تبیان، دستیار زندگی
با آغاز فصل پاییز و اواسط این فصل تقریبا همه فیلمسازان به فکر استارت زدن فیلم های خود و یا انجام به سرعت مراحل فنی برای حضور در جشنواره فیلم فجر هستند. این روزها 16 عنوان فیلم بلند سینمایی که کارگردانان آن همگی فیلم اولی محسوب میشود در دست تولید و یا مراح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۱۸ عنوان فیلم اولی در راه فجر سی و پنجم

با آغاز فصل پاییز و اواسط این فصل تقریبا همه فیلمسازان به فکر استارت زدن فیلم های خود و یا انجام به سرعت مراحل فنی برای حضور در جشنواره فیلم فجر هستند. این روزها 16 عنوان فیلم بلند سینمایی که کارگردانان آن همگی فیلم اولی محسوب میشود در دست تولید و یا مراحل فنی است که غالب این عناوین فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title

با آغاز فصل پاییز و اواسط این فصل تقریبا همه فیلمسازان به فکر استارت زدن فیلم های خود و یا انجام به سرعت مراحل فنی برای حضور در جشنواره فیلم فجر هستند. این روزها ۱۶ عنوان فیلم بلند سینمایی که کارگردانان آن همگی فیلم اولی محسوب میشود در دست تولید و یا مراحل فنی است که غالب این عناوین فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند.

فیلم سینمایی «انزوا» اولین ساخته بلند سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی محسوب میشود که سال ها در عرصه دستیاری سینما و مستند و فیلم کوتاه فعال بوده است. تهیه کنندگی این فیلم را پیمان جعفری بر عهده و در آن بازیگرانی از جمله امیرعلی دانایی، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی و ... به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم این روزها آخرین مراحل فنی خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر پشت سر میگذراند.

«بن بست وثوق «دومین فیلم سینمایی این جدول است که حمید کاویانی کارگردان آن است و تهیه کنندگی آن را امین تارخ بر عهده دارد. آخرین روزهای پیش تولید این فیلم این روزها در حال پیگیری است و فیلم بزودی مقابل دوربین خواهد رفت.

علیرضا صمدی فیلمساز جوان سینمای ایران نیز چندی پیش اولین خود با عنوان «بی نامی» را با بازی باران کوثری و حسن معجونی به تهیه کنندگی مجید رضابالا مقابل دوربین برد. این فیلم مراحل فنی خود را به پایان رسانده و فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را نیز پر کرده است.

بهمن کامیار که این روزها علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی فیلم «سد معبر» ساخته محسن قرایی را بر عهده دارد امسال با اولین فیلم با عنوان «مرداد» با بازی محمدرضا فروتن، رعنا آزادی ور و بهنوش بختیاری در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

»چهل مروارید» عنوان فیلمی سینمایی به کارگردانی مشترک هادی حاجتمند و علی سلیمانی است که با موضوع شهادت ۱۷۵ غواص این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر میگذراند. تهیه کنندگی فیلم را ابراهیم اصغری بر عهده دارد و در آن بازیگرانی از جمله کاوه سماک باشی، ماهچهره خلیلی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

«ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری است که اولین فیلم او در سینما پس از سال ها فعالیت در تلویزیون محسوب میشود که به تهیه کنندگی سامان مقدم با کش و قوس های فراوان موفق به دریافت پروانه ساخت شد و طی چند روز گذشته بالاخره مقابل دوربین محمود کلاری رفت. در این فیلم سیامک انصاری ایفاگر نقش اصلی است. داستان فیلم از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر می رود بزرگتر می شود و ریتم مدام تندتر می شود و دیوانه وار بودن ماجرا بزرگتر و موضوع عظیم تر می شود. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجه ایم اما بدان توجهی نمی کنیم.

«مادری» عنوان فیلمی به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی است که مراحل فنی خود را به پایان رسانده و در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. در این فیلم هانیه توسلی، نازنین بیاتی، ملیسا ذاکری و هومن سیدی به ایفای نقش پرداخته اند.


«جاده باریک میشود» اولین فیلم مصطفی تقی زاده پس از سال های دستیاری و فعالیت مستمر در سینما محسوب میشود و تهیه کنندگی آن را کامران مجیدی بر عهده دارد. بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی، و حسین مهری به ایفای نقش پرداخته اند و این فیلم از مضمونی اجتماعی برخودار است. 

«خرگیوش» با عنوان قبلی «شیب» اولین فیلم بلند سینمایی مانی باغبانی منتقد و نویسنده سینما محسوب میشود که حبیب اسماعیلی تهیه کنندگی آن را عهده دار است و این روزها آخرین مراحل ساخت موسیقی خود را پشت سر میگذراند و قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. بابک حمیدیان،سیامک انصاری،جواد عزتی،مینا ساداتی،همایون ارشادی،امید روحانی،ملیکا شریفی نیا و مانیا علیخانی در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم یک فیلم کمدی- اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است، این شبی که می گم شب نیست رو بذار ٦


فلورا سام بازیگر و کارگردان مجموعه های تلویزیونی نیز امسال اولین فیلم خود با عنوان «نیمکت» را به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری مقابل دوربین برد. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی نویسنده ای را روایت می کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی اش برداشته می شود. حقایقی که وی هیچگاه تصورش را نیز نمی توانست بکند. شقایق فراهانی، ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی نیا در اولین فیلم فلورا سام ایفای نقش کرده اند.


