تبیان، دستیار زندگی
لابی به معنای عام یعنی درخواست از کسی یا تحت فشار گذاشتن او برای انجام کاری و در معنای خاص و سیاسی یعنی تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری های حکومت و تأمین منافع گروه های ذی نفوذ.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلطان لابی گری را بشناسید

"لابی" به معنای عام یعنی درخواست از کسی یا تحت فشار گذاشتن او برای انجام کاری و در معنای خاص و سیاسی یعنی تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری های حکومت و تأمین منافع گروه های ذی نفوذ.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

لابی کردن، لابی گری، لابی، ترامپ، آمریکا، کاخ سفید، اوباما، انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری، اخبار

اصطلاح "لابی کردن" و "لابی گری" (Lobbying) در دنیای سیاست بسیار شنیده می شود و در گفتارها و نوشتارهای سیاسی با اهداف مختلف و دو بار مثبت و منفی به کار می رود. "لابی" به معنای عام یعنی درخواست از کسی یا تحت فشار گذاشتن او برای انجام کاری و در معنای خاص و سیاسی یعنی تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری های حکومت و تأمین منافع گروه های ذی نفوذ.
این جریان در بسیاری از کشورهای جهان متداول و بدیهی گشته است به طوری که گاه و بنابر اوج گیری این روند و ایجاد اختلالالی ملموس در سطح کشور، اعتراضات گسترده ای از سوی سیاسیون و یا حتی مردم عادی صورت می گیرد.

چند روز پیش رسانه های آمریکا گزارش دادند ترامپ از تمامی افرادی که برای خدمت در دولت منصوب می کند خواهد خواست فرمی را پر کند که آنها را ملزم می کند تا پنج سال بعد از ترک دولت از انجام هر گونه فعالیت های لابی گری خودداری کنند.

در این میان یکی از کشورهایی که رجال سیاسی آن به لابی کردن معروف می باشند؛ ایالات متحده آمریکا است که طی سال های اخیر با حواشی متعددی همراه بوده است.

اصطلاح لابی کردن از کجا آغاز شد؟

در گذشته، حوالی کاخ سفید هتلی قدیمی به نام هتل "ویلارد" بود که لابی نسبتا بزرگی داشت. اتفاقا آنچه این هتل را معروف کرده همین لابی وسیع بود. سال ها پیش یکی از رییس جمهورهای آمریکا عصرها که می خواست خستگی خود را رفع کند از کاخ سفید قدم زنان به هتل می رفت در لابی می نشست و یک قهوه سفارش می داد. بسیاری از مردم و صاحبان صنایع یا هنرمندان که مشکل داشته اند و دست شان به رییس جمهوری نمی رسید این ماجرا را می دانستند. آنها میزهای اطراف رییس جمهور را رزرو می کردند و دو تا دوتا درباره مسایل مملکت طوری حرف می زدند که صدای شان به گوش رییس جمهور برسد و غیر مستقیم روی او اثر بگذارد. حتی بعضی ها هم پیشتر می رفته اند و مستقیما با خود رییس جمهور گفت و گو می کردند و اصطلاح لابی کردن دقیقا از همین جا ریشه گرفته است.

وعده ترامپ برای برچیدن لابی گران

"دونالد ترامپ" رییس جمهور منتخب آمریکا، به کررّات در وعده های انتخاباتی شعار پس گرفتن دولت آمریکا از لابی گران و بازگرداندن آن به مردم را مطرح کرده بود. منظور از لابی گری در آمریکا ؛ هر گونه فعالیتی است که به موجب آن گروه های ذی نفع با پرداخت پول به افرادی که دارای ارتباطات گسترده در نهادهای تصمیم ساز مانند کنگره آمریکا هستند، آنها را در راستای وضع قوانین یا اتخاذ برخی سیاست های خاص به خدمت می گیرند.
میلیاردر جنجالی نیویورکی در یادداشتی در "یو اس ای تودی" نوشت : "نامزد جمهوریخواه تصریح کرده است که تغییر واقعی به معنای خشک کردن مرداب فساد در واشنگتن می باشد. ما باید سیستم فاسدی را که خودی ها سیاسی در آن می توانند بدون عواقب، قانون را بشکنند و مقامات دولتی منافع لابی های خاص را فراتر از منافع ملی قرار دهند، درست و مرمت کنیم. اگر ما می خواهیم دوباره آمریