تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت برجام در دوران ترامپ با بیان اینکه گزینه هایمان را از پیش برای هر وضعیتی مهیا کرده و آمادگی لازم را داریم،گفت: اگر احساس کنیم آمریکا می خواهد اقدامی را صورت دهد، اقدامات لازم را انجام می دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح تجزیه سوریه راه به جایی نمی برد

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت برجام در دوران ترامپ با بیان اینکه گزینه هایمان را از پیش برای هر وضعیتی مهیا کرده و آمادگی لازم را داریم،گفت: اگر احساس کنیم آمریکا می خواهد اقدامی را صورت دهد، اقدامات لازم را انجام می دهیم.

بخش سیاست تبیان

تجزیه سوریه، سوریه، بحران سوریه، وزارت امور خارجه، سخنگو، بهرام قاسمی، آمریکا، آخرین اخبار

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران اربعین حسینی را تسلیت گفت.

راه غلطی که عربستان طی می کند/ریاض از خردگرایی لازم برخوردار نیست

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره بیانیه شورای روابط بین المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس موسوم به «کوگر» که با مطرح کردن اکاذیبی علیه تهران، خواهان اخراج ایران از سازمان های اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی شده و از سوی دیگر بیانیه سفارت عربستان در قاهره که ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه کرده است، گفت: طی چند هفته گذشته اتفاقات متعددی را در صحنه سازمان همکاری های اسلامی و تحرکات عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و تا حدی در بخشی از جهان عرب و کشورهای عربی داشتیم که تا حدی به نظر می رسد رو به تزاید بوده و از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

"بحث ممنوعیت فروش هواپیما یه ایران هم در مرحله اول تصویب شد و در مرحله بعد باید در سنا تصویب و به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد. این طرح زمان بر است و زمان زیادی تا آن موقع داریم."

وی افزود: فکر می کنم اینها ناشی از مشکلات درونی عربستان و با محوریت این کشور است که سعی کرده با توجه به مشکلات عدیده ای که در درون و برون خودش دارد، بتواند با جمع آوری یا تشکیل اتحادیه و ائتلافی تحت عنوان کشوری مثل ایران یا دشمنی مثل ایران آنها را در کنار خودش داشته باشد.

قاسمی اضافه کرد: راه غلطی است که عربستان طی می کند و از اشتباهات تاریخی عربستان است که متاسفانه نشان می دهد هنوز از خردگرایی لازم برخوردار نیستند و راهی را می رود که برخی دیکتاتورهای قبلی منطقه در این خصوص گام زدند و به سرنوشت مشخصی دچار شدند.

عربستان نمی تواند برای کشورهای عربی تعیین تکلیف کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: طبیعی است عربستان در این مقطع دست به چنین کارهایی بزند و قطعا راه به جایی نخواهد برد و کشوری مثل عربستان نمی تواند در درازمدت و حتی میان مدت برای سایر کشورهای عربی تعیین تکلیف کند. ما ارتباطات کم و بیش خوبی با برخی کشورهای عربی و منطقه داریم آنها با ما صحبت می کنند و وضعیت خود را توجیه می کنند که شدیدا تحت فشار عربستان هستند.

وی تصریح کرد: عربستان باید به این نتیجه برسد که فشارهای خود را از روی این کشورها بردارد و از این اقدامات بی اساس که بی ثمر خواهد بود کوتاه بیاید و نهایتا راه دیگری را انتخاب کند.

سازمان همکاری اسلامی به ماهیت اصلی خود بازگردد

به گزارش فارس، قاسمی همچنین گفت: امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت اصلی خود برگردد و به جای ایجاد افتراق، نفرت، کینه پراکنی، کینه توزی و واگرایی در درون اسلام و کشورهای اسلامی به نقش اساسی خود توجه کند و این بحث مهمی است که باید ریاض با دقت کافی به آن توجه کند و در آینده حتما باید پاسخگوی اقدامات خودش برای همه کشورها و جوامع اسلامی باشد.

طرح تجزیه سوریه راه به جایی نخواهد برد

خبرنگاری به طرح دی میستورا برای سوریه که ظاهرا زمینه ساز تجزیه سوریه می شود اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی گفت: طرح هایی که در رابطه با سوریه توسط ایشان یا هر کس دیگری داده می شود، مقطعی است و عمدتا هیچکدام نتوانسته تاکنون به دلایل پیچیدگی صحنه میدانی و سیاسی سوریه به منصه ظهور برسد. این بحث ابتری است و راه به جایی نخواهد برد و تلاش هایی است که در مقاطع مختلف توسط ایشان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بحث سوریه بازیگران زیاد و اثرگذاری های زیادی در صحنه منطقه ای و سوریه وجود دارد و ایشان به تنهایی نمی تواند چنین طرحی را داشته باشد، عنوان کرد: تجزیه سوریه مخالفان بسیار جدی و زیادی دارد که به این سادگی نخواهد توانست اتفاق بیفتد و فکر می کنم هنوز به جایی نرسیده ایم که این بحث و اینگونه مباحث را جدی تلقی کرده و روی آن خیلی فکر کنیم.

گزینه هایمان را آماده کرده ایم

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مواضع ترامپ و مشاورانش در مورد برجام نیز اظهار داشت: در مباحث و شعارهای انتخاباتی صحبت های زیادی درباره مسائل گوناگون و مختلف صورت گرفت و مثل همیشه و همه جا تنها به برجام اختصاص نداشت و مسائل جهان عرب، سوریه، اروپا و ناتو و در خصوص کشورهای دیگر اظهارات متفاوت و اهداف متناقضی مطرح شد.

وی ادامه داد: هنوز برای قضاوت زود است و باید صبر کرد، آنچه که پیداست رفته رفته هر چه که آقای ترامپ به آغاز ریاست جمهوری خود نزدیکتر می شود، مواضعش براساس قوانین آمریکا باید تعدیل شود و فکر می کنم آنقدر خردگرایی در جامعه آمریکا وجود دارد که نهایتا با خردمندی و در نظر گرفتن منافع جهانی، منافع آمریکا و منافع بین المللی را به خطر نیندازد.

قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی همه چیز را دارد و گزینه های خود را از پیش برای هر وضعیتی مهیا کرده و آمادگی لازم را دارد و در وقت خود و زمان لازم اگر احساس کند نهایتا طرف آمریکایی می تواند و می خواهد در این زمینه اقدامی بکند، اقدامات لازم را به عمل می آورد.

وی با بیان اینکه برجام یک توافق دوجانبه نیست، خاطرنشان کرد: برجام تفاهمی چند جانبه است که بین ما، اروپا، چین و روسیه و مهمتر از همه اینکه این تفاهم به تأیید سازمان ملل و شورای امنیت رسیده است.

قاسمی افزود: تصور من این نیست که کاری ساده باشد که یک طرف بخواهد این موضوع را زیر پا بگذارد یا بخواهد طرح بازنگری مجدد آن را مطرح کند. من هنوز نمی توانم در این خصوص جمع بندی خاصی را داشته باشم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فکر می کنم همانگونه که ما صبور بودیم همچنان صبور خواهیم بود و وضعیت را در درون آمریکا رصد خواهیم کرد و با توجه به تیمی که ترامپ خواهد داشت و اقداماتی که صورت خواهد گرفت در نهایت تصمیمات مقتضی را براساس شرایط نوین خواهیم گرفت.

مغایر برجام باشد به شکل مقتضی برخورد می کنیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه در یک سال گذشته شاهد تصویب و یا طرح لوایح زیادی در مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا بوده ایم که هیچکدام قابلیت اجرا ندارد، گفت: بحث ممنوعیت فروش هواپیما یه ایران هم در مرحله اول تصویب شد و در مرحله بعد باید در سنا تصویب و به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد. این طرح زمان بر است و زمان زیادی تا آن موقع داریم.

قاسمی ادامه داد: ما صبر می کنیم، شرایط را می سنجیم و بعد از روند تحولات در صورتی که با برجام مغایرت داشته باشد یا منافاتی با منافع ما داشته باشد، به شکل متقضی با این مسئله برخورد خواهیم داشت.


منبع : خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .