تبیان، دستیار زندگی
زندگی اقساطی،شیوه ای از زندگی که به اعتقاد صاحب نظران،عامل بروز بسیاری از آسیب ها و تشنجات روحی و عصبی در ابتدای زندگی مشترک خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی هایی که قسطی می شوند

زندگی اقساطی در میان اقشار گوناگون بخصوص در طیف جوان از پدیده هایی به شمار می رود که در طول سالیان اخیر با شدت هر چه بیشتری نمود پیدا کرده است،شیوه ای از زندگی که به اعتقاد صاحب نظران،عامل بروز بسیاری از آسیب ها و تشنجات روحی و عصبی در ابتدای زندگی مشترک خواهد بود.

بخش خانواده ایرانی تبیان
زندگی اقساطی

زندگی اقساطی در میان اقشار گوناگون جامعه بخصوص در طیف جوان جامعه از پدیده هایی به شمار می رود که در طول سالیان اخیر با شدت هر چه بیشتری نمود پیدا کرده است،شیوه ای از زندگی که به اعتقاد صاحب نظران،عامل بروز بسیاری از آسیب ها و تشنجات روحی و عصبی در ابتدای زندگی مشترک خواهد بود.

مصرف گرایی بلای جان بسیاری از طیف ها وگروه های اجتماعی شده است،پدیده ای که دارا و ندار نمی شناسد،پایین و شهر و بالا شهر ندارد،هرکس بامَش بیشتر است،بعضا به مصرف گرایی بیشتری نیز دچار است،معضلی که در میان لایه ها و قشرهای متعدد جوانان هم رسوخ و بروز پیدا کرده است.

خرید عطرهای آنچنانی،عینک های آفتابی متعدد،تعویض مکرر گوشی های همراه،تهیه و خرید پوشاک و البسه های بِرَند فراتر از حد نیاز،آنچنان توان اقتصادی خانوارها را تحت تاثیر قرار داده که بعضا رمقی برای بارورترکردن سبد کتاب، تغذیه سالم، ورزش و....باقی نمی گذارد.

جامعه شناسان و آسیب شناسان مسائل اجتماعی معتقدند،این سبک و شیوه از زندگی نه تنها برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است،بلکه در سطح جزء و خرد زندگی نیز علت علل بسیاری از اختلافات،تنش ها و نارسایی های روحی و روانی در قشر جوان محسوب می شود.

*وقتی فرهنگِ داشتن از بودن و شدن پیشی می گیرد

رویا نفیس آبادی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در تشریح عوامل موثر در ظهور و بروز این پدیده(زندگی اقساطی)اظهار داشت:اساسا تلاش برای به دست آوردن اقلام و محصولاتی که به نوعی در یَد توان خرید افراد نیست و لزوم و ضرورت تهیه و تامین آن احساس می شود،باعث بروز این پدیده خواهد شد.

وی افزود:اگر چه در برخی مواقع بنا بر ضرورت،اتکای به چنین شیوه ای از زندگی در میان جوانان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد،اما به هر ترتیب،واقعیت های کنونی جامعه بیانگر این موضوع است که بخش قابل توجهی از اقلام، محصولات و کالاهایی که به شیوه اقساطی تهیه می شوند،ضرورت و اضطراری برای آن وجود ندارد و به واقع این رویه،ریشه در فرهنگ غلطی دارد که تهیه کالاهای پر زرق و برق بر بسیاری از ابعاد زندگی همچون ارزش های واقعی انسان و تلاش برای تعالی از آن چه که هستیم در جهت رشد، پویایی و بالندگی سایه افکنده است و به نوعی مصرف گرایی بر پرورش وجوه واقعی انسانی و اخلاقی پیش گرفته است.

نفیس آبادی گفت:دریافت و اخذ وام برای خرید محصولات غیر ضروری یا تهیه کالاهایی که اساسا لزومی برای استفاده از آن احساس نمی شود، با افزایش قیمت ناشی از سود اقساط،به تدریج آنچنان زوجین جوان را درگیر دغدغه های اقتصادی می کند که فرصتی برای پرداختن به زندگی عادی و معمولی آنها نخواهد داد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:تهیه کالاها و محصولات تجملاتی و مصرفی،در شرایطی که درآمد زندگی کفاف خرید نقدی آن را نمی دهد،جوانان را به وضعیتی دچار می سازد که بعضا باید تا پایان عمر در صدد پر کردن و پرداخت چک ها و اقساطی باشند که چشم و هم چشمی  و حس رقابت بااطرافیان مسبب اصلی آن است.

*از جراحی ها ی زیبایی تا سفر به خاور دور به شیوه اقساطی

غلامرضا عسگری،محقق و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به چالش های زندگی اقساطی برای جوانان عنوان کرد:جراحی های زیبایی بصورت قسطی،سفر به خاور دور و حتی برخی از سفرهای سیاحتیِ داخلی بصورت اقساطی از نمونه مثال هایی است که در طول سالیان اخیر رایج شده و این وضعیت بیانگر عمق نفوذ شیوه اشاره شده در ابعاد مختلف زندگیِ جوانان در جامعه ایرانی است.

