تبیان، دستیار زندگی
کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی «ناسور» معتقدست سینمای ایران می تواند در حوزه انیمیشن تولیدات موفقی داشته باشد ولی لازم است وقت و بودجه بیشتری برای آن درنظر گرفته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لازم نیست دنباله‌روی انیمیشن آمریکا باشیم

کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی «ناسور» معتقدست سینمای ایران می‌تواند در حوزه انیمیشن تولیدات موفقی داشته باشد ولی لازم است وقت و بودجه بیشتری برای آن درنظر گرفته شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
title

کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی «ناسور» درباره وضعیت اکران این فیلم با اظهار این مطلب که جا داشت اکران بهتری در اختیار این اثر دینی قرار می‌گرفت  گفت: این بی مهری ها تنها نصیب فیلم «ناسور» نشده بلکه شامل سینمای دینی شده است. در این سال‌ها سینمای دینی مورد بی مهری قرار گرفته است و سالن‌های کافی به آن تعلق نمی گیرد در حالی که لازم است با حمایت از این دست آثار به ویژه در ماه‌هایی مانند محرم و صفر مخاطب را هم به تماشای اینگونه آثار تشویق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سینمای انیمیشن در سال‌های اخیر در کشور ما رشد خوبی داشته ولی هنوز به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود، بیان کرد: انیمیشن در کشور ما جای رشد بسیار زیادی دارد و به جرات می توان گفت آینده درخشانی دارد اما این مساله در صورتی رخ می دهد که از آن حمایت شود.

کارگردان انیمیشن عاشورایی «ناسور» این حمایت ها را شامل حمایت فکر ی و بسترسازی از طرف دولت خواند و بیان کرد: انیمیشن می تواند از گیشه و کانال های تلویزیونی هزینه خود را تامین کند البته به شرط اینکه اینطور نشود که از یک عده حمایت شود و از عده دیگر حمایت نشود که در این صورت استعدادها از بین می‌رود.

دالوند معتقد است سینمای انیمیشن به دلیل استعدادهای جوانی که دارد و شرایطی که بر آن حاکم است افق روشنی پیش رو دارد.

او درباره این نکته که اکثر انیمیشن‌های ما در بخش فیلمنامه دچار مشکل هستند و در این سال‌ها آنقدر که انیماتور خوب تربیت کرده ایم نتوانسته ایم فیلمنامه نویس در این عرصه تربیت کنیم نیز اظهار کرد: این را قبول دارم که ضعف فیلمنامه داریم اما این ضعف در کل ساختار سینمای ما وجود دارد. به غیر از چند فیلم خیلی خوب که در سال داریم دیگر کمتر فیلمی را می بینید که از ساختار منسجم و خوبی به ویژه در بخش فیلمنامه برخوردار باشد. دلیلش هم این است که تیم های تولید مثلا در همین عرصه انیمیشن اکثر انرژی خود را روی مسائل فنی و مالی پروژه می گذارند و زمان لازم برای نگارش یک فیلمنامه را لحاظ نمی کنند.

این انیماتور یکی دیگر از مشکلات این عرصه را عجله در تولید دانست و گفت: یک انیمیشن باید بلافاصله تولید شود که به عمر مدیری که سر کار است برسد و جزو آمار کاری او محسوب شود در حالیکه انیمیشن محصولی نیست که بتوان آن را به سرعت تولید کرد.

دالوند با اشاره به انیمیشن های موفقی مانند «آپ» و «کمپانی هیولاها» بیان کرد: محصولات درخشان انیمیشن در دنیا بین ۵ تا ۷ سال زمان برای نگارش فیلمنامه هایشان صرف شده است این در حالی است که ما در ایران اصلا نمی‌توانیم چنین زمانی را صرف کنیم. کل پروسه تولید یک فیلم انیمیشن در داخل به ۱۶ ماه نمی رسد ضمن اینکه هزینه ای که ما برای تولید یک انیمیشن صرف می کنیم هرگز به پای یک انیمیشن خارجی نمی رسد.

وی در پایان گفت: قطعا سینمای انیمیشن ما را نمی توان با انیمیشن آمریکا مقایسه کرد اما نکته اینجاست که قرار نیست شکل آنها باشیم، همانطور که ژاپن دنباله رو آمریکا نبود و حتی نمونه های موفق تری تولید کرد. ما هم می توانیم مقتضیات زمانی و تکنیکی و اقتصادی خودمان را در تولید انیمیشن لحاظ کنیم و به زبان خودمان برسیم.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .