تبیان، دستیار زندگی
آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتى که زننده نباشد، اشکال دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایش برای زن تا چه حدی جایز است؟

آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتى که زننده نباشد، اشکال دارد؟

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

لوازم آرایش، زینت دهنده

حکم جفت جنین بعد از تولد (placenta) چیست؟ آیا نجس است؟ آیا می توان از آن در ساخت برخی مواد (مانند لوازم آرایشی) استفاده نمود؟ با آنکه برخی مراجع تقلید، جفت جنین را نجس می دانند، آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی اما استفاده از آن در صنایع، اشکال شرعی ندارد، اما بدیهی است که در صورت نجس بودن جفت، در عبادات مشروط به طهارت و نیز در خوراکی ها که پاک بودن از شروط آن است، باید مراقب این موضوع بود.آیت الله صافی در این زمینه احتیاط می کنند.

با آنکه برخی مراجع تقلید، جفت جنین را نجس می دانند، آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی اما استفاده از آن در صنایع، اشکال شرعی ندارد، اما بدیهی است که در صورت نجس بودن جفت، در عبادات مشروط به طهارت و نیز در خوراکی ها که پاک بودن از شروط آن است، باید مراقب این موضوع بود.آیت الله صافی در این زمینه احتیاط می کنند

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

نجس است و باید در هر استفاده اى این جهت مد نظر باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

احتیاط اجتناب از آن است، مطلقا.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

دلیلی بر نجاست جفت جنین نداریم.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

اگر آلوده به خون نباشد مانعی ندارد.

آیا ابروان اصلاح شده جزو آرایش محسوب می شود و باید از نامحرم پوشیده شود؟

پاسخ: حضرات آیات سیستانی و مکارم شیرازی معتقدند: اشکالی ندارد و پوشاندن آن واجب نیست، و آیت الله سیستانی در ادامه می فرمایند: برداشتن موی صورت و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود؛ به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد.
اما در مقابل آیت الله بهجت می فرمایند: بله، باید بپوشاند.

آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتى که زننده نباشد، اشکال دارد؟

پاسخ: آیت الله سیستانی این عمل را بلااشکال دانسته اند و آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: آرایش گردى صورت و دست ها تا مچ؛ در صورتى که بسیار خفیف باشد و منشأ مفسده اى نگردد، اشکالى ندارد، ولى از آرایش هاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد؛ و در توضیح آرایش ملایم می فرمایند: منظور چیزی است که جلب توجه افراد را نکند. از این رو آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتایی، استفاده از کرم معمولى صورت به طور خفیف را مصداق آرایش نمی دانند. اما تأکید دارند: چنانچه زینت شمرده شود، باید از نامحرم پوشانده

آیت الله سیستانی این عمل را بلااشکال دانسته اند و آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: آرایش گردى صورت و دست ها تا مچ؛ در صورتى که بسیار خفیف باشد و منشأ مفسده اى نگردد، اشکالى ندارد، ولى از آرایش هاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد؛ و در توضیح آرایش ملایم می فرمایند: منظور چیزی است که جلب توجه افراد را نکند. از این رو آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتایی، استفاده از کرم معمولى صورت به طور خفیف را مصداق آرایش نمی دانند. اما تأکید دارند: چنانچه زینت شمرده شود، باید از نامحرم پوشانده شود

آیت الله بهجت بر خلاف آنچه گذشت، معتقدند: آرایش، حتی به مقدار کم، در مقابل نامحرم اشكال دارد.

تاتوکردن ابروها ولب ها چه حکمی دارد؟

پاسخ: حضرات آیات خامنه ای و سیستانی می فرمایند: مانعی ندارد، ولی اگر در نظر عرف زینت محسوب مى شود، باید از نامحرم بپوشانند. آیت الله مکارم شیرازی معتقدند: اگر این زینت تند و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جایز نیست.

حکم سرمه کشیدن براى زنان چیست؟

پاسخ: آیت الله سیستانی معتقدند که مانعی ندارد و آیت الله مکارم شیرازی نیز می فرمایند: ظاهراً جزو زینت ممنوع نیست، اما آیت الله بهجت می فرمایند: بله، باید بپوشاند. و حضرات آیات خامنه ای و فاضل لنکرانی قیدی را ذکر کرده و می فرمایند: اگر زینت باشد و موجب جلب توجه نامحرم گردد، اشکال دارد.

استفاده از عطر و اسپرى براى زن در بیرون از خانه چه حکمى دارد؟

پاسخ: آیت الله سیستانی می فرمایند: اگر موجب تهییج و تحریک باشد، جایز نیست. آیت الله خامنه ای نیز در این رابطه می فرمایند: فى نفسه مانع ندارد، ولى اگر جلب توجه نامحرم مى کند باید از کنار نامحرم عبور نکند.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ می فرمایند: در روایات متعددى از این معنا نهى شده و ظاهر بعضى از آنها حرمت است و آیت الله بهجت پاسخ می دهند: از هر چه سبب جلب توجه نامحرم شود، باید اجتناب شود؛ و در جای دیگری می فرمایند: در صورت تهییج و تحریك اشكال دارد.

حکم بلند بودن ناخن زن چیست؟ آیا زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟

پاسخ: نظرات مراجع در این زمینه متفاوت است. برخی مانند حضرات آیات سیستانی و مکارم شیرازی آن را بلااشکال دانسته اند و برخی مانند حضرات آیات خامنه ای و بهجت می فرمایند: اگر ناخن بلند باشد، زینت محسوب می شود؛ و باید پوشانده شود.

حکم پوشیدن حلقه ازدواج توسط زن در صورتى که مرد نامحرم آن را ببیند چیست؟

پاسخ: حضرات آیات سیستانی و مکارم شیرازی می فرمایند: اشکالی ندارد. و آیت الله سیستانی توضیح می دهند: داشتن انگشتر، جزو زینت ظاهره است؛ اما آیت الله خامنه ای می فرمایند: هر آنچه عرفاً زینت محسوب مى شود، باید از نگاه نامحرم پوشانیده شود.


منبع:
اسلام کوئیست
پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان
 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.