تبیان، دستیار زندگی

علائمی که می‌گویند کبدتان مریض است

کبد اندامی پرکار و پرمشغله است و سلامت آن در سلامت کل بدن نقش مهمی دارد. این عضو مهم وظیفه سم زدایی از بدن، مقابله با عفونت‌ها، ذخیره ویتامین ها و انرژی و ترشح صفرا را بر عهده دارد. صفرا نیز مراقبت کننده فعالیت گوارشی در بدن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کبد انسان


کبد که یکی از بزرگ‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود و وزن آن در هر فرد بزرگسال به 1 تا 1.5 کیلوگرم می‌رسد، وظیفه پاکسازی بدن از سموم و تصفیه خون را برعهده دارد. عوامل متعددی باعث می‌شود تا کبد نتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند. این مسئله در گام اول به مصرف نوشیدنی‌های الکلی، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا داشتن تغذیه ناسالم مربوط می‌شود. ناخوشی این عضو نیز علائمی دارد. در این مطلب قصد داریم در خصوص این علائم بیشتر صحبت کنیم تا با مشاهده آنها به موقع به داد این ارگان حیاتی برسید.

زرد شدن رنگ صورت

ممکن است کبد از طرف عوامل خارجی و همچنین دستگاه ایمنی بدن مورد تهدید قرار بگیرد. متاسفانه بیماری‌های کبدی تا مرحله پیشرفته بیصدا و خاموش هستند و تشخیص آنها اغلب کار ساده‌ای نیست. در واقع زمانی فرد به بیماری کبدی خود پی می‌برد که این عضو قدرت عملکرد خود را از دست داده و بدن دچار مشکل شده است. اما لازم است به علائم و نشانه‌هایی که بدن بروز می‌دهد توجه داشته باشید.

زمانی که به واسطه ابتلا به هپاتیت، سیروز و انسداد مجاری صفراوی به دلیل وجود تومور یا سنگ کیسه صفرا اختلالی در عملکرد کبد به وجود می آید، یک زردی آشکاری در پوست دیده می‌شود. بنابراین زردی پوست، سفیدی چشم‌ها و مخاط داخل دهان بی‌دلیل نبوده و ممکن است علامت بیماری کبدی باشد.

دلیل این تغییر رنگ و زردی به افزایش بیلی روبین مربوط می‌شود. این رنگدانه موجود در صفرا از تجزیه گلبول‌های قرمز تولید شده و باعث زردی می‌شود. این رنگدانه به طور معمول از طریق کبد منتقل می‌شود و سپس از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. اما اگر کبد به خوبی کار نکند، بیلیروبین در بدن و بویژه در سطح پوست و چشم ها تجمع پیدا می‌کند. به همین دلیل سفیدی چشم‌ها و رنگ پوست زرد می‌شود.

در صورت بروز مشکل در عملکرد کبد، مدفوع رنگ قهوه‌ای معمولی خود را از دست می‌دهد و روشن‌تر و برخی مواقع سفید می‌شود

 

بی‌خوابی

افرادی که روزها احساس خواب آلودگی زیادی می‌کنند، شب‌ها به سختی به خواب می‌روند و بیشتر دچار مشکلات بیخوابی شبانه هستند، بهتر است وضعیت کبد خود را بررسی کنند، چون ممکن است این علائم نشان دهنده اختلالی در کبد باشد.

زمانی که این ارگان به وظایف خود عمل نمی‌کند، نمی تواند به اندازه کافی سموم تجمع یافته در بدن را دفع کند. این مسئله نیز باعث بروز اختلال در تمرکز و خواب می‌شود و یک دور باطل در خواب شب و روز بروز می‌کند. البته باید گفت که دردهای بدن نیز باعث بروز اختلالات خواب می‌شوند.

تهوع

 

حالت تهوع و سنگینی معده

افرادی که به طور مرتب از مشکلات گوارشی و سنگینی معده بعد از صرف غذا شکایت می‌کنند احتمالا در معرض مشکلات کبدی قرار دارند. این افراد به خوبی نمی توانند غذا را هضم کنند. کبد بزرگ‌ترین غده موجود در بدن انسان است. در بین عملکردهای بیشمار این ارگان می توان به ترشح صفرای لازم برای گوارش اشاره کرد. زمانی که کبد به وظایف خود به درستی عمل نکند، باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

ورم شکم

در صورت بروز مشکلات کبدی، شکم به طور ناگهانی حجیم و بزرگ می‌شود و افزایش وزن به طور چشمگیری به چشم می خورد، چون در صورت اختلال در عملکرد کبد، این عضو سفت و سخت شده و در جریان خون مجرای گوارشی نیز اختلال بروز می‌کند. این وضعیت باعث بروز آسیت یا آب آوردن شکم می‌شود.

زمانی که کبد به خوبی عمل می‌کند بیلی روبین در بدن تجمع کرده و باعث خارش پوست می‌شود

 

مدفوع بی رنگ

در صورت بروز مشکل در عملکرد کبد، مدفوع رنگ قهوه‌ای معمولی خود را از دست می‌دهد و برعکس روشن تر و برخی مواقع سفید می‌شود.

به خاطر اینکه در صورت بروز مشکلات کبدی مانند هپاتیت، سیروز، سرطان، انسداد مجاری صفراوی و غیره، مدفوع به طور کامل یا جزئی بی رنگ می‌شود و این مسئله نشان دهنده فقدان املاح صفراوی است. مشکلات کبدی همچنین باعث می‌شود که رنگ ادرار، قهوه‌ای تیره و تقریبا سیاه شود.

خارش پوست

زمانی که خارش پوست طول می کشد و با خاراندن از بین نمی رود و با خستگی و کاهش وزن همراه است، می‌تواند نشان دهنده بیماری کبدی باشد. در اغلب موارد این مسئله با زردی نیز همراه است.

خارش پوست در نتیجه افزایش بیلیروبین بروز می‌کند. معمولا این رنگدانه از طریق کبد انتقال داده می‌شود و سپس از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می‌شود. زمانی که کبد به خوبی عمل می‌کند بیلی روبین در بدن تجمع کرده و باعث خارش پوست می‌شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.