تبیان، دستیار زندگی
توصیه های توران میرهادی برای بهبود وضع تربیتی و رشد کودکان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت وصیت بانوی بزرگ کودکی ها

توصیه های توران میرهادی برای بهبود وضع تربیتی و رشد کودکان

بخش ادبیات تبیان
توران میرهادی

مرحوم میرهادی تبدیل کار تربیتی به عشق و ایجاد فضای محبت و احترام و فضایی که کودکان با عشق بزرگ شوند و رشد کنند را توصیه و تاکید بر شکوفایی توانایی های کودکان کرده زیرا این کار موجب احساس امنیت برای آنها می شود.
وی با تاکید بر لزوم برداشتن رقابت به هر شکل از محیط تربیتی به دلیل ویرانگر بودن آن وصیت کرد، به دلیل اینکه رقابت معنا و مفهوم هر کار را دگرگون و تخریب می  کند و برتر، بهتر، ترها و ترین  ها وجود خارجی ندارند، فریب رقابت را نباید خورد.
میرهادی جایگزین کردن مشارکت در همه کارها و در هر سطحی را تاکید و سفارش می کند، در خانواده، مهد کودک، جامعه کوچک و بزرگ لذت کار دسته  جمعی سازنده است زیرا توان و اعتماد، دوستی و محبت به وجود می  آورد.
وی با توصیه به پرهیز از هرگونه داوری درباره کودکانِ درحال رشد، معتقد بود، ضعف و پیشرفت، خوب و متوسط برای کودکان مفهومی ندارد از این رو نباید برای آنها پرونده ساخت بلکه در تعامل مداوم نیاز است امکانات رشد را فراهم کرد.
پرهیز از دام  های تکنولوژی و تبلیغات از دیگر توصیه های مادر ادبیات کودک ایران است که وی درباره آن معتقد بود، فناوری تجارتی سودآور شده و دامی  تازه برای مصرف  گرایی از راه تبلیغات است.
به باور وی، گاه احساس آقایی تکنولوژی بر انسان را داریم، انسانی که هوش، ذکاوت، اندیشه و توانایی  های خود را در اختیار هدف  های مجازی می  گذارد.
پرهیز از گذاشتن بار سنگین بر دوش کودکان و رفتن به سوی طبیعت دو توصیه دیگر این بانوی فقید است.
وی در این باره گفته است: کار ما ایجاد فرصت َها و آزاد گذاشتن کودکان است، پیش افتادن و عقب ماندنی مطرح نیست، آموزش زبان و فناوری َهای الکترونیکی دیر نمی َشوند، یاد گرفتن چند عبارت یا زدن چند دکمه، آموزش نیست، نوعی فشار بیهوده و گاه بسیار گمراه کننده است.
به گفته میرهادی، طبیعت با انسان صادق است و هر لحظه  آن اکتشافی نو است، در طبیعت با دنیای خلقت، تنوع بی َپایان و شگفتی َهای باورنکردنی آن روبه َرو هستیم و شناختن طبیعت و حفظ آن، شوق انگیز، بلکه لازم و حیاتی است.
توران میرهادی مادر آموزش و ادبیات کودک ایران 18 آبان ماه در سن 89 سالگی درگذشت.


منبع: ایرنا