تبیان، دستیار زندگی
جمهوری اسلامی ایران بسته هایی را از لحاظ فنی تدارک دیده تا در صورت اقدام آمریکایی ها به منظور نقض برجام از کارشان پشیمان شوند لذا یقینا کشورمان هم در این زمینه بیکار نبوده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ایران به تحریم های 10 ساله آمریکا

جمهوری اسلامی ایران بسته هایی را از لحاظ فنی تدارک دیده تا در صورت اقدام آمریکایی ها به منظور نقض برجام از کارشان پشیمان شوند لذا یقینا کشورمان هم در این زمینه بیکار نبوده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

برجام، نقض برجام، برجام چیست، تحریم، تحریم 10 ساله، تحریم های آمریکا، عراقچی، رییس جمهور آمریکا،

چندی پیش مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طرح تمدید 10ساله تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد که قرار بر این بود تا با انجام تعهدات ایران آمریکا به تدریج این تحریم ها را لغو کند. در واقع آمریکا با این اقدام می خواهد نشان دهد که فارغ از اینکه چه کسی در کاخ سفید حضور خواهد داشت، واشنگتن قصد دارد نقش مهمی در تحولات خاورمیانه ایفا کند. مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رأی موافق به طرح تمدید 10ساله تحریم ها علیه ایران رأی مثبت دادند، قانونی که در سال 1996 میلادی برای مجازات شرکت هایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند، وضع شده است. (قانون تحریم های ایران نخستین بار سال 1996 در کنگره آمریکا تصویب شد و از آن زمان تاکنون چند مرتبه تمدید شده است. این قانون پایان امسال منقضی می شود.)

ما صرفاً درباره موضوع هسته ای و تحریم های هسته ای مذاکره کردیم. تحریم های موشکی همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را برای اعمال تحریم های جدید علیه دولت سوریه و حامیان آن یعنی ایران و روسیه به خاطر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تصویب کرده است. تحریم های ایران در صورتی که تمدید نشود، تا پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهد شد. این طرح باید در سنا نیز تصویب شود و در نهایت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند.

دولت اوباما و توافق با ایران

دولت اوباما و سایر قدرت های جهانی سال گذشته به توافقی با تهران دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته ای ایران به ازای لغو تحریم های بین المللی، محدود می شود. ولی نمایندگان آمریکایی اعلام کرده اند که می خواهند قانون تحریم های ایران همچنان به قوت خود باقی باشد تا پیام قاطعی برای تهران ارسال شود با این محتوا که آمریکا به اقدامات تحریک آمیز ایران پاسخ خواهد داد و هر رئیس جمهوری در آمریکا می تواند فوراً تحریم های ایران را بازگرداند، اگر تهران مفاد توافق هسته ای را نقض کند.
"الیوت انگل" (نماینده ارشد دموکرات عضو کمیته امور خارجه آمریکا) گفت: "حتی پس از یک انتخابات سخت در آمریکا و تغییر قدرت سیاسی، رهبری آمریکا در عرصه جهانی با افول روبه رو نخواهد شد."

واکنش ایران به تمدید 10 ساله تحریم ها

یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح تمدید 10ساله تحریم های ایران توسط مجلس نمایندگان آمریکا گفت: "مجلس شورای اسلامی در سال 94 با تصویب قانونی مشتمل بر 9 بند و 2 تبصره دولت را موظف به اقدام متناسب و متقابل در برابر گام های آمریکایی ها کرد. "

عراقچی : "از اول هم قرار نبود تحریم های غیرهسته ای برداشته شود."

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در ادامه گفت : "استدلال دولت این است که مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا تنها در صورت امضا و تایید توسط مجلس سنا و رئیس جمهور آمریکا وجاهت قانونی پیدا می کند لذا تا آن زمان به عنوان قانون تلقی نشده و نقض برجام هم محسوب نمی شود. دولت، وزارت امورخارجه، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه های ذی ربط باید قبل از اقدامات آمریکا برای نقض برجام کارگاه برخوردی خود را آماده کرده و بسته های لازم مقاومتی را تدارک دیده باشند تا به محض آنکه آن ها بر تهدیدهای خود پافشاری و اقدام کردند در انفعال نباشیم."
در این راستا شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران بسته هایی را از لحاظ فنی تدارک دیده تا در صورت اقدام آمریکایی ها به منظور نقض برجام از کارشان پشیمان شوند لذا یقینا کشورمان هم در این زمینه بیکار نبوده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

این در حالی است که عضو ارشد تیم مذاکره کنندگان هسته ای (عراقچی) گفته است : "از اول هم قرار نبود تحریم های غیرهسته ای برداشته شود. ما صرفاً درباره موضوع هسته ای و تحریم های هسته ای مذاکره کردیم. تحریم های موشکی همچنان به قوت خود باقی است؛ چرا که در این باره مذاکره نکردیم یا درباره تحریم های اولیه و تروریسم که مربوط به روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا و حمایت ما از جنبش های مقاومت است که از نظر غربی ها در چارچوب گروه های تروریستی خوانده می شوند." با این تفاسیر آیا به راستی تحریم ها هیچ ارتباطی با توافق نامه برجام ندارند؟



منابع : باشگاه خبرنگاران جوان / خبرگزاری تسنیم / سایت خبری صدای ایران