وی افزود:اگرچه در ابتدا با خرید آن محصول و کالا،فرد از احساس خوشایندی نسبت به محصول یا کالای خریداری شده یا جراحی و سفر انجام شده برخوردار می شود اما بعد از مدتی با فرارسیدن اقساط پی در پی،جوانان  به وضعیتی گرفتار می شوند که باید بخش قابل توجهی از درآمد ماهیانه خویش را به محض دریافت،صرف پرداخت اقساطی کنند که سالها و ماه های پیش به دلایل غیر ضروری برای خود ایجاد کرده اند.

محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد:با فرض اینکه بخش قابل توجهی از اختلافات و تنش های درون خانوادگی ناشی از مشکلات و نارسایی های اقتصادی است،می توان اینچنین نتیجه گیری کرد که افراط در زندگی اقساطی،پایه های انسجام زندگی مشترک را سست خواهد کرد و در صورت مستعد بودن زوجین برای شکاف و انشقاق،این شیوه از زندگی می تواند زمان بروز گسست را سرعت بخشد.

* بدون قسط پولی جمع نمی شود

در این میان برخی نیز معتقدند در زندگی که سراسر آن عرصه ظهور و بروز و تحمیل هزینه های سنگین است،بدون اقساط،امکان جمع کردن پول فراهم نخواهد شد.

موسی زواری،یکی از ساکنان محله مهرآباد جنوبی تهران، در دفاع  از این شیوه و رویه زندگی عنوان کرد:بنده با 29 سال سن و 5 سال زندگی مشترک به این نتیجه رسیده ام که عملا در شرایط سخت اقتصادی امکان جمع کردن پول وجود ندارد و به واقع تنها راهکاری که با اتکای به آن مجبور می شویم پول خویش را با خرید برخی محصولات و اقلام به کالایی مشخص تبدیل کنیم همین شیوه است و بس.

وی افزود:البته نباید از نظر دور داشت که در صورت برنامه ریزی دقیق و اصولی و داشتن عزمی راسخ و جدی می توان به میزان اقساط پرداختی به جمع کردن پول و پس انداز مبادرت ورزید،اما واقعیت های کنونی جامعه به خوبی و روشنی اثبات می کند تعداد اندک و محدودی از جوانان قادرند با اتکای به این شیوه پس انداز داشته باشند و اکثریت قریب به اتفاق آنها در میان اقشار ضعیت یا متوسط آنچنان درگیر امور روزمره هستند که مجال و رمقی برای پس انداز باقی نمی ماند.

*اقساطی که کارخانجات و صنایع تولیدی را از ورشکستی نجات می دهد

محمد رضا غفوری نیا،دانش آموخته رشته اقتصاد در تحلیل و بررسی پدیده زندگی اقساطی در میان جوانان عنوان کرد:البته نمی توان این شیوه را صرفا در میان اقشار جوان جامعه رایج قلمداد کرد و بعضا هستند خانوارها،افراد و گروه هایی میانسال و یا حتی کهنسالی که با چنین رویکردی به تهیه اقلام و محصولات و یا خدمات مورد نظر خویش مبادرت می ورزند.

وی افزود:به هر ترتیب این شیوه در طول سالیان گذشته در برون رفت از وضعیت رکود و ورشکستگی کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی موثر بوده که در حال حاضر نیز با دامنه ای وسیع در بخش ها و عرصه های گوناگون شاهد ظهور و بروز متوالی این شیوه ها هستیم.

غفوری نیا عنوان کرد:عمده مشکل زندگی اقساطی به کالاهای مصرفی معطوف می شود و به واقع در صورت گرایش به پرداخت اقساط در حوزه کالاهای و عرصه های سرمایه ای تا حدودی(تاکید می شود تا حدودی) می توان به باز شدن روزنه هایی برای پیشرفت اقتصادی هر چه بیشتر امیدوار بود،اما گرایش افراطی به خرید کالاهای مصرفی به نوعی مُرَوِج شیوه و فرهنگ مصرف گرایی در جامعه است که به واقع بر خلاف سیاست های اقتصا مقاومتی به عنوان نقشه راهی جامعه برای برون رفت از برخی نارسایی های اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد:نقش تبلیغات شبکه های ماهواره ای در شیوع این پدیده بسیار موثر بوده و تنها راهکار مهار و کنترل این معضل اجتماعی و اقتصادی را باید در فرهنگ سازی و آموزش صحیح جستجو کرد در غیر اینصورت هر آنچه تب مصرف گرایی در جامعه بالا رود به همان میزان بر عمقِ زندگی اقساطی میز افزوده خواهد شد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.