تبیان، دستیار زندگی
Grieg ادوارد گریگ آهنگساز بزرگ نروژی در 15 ژوئن 1843 در برگنBergenمتولد شد و در 4 سپتامبر 1907 در همانجا درگذشت. وی از شش سالگی پیانو را نزد مادرش آموخت و در شانزده سالگی به کنسرواتوار شهر «لایپزیکLeipzig» رفت و تحت نظر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه ادوارد گریگ

Edward Grieg

ادوارد گریگ آهنگساز بزرگ نروژی در 15 ژوئن 1843 در برگنBergenمتولد شد و در 4 سپتامبر 1907 در همانجا درگذشت. وی از شش سالگی پیانو را نزد مادرش آموخت و در شانزده سالگی به کنسرواتوار شهر «لایپزیکLeipzig» رفت و تحت نظر استادانی مانند «موشلسMoscheles» پیانیست بزرگ و «ریختر » (1709- 1789) آهنگساز بزرگ آلمان به تحصیل موسیقی پرداخت.

پس از پایان مطالعات به کوپنهاک رفت و در آنجا با «نیلس گادNiels Gade» (18170 – 1890) آهنگساز بزرگ دانمارکی آشنا شد و آثار او را پسندید.

در مراجعت به نروژ ، گریگ با عده ای از موسیقیدان های آن کشور مانند "اوله بولOle Boll" ویولونیست، و «سوندسنSvendsen» (1840 – 1911) و «نوردراکNordraak» (1842 – 1866) آهنگسازان نروژی  یک مجمع موسیقی تشکیل داد. در سال 1864 "گریگ" ازدواج کرد و در موسیقی نیز چند اثر کوچک به وجود آورد.

در سال 1866، گریک نامه ای از «فرانس لیست» آهنگساز بزرگ دریافت کرد. او سونات اول ویولون و پیانو اپوس 8 اثر گریگ را ملاحظه کرده بود، به همین جهت بدون آنکه گریگ را بشناسد نامه ای به او نوشت و پس از تشویق بسیار، دعوت کرد که چندی به "رم" نزد او بیاید. دولت نروژ نیز مخارج سفر گریگ را تأمین کرد. گریگ نسخه ی ناتمام کنسرتوی پیانو را با خود به ایتالیا بود و چون به دیدار " فرانس لیست " نائل شد نظر او را درباره کنسرتو پرسید. "  لیست " کنسرتوی پیانو را از روی دست خط گریگ نواخت و او را تحسین بسیار کرد.

در سال 1874 «ایبسنIbsen» نویسنده بزرگ نروژی از گریگ درخواست کرد که برای صحنه های نمایش «پرگینتPer Gynt» چند قطعه موسیقی بنویسید. گریگ نیز درخواست او را اجابت کرد و موسیقی آن را نوشت. این قطعات که امروز به نام سویت پرگینت جمع آوری شده از مهمترین آثار اوست. از آن به بعد گریگ با سرمایه ای که از موسیقی آلمانی گرفته بود، به اصلاح و بسط آهنگهای محلی نروژی پرداخت و چون ذوق سرشار و قریحه عالی داشت، به زودی رقص های نروژی او که روزی  ترانه های محلی تصنیف شده بود، شهرت یافت و پارلمان نروژ برای تشویق گریگ حقوقی مقرر کرد تا وی با فراغت خاطر آهنگ بسازد.

گریگ با کنسرتوی پیانو در لامینوراپوس 16، سویت پر گینت، سویت لیریک، و رقص های نروژی در ردیف آهنگسازان بزرگ زمان خود در آمد.

علاوه بر آن، یک کوارتت زهی، سه سونات ویلونسل و پیانو، و یک سونات پیانو در بین آثار او لطف خاصی دارد.

گریگ سمفونی یا اپرا ننوشت، اما قطعاتی برای آواز پیانو  دارد که یکی از معروف ترین آنها «ترا دوست دارم» است.

گریگ سالیان دراز در یکی از نقاط ساحل نروژ نزدیک شهر برگن می زیست. پس از مرگش او را در غاری که به آن علاقه ی بسیار داشت به خاک سپردند و خانه روستایی او نیز در آن حوالی دیده می شود.