و اما علاوه بر «چهل مروارید» که از موضوعی دفاع مقدسی برخوردار است امسال منیره قیدی که سال ها با عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان در سینما فعالیت مستمر داشته نیز با یک فیلم دفاع مقدسی با عنوان «ویلایی ها» به تهیه کنندگی سعید ملکان در جشنواره فجر حضور خواهد داشت. طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، علی شادمان، با هنرمندی ثریا قاسمی و بازیگران کودک: امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری و هستی فرتوتی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

همچنین مریم دوستی از فعالان رسانه ای عرصه سینما طی هفته های گذشته اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «دریاچه ماهی» که این فیلم نیز سومین فیلم دفاع مقدسی این جدول محسوب میشود را به تهیه کنندگی سعید سعدی مقابل دوربین برده است.نادر فلاح، ستاره اسکندری، افشین هاشمی، حدیثه تهرانی، صحرا اسدالهی، لاله اسکندری، حسین باشه آهنگر و مجتبی پیرزاده بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.«دریاچه ماهی» به قلم مصطفی رستگاری با مضمون دفاع مقدس روایتی متفاوت از شهدای بر جای مانده کانال ماهی است که برای رونمایی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ساخته میشود.

«ایتالیا ایتالیا» اولین تجربه کارگردانی سینمایی کاوه صباغ زاده است که تهیه کنندگی آن را پدرش مهدی صباغ زاده که خود او نیز این روزها مشغول فیلمبرداری «خانه کاغذی» است بر عهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من دوستت دارم و این هیچ ربطی به تو ندارد. این فیلم که در زانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته شده است برای شرکت در جشنواره فیلم فجر آماده می شود.
حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی و فائزه علوی، آنامهر اخلاقی، آرش مرشد، علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوری، آیدا اورنگ، ناصر مقدس، مهدی فهیمی و سپیده راستی فر به ایفای نقش می پردازند.

«رقص پا» نیز عنوان اولین ساخته مزدک میرعابدینی بازیگر سینما محسوب میشود که تهیه کنندگی آن را محمد احمدی بر عهده دارد. در این فیلم مزدک میرعابدینی، ندا صارمی منفرد، حمیدرضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی، نقی سیف جمالی، محمود نظرعلیان، مهری سادات آل آقا، سعید بحرالعلومی، سیامک اشعریون، عباس احمدی مطلق، سعید آرمند، احمد خیرآبادی، واهیک خچومیان، محمد فیروز شیبانی، محمد علی نوروش، نوید جهانزاده، سام دانشور، بابک مولانا، محمد عیسی حسینی، پرویز حاجی زاده، مهرگان علوی، علیرضا پوستین دوز، عرفان سماواتی، علی توتونچی مقدم، دانیال نوروش، سارا عبدالملکی، نازیلا اقبال، سپهر سهرابی، شهاب اشعریون، محمد نقی زاده، سینا دادخواه، فرهاد فدوی، فرانک فروزان فر، آسمان محمد بیگی، آمیتیس معمارپور، رها دوراندیش، ارکین توتونچی مقدم، هلیا خوشنودیان، دلارام نورالهی، علی رضا خداوندی و شروین زند یاوری حضور دارند.

اولین فیلم بلند سینمایی حسین نمازی فیلمساز شناخته شده عرصه فیلم کوتاه با عنوان «آپاندیس»نیز این روزها آخرین مراحل فنی خود برای نمایش در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پشت سر میگذراند. این فیلم دارای قصه بسیار دراماتیکی است و یک اتفاق و تصمیم بسیار ساده داستان اصلی این فیلم را رقم می زند به گونه ای که این تصمیم در ادامه تبدیل به یک بحران می شود. هر کسی با تماشای گره اصلی «آپاندیس» با خود می گوید که من هم قبلا این کار را کرده ام و یا این موضوع برای یکی از بستگانم پیش آمده است. تهیه کنندگی فیلم را مقصود جباری بر عهده دارد و در آن بازیگرانی از جمله آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، محمدعلی کیانی، مرجان مومنی، پردیس منوچهری، مرتضی علی عباس میرزایی، صحرا اسدالهی، سیمون سیمونیان و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

کاظم ملایی نیز امسال اولین خود با عنوان «کوپال» را با بازی لوون هفتوان مقابل دوربین برد و این فیلم این روزها آخرین مراحل فنی خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر پشت سر میگذراند. لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی شباهنگ از جمله بازیگران فیلم سینمایی «کوپال» هستند.

«بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان انیمیشن ساز و فیلمساز عرصه کوتاه سینما محسوب میشود که چندی پیش به تهیه کنندگی باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است که چندی پیش مقابل دوربین رفت. این فیلم ملودرامی اجتماعی از قصه زندگی نوجوانی به نام مرتضی است که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می شود.

ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی و حسین شریفی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی می کنند.


در خلاصه داستان «بیست و یک روز بعد» آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه ها قسم می خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده ...!».

میثم هاشمی طبا کارگردان جوان سینما نیز در روزهای ابتدایی پاییز  اولین فیلم خود با عنوان « نفس های آرام»را به تهیه کنندگی علی مصفا مقابل دوربین برد. در این فیلم کوروش تهامی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، لیلا بلوکات و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

«نفس های آرام»  این روزها آخرین مراحل فنی خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر طب می کند.

جلال الدین درّی، فرزند ارشد ضیاء الدین درّی این روزها سخت مشغول انجا مراحل فنی اولین فیلم خود با عنوان «نرگس مست» است. در این فیلم که با موضوع بررسی موسیقی سنتی کشور مقابل دوربین رفته است، مهدی پاکدل و میترا حجار به ایفای نقش پرداخته اند.


منبع: دیباچه


سینما پرس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .