تبیان، دستیار زندگی
مسعود کیمیایی، علیرضا داوودنژاد، هاتف علیمردانی، سامان مقدم، اسماعیل میهن دوست، سعید سهیلی، مهرداد فرید، مسعود اطیابی، مهدی کرم پور، محمدهادی کریمی، وحید جلیلوند، محمدحسین فرحبخش و ۳۰ فیلمساز دیگر با سپری کردن مراحل مختلف پس از تولید فیلم های خود را اغلب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران در پلانی دیگر

چه کسانی مشغول کارند؟!

مسعود کیمیایی، علیرضا داوودنژاد، هاتف علیمردانی، سامان مقدم، اسماعیل میهن‌دوست، سعید سهیلی، مهرداد فرید، مسعود اطیابی، مهدی کرم‌پور، محمدهادی کریمی، وحید جلیلوند، محمدحسین فرحبخش و ۳۰ فیلمساز دیگر با سپری کردن مراحل مختلف پس از تولید فیلم‌های خود را اغلب برای جشنواره‌ی فجر آماده می‌کنند.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

 مروری داریم بر فیلم‌هایی که مرحله‌ی فیلمبرداری را پشت سرگذاشته‌اند و در مراحل فنی به سر می‌برند.

«بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند دومین فیلم بلند سینمایی این فیلمساز است که به تهیه‌کنندگی برادرش علی جلیلوند، ساخته‌می‌شود و چندی پیش فیلمبرداری آن در پزشکی قانونی به پایان رسید. برادران جلیلوند پیش از این فیلم «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» را نیز با همکاری یکدیگر ساخته‌اند و بناست در سی‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر برای اولین بار نمایش داده شود.

امیر آقایی، هدیه تهرانی، نوید محمّدزاده، سعید داخ، علیرضا استادی، زکیّه بهبهانی و ماهان نصیری‌نیا بازیگران این فیلم هستند که حالا مراحل فنی را سپری می‌کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که او را پیش از این می‌شناخته است».

نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»

«انزوا» اولین فیلم بلند سینمایی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی نیز فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده و تدوین آن آغاز شده است. تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی بر عهده پیمان جعفری است و فیلم برای نمایش در سی‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر آماده می‌شود.

این فیلم پربازیگر که لوکیشن‌های آن در شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقاط تهران بوده است در حالی به پایان رسید که جمشید هاشم‌پور بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، پس از مدتی دوری از سینما در سکانس‌های پایانی این فیلم با گریمی متفاوت مقابل دوربین رفت.

در این فیلم امیرعلی دانایی ایفاگر نقش اصلی است و بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی و لعیا عباس‌میرزایی در کنار همایون ارشادی، سیامک صفری، علی استادی، مهران  رجبی، امید روحانی، وحید نفر و نادر فلاح به همراه هشت بازیگر کودک، چهره‌های این اثر پربازیگر را تشکیل می‌دهند.

جمشید هاشم‌پور در نمایی از فیلم «انزوا»

«سوفی و دیوانه»، پنجمین فیلم سینمایی مهدی ‌کرم‌پور که اواسط شهریور در تهران کلید خورده بود و همه‌ی لوکیشن‌های آن در تهران بود با پایان مراحل فیلمبرداری به مدیریت محمد آلادپوش، توسط نازنین مفخم وارد مرحله تدوین شد.

«سوفی و دیوانه» درامی عاشقانه است که فیلمنامه‌ی آن توسط مهدی سجاده‌چی و مهدی کرم‌پور به نگارش در آمده و پس از فیلم «پل چوبی» پنجمین فیلم این کارگردان است.

این فیلم به دلیل حساسیت زیاد کرم‌پور در انتخاب بازیگرانش بیش از نه ماه در مرحله‌ پیش تولید بود و در نهایت امیر جعفری و به‌آفرید غفاریان به عنوان بازیگران اصلی این اثر انتخاب شدند و چهره‌های دیگری چون محمدرضا شریفی‌نیا، سیامک صفری، الهه حصاری و سعید امیرسلیمانی در این فیلم بازی می‌کنند.

مهدی کرم‌پور و امیر جعفری در پشت‌صحنه‌ی فیلم «سوفی و دیوانه»

«رقص پا» ساخته‌ی مزدک میرعابدینی با تهیه‌کنندگی محمد احمدی نیز با پایان فیلمبرداری وارد مراحل فنی شده است. فیلمبرداری این اثر در تهران به پایان رسیده و تدوین فیلم نیز بر عهده‌ی پگاه احمدی است.

در خلاصه داستان «رقص پا» آمده ‌است: «محمدعلی وندی، بازیگر، فیلمساز و معلم تئاتر، ناامید از مهاجرت به زادگاهش تهران بازگشته تا به همراه همسرش میترا صدری، نقاش، زندگی تازه‌ای را شروع کنند، اما جستجو برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب و کنجی آرام غیرممکن به نظر می‌رسد. کودکی در راه است...».

در این فیلم سینمایی علاوه بر مزدک میرعابدینی، بازیگرانی نظیر، ندا صارمی منفرد، حمیدرضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی، نقی سیف جمالی، محمود نظرعلیان، سعید بحرالعلومی، سیامک اشعریون، حضور دارند.

صادق پروین‌آشتیانی فیلمبرداری «صدای منو می‌شنوید؟» را از اوایل مهر در تهران آغاز کرده بود و فیلمبرداری آن در لوکیشن‌هایی در مناطق مختلف حاشیه‌ی تهران انجام شده و تدوین فیلم نیز بطور همزمان توسط کاوه ایمانی انجام شده است.

در خلاصه داستان این فیلم دفاع مقدسی که نویسندگی آن را نیز خود پروین‌آشتیانی بر عهده داشته آمده است: «یک شهر… یک کلید… و یک سفر… پدر سفری را آغاز می‌کند… سفری که پایانی است بر سال‌ها سکوت… سفری برای رهایی… برای رسیدن به پسرش که از نبرد بازنگشته… سفری برای پیدا شدن یک در… برای سبز ماندن خانواده‌اش و برای بازگرداندن زندگی به تنها نوه‌اش خورشید...»

حسن کلامی و حسن عباسی بطور مشترک تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را بر عهده دارند و پرویز پورحسینی، مژگان بیات، نگار عابدی، سعید داخ، حسن عباسی، عطا سلمانیان، احمد نیکپور، مرتضی ایمانی، لادن قناد، ایرج افکار، مهرزاد خلیقی، پروین ملکی، حسن ناصری و… در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند و بناست فیلم به جشنواره‌ی فجر ارائه شود.

پرویز پورحسینی در نمایی از فیلم «صدای منو می‌شنوید؟»

فیلمبرداری «شکلاتی» اولین فیلم بلند سینمایی سهیل موفق با تهیه‌کنندگی ایرج محمدی در کارخانه‌ی شکلات‌سازی به پایان رسید. این فیلم که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است شهریور ماه در تهران کلید خورد و اوایل آبان‌ماه نیز پس از گرفتن سکانس‌هایی در شمال کشور، پروژه در کارخانه شکلات‌سازی به پایان رسید و وارد مرحله‌ی تدوین شد.

محمدرضا ھدایتی، شبنم مقدمی، ناصر ھاشمی، ارژنگ امیرفضلی، علی مسعوی، فرزین محدث، پریسا رضایی، جواد جوینده، شھره لرستانی و داریوش اسدزاده، به همراه بازیگران کودک از جمله محمدرضا شیرخانلو، آیلی احمدی، محمد حسین بلوکات، سامان میرحسینی، شھاب شیرمردی و ھمراز اکبری، ایفای نقش می‌کنند.

شبنم مقدمی و محمدرضا شیرخانلو در نمایی از فیلم «شکلاتی»

با پایان فیلمبرداری «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی، بهرام دهقان تدوین اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان را آغاز کرده است. فیلمبرداری «ویلایی‌ها» در اندیمشک انجام شده و سعید ملکان که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد قصد دارد آن را برای حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر آماده کند.

«ویلایی‌ها» که اثری دفاع مقدسی است، توسط منیر قیدی و ارسلان امیری به نگارش در آمده و طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی، گیتی قاسمی، فریماه کهنمویی، مهدخت مولایی، فاطمه بابایی، معصومه بیگی، صابر ابر و هفت بازیگر کودک بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم «قصه‌ی خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه‌ی ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده‌ی بسیجی است که هروقت وارد مجموعه می‌شود، همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد...».

صابر ابر در نمایی از «ویلایی‌ها»، اولین ساخته‌ی سینمایی منیر قیدی

فیلمبرداری «کمدی انسانی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدهادی کریمی نیز به پایان رسیده و تدوین آن درحال انجام است.

این فیلم که بعد از «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، پنجمین فیلم سینمایی این کارگردان است، نیمه مرداد در تهران کلید خورد و آخرین سکانس‌های آن که مربوط به صحنه‌های مسابقه‌ی بوکس شخصیت اصلی است، در سالن بوکس مجموعه‌ی ورزشی شیرودی فیلمبرداری شده است.

«کمدی انسانی، روایتی از یک داستان پرافت‌وخیز بیوگرافیک است که می‌تواند یک کمدی-تراژدی در بستر تاریخ معاصر قلمداد شود». نیکی کریمی، هومن سیدی، آرمان درویش، لیلا زارع، فرخ نعمتی، هستی مهدوی‌فر، علیرضا شجاع‌نوری، بهاره کیان‌افشار در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

بهاره کیان‌افشار در نمایی از فیلم «کمدی انسانی»

محمدحسین فرحبخش نیز بعد از «آبنبات‌چوبی»، «سازش» را در دست ساخت دارد که تهیه‌کنندگی این پروژه را عبدالله علیخانی به عهده گرفته است.

به گفته‌ی علیخانی فیلمبرداری با حضور بازیگرانی چون یوسف تیموری، بهنوش بختیاری، سحر قریشی و رضا ناجی انجام شده و تمام لوکیشن‌های فیلم هم در تهران است. تدوین این اثر نیز به پایان رسیده و تلاش می‌شود فیلم به جشنواره‌ی فجر برسد.

«فِراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری، آخرین مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد.

«فراری» داستان دختر ۱۸ ساله‌ای به نام گلنار را روایت می‌کند که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. گلنار در این‌ بین با یک راننده آژانس آشنا می‌شود که او را در اتفاقات قصه همراهی می‌کند.

در این فیلم که کامبوزیا پرتوی نویسندگی آن را بر عهده داشته، محسن تنابنده و ترلان پروانه، با کار گریم عبدالله اسکندری مقابل دوربین محمود کلاری رفته‌اند.

محسن تنابنده و ترلان پروانه در نمایی از «فِراری»، آخرین ساخته‌ی علیرضا داوودنژاد

«پدیده» به کارگردانی علی احمدزاده و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته، نیز با پایان تدوین توسط مستانه مهاجر، به زودی آماده‌ نمایش می‌شود اما مشخص نیست این کارگردان که دو فیلم اکران نشده در کارنامه دارد، این فیلم را به دبیرخانه‌ی جشنواره فجر ارائه می‌کند یا نه.

هدیه تهرانی، پگاه آهنگرانی، مریم پالیزبان، مهرداد صدیقیان، لیلا زارع، امیر جدیدی، ستاره پسیانی و نازنین فرهانی از جمله چهره‌های حاضر در این اثر سینمایی هستند.

هدیه تهرانی و مهرداد صدیقیان در فیلم «پدیده»، سومین ساخته‌ی سینمایی علی احمدزاده؛
«مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی»، دو فیلم دیگر این کارگردان اکران نشده‌اند.

«خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی و با چهره‌هایی چون بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، پانته‌آ سیروس، مانیا علیجانی و همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، و مینا ساداتی ساخته شده که به جای خلاصه داستان آن آمده: «هیچ شبی مثل امشب نیست...!»

این فیلم با تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی بهار امسال در سکوت خبری فیلمبرداری شد و پس از تدوین آن توسط حسن ایوبی از مدتی پیش حسین مهدوی کار صداگذاری آن را آغاز کرده است.

«آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، نیز آخرین مراحل جوه‌های ویژه را سپری می‌کند و ساخت موسیقی آن نیز کامل شده است.

علیمردانی خود تهیه‌کنندگی فیلم جدیدش را بر عهده گرفته است که داستان آن در دهه‌ی ۶۰ می گذرد و زندگی اجتماعی مردم در آن سال‌ها روایت می‌شود. فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، فریبا متخصص و ... در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

هاتف علیمردانی، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی و فاطمه معتمدآریا در پشت صحنه‌ی «آباجان»

«نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم، مراحل فیلمبرداری و تدوین را بطور کامل پشت سر گذاشته و وارد مراحل موسیقی و صداگذاری شده است. دست اندرکاران پروژه پیش‌بینی کرده‌اند مراحل پس از تولید این فیلم کمدی به دلیل زیاد بودن حجم جلوه‌های ویژه طولانی باشد و مشخص نیست فیلم تا زمان جشنواره کامش شده باشد یا نه.

در قسمت دوم کمدی پرفروش «نهنگ عنبر» نیز رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش و علئ قربان‌زاده حضور دارند و حسام نواب‌صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی  در کنار شهلا ریاحی، کتایون امیرابراهیمی، محسن قاضی مرادی، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدی دیگر بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

رضا عطاران در «نهنگ عنبر۲»

«گشت ارشاد۲» به کارگردانی سعید سهیلی و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سهیلی و حمید فرخ‌نژاد نیز تدوین را توسط حسن ایوبی به سرانجام رسانده و آخرین مراحل فنی فیلم برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر سپری می‌شود.

در قسمت دوم این کمدی پرسروصدا نیز مانند قسمت اول حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی، نقش آفرینی می‌کنند و بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، امید روحانی، اسدالله یکتا و... دیگر بازیگران فیلم هستند.

در خلاصه داستان «گشت ارشاد۲» که توسط سعید سهیلی و مهدی محمدنژادیان نوشته شده، آمده است: «عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می‌روند. عطا دراین مدت درکما بوده و به تازگی به‌هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره باهم همراه شده، در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند. اما پس از تلاش‌های بسیار، ناچار می‌شوند دوباره...».

ساعد سهیلی، حمید فرخ‌نژاد و پولاد کیمیایی در «گشت ارشاد۲»

«قاتل اهلی» مسعود کیمیایی نیز مدتی است فیلمبرداری و تدوین را بطور کامل پشت سر گذاشته و پیش بینی می‌شود برای حضور در جشنواره‌ی فجر آماده شود.

پرویز پرستویی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین رستمی، حمیدرضا افشار، آزاده مهدی زاده، رضا رشید پور، اکبر معززی، سینا سهیلی، سعید پیردوست، شراره دولت آبادی، پولاد کیمیایی و ثریا قاسمی بازیگران آخرین ساخته‌ی کیمیایی هستند.

«تقصیر من نیست» به کارگردانی اسماعیل میهن‌دوست،  که از ابتدا در سکوت خبری مقابل دوربین رفت، حدود ۲۰ روز پیش با فیلمبرداری آخرین سکانس در متروی تهران وارد مراحل فنی پس از تولید شد.

این فیلم که با بیش از ۲۰ بازیگر تئاتری از جمله تینا یونس‌تبار، ایران مسعودی، آبان حسین‌آبادی، آیدا سرشار، النا آهی، الهام طهوری، حمیده فیروزی، روزبه اختری، ساناز نیکنام، سعیده فیروزی، شقایق شوریان، صائب دادو، علی میرزایی، مریم حیدری، مصطفی ایزدی، مهشید نوروزی، مهناز ذاکر، مینا محترمی، نازنین علی‌زاده، نیلوفر دهقان، یگانه رجبی و...  ساخته شده  یک سفر شهری است و تمام‌ صحنه‌های آن در تهران فیلمبرداری شده است.

پریوش نظریه (راست) در فیلم «تقصیر من نیست»

تدوین «دعوتنامه» ساخته‌ی مهرداد فرید نیز توسط خود این فیلمساز به پایان رسیده و در حال حاضر مراحل صداگذاری و ساخت موسیقی را سپری می‌کند.

این اثر «روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم امام رضا(ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند اما در نهایت مالباختگان این قضیه داستان‌های فیلم را رقم می‌زنند» .

میترا حجار، شقایق فراهانی، حمیدرضا آذرنگ، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، منظر لشگری، غزل فرید و سحر کریمی در «دعوتنامه» ایفای نقش می‌کنند.

تدوین «ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی نیز به تازگی به پایان رسید و به‌زودی صداگذاری و ساخت موسیقی این فیلم آغاز خواهد شد.
این فیلم مضمونی سیاسی دارد و نویسندگی آن را مهدی آذرپندار و تهیه‌کنندگی کار را هم هادی انباردار به انجام رسانده است.

کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، شهرام عبدلی، قاسم زارع، ارسلان قاسمی، نیلوفر وهاب‌زادگان، الناز حبیبی، و... بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند.

«ماه گرفتگی»، ساخته‌ی جدید مسعود اطیابی با بازی کامبیز دیرباز به وقایع سال ۸۸ می‌پردازد

اما طبق گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‌های دیگری هم نامبرده می‌شود که مراحل پس از تولید را سپری می‌کنند و پیش بینی می‌شود در جشنواره‌ی فجر باشند؛«بی‌سایه» به کارگردانی، «ماهی گوشواره‌دار» به کارگردانی، «یک قناری، یک کلاغ» به کارگردانی اصغر عبدالهی، «دختری با شال قرمز» به کارگردانی قاسم فهیم‌خواه، «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، «دوران سرطانی» به کارگردانی، «سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری، «لرد» به کارگردانی محمد رسول‌اف، «ساحل امن» به کارگردانی کرامت پورشهسواری، «شاخ کرگدن» به کارگردانی محسن محسنی‌نسب، «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی «بچه‌های جسور۲» به کارگردانی حجت‌الله سیفی، «هما کی می‌آید؟» به کارگردانی محسن دامادی، «نیمکت» به کارگردانی فلورا سام، «پسر عمو دختر عمو» به کارگردانی روح‌انگیز شمس، «سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی، «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت، «کارت پرواز» به کارگردانی مهدی رحمانی، «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌راد، «عطر شیرین، عطر تلخ» به کارگردانی داوود محمدی، «چهل کچل» به کارگردانی ابوطالب صادقی‌دقیقی، و «نرگس مست» به کارگردانی سید جلال‌الدین دری.


منبع: ایسنا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .