهش می یابد زیرا این نمک باعث خروج آب از سلول های غشای موکوسی می شود. این عمل باعث شکسته شدن سلول های آسیب دیده و کاهش درد می شود. در نتیجه موکوس اضافه جدا شده و بینی گرفته تا حدودی باز می شود.

مواد مورد نیاز:
آب گرم: یک فنجان
نمک: نصف قاشق چای خوری

دستورالعمل:
آب را تا زمانی که گرم شود حرارت دهید اما داغ نکنید. نمک را در آن حل نموده و غرغره نمایید. در صورت لزوم سه بار در روز این کار را تکرار کنید. اگر بیشتر از این تعداد دفعات غرغره کنید احتمال خشک شدن بافت و بدتر شدن آن وجود دارد.

ادامه دارد...


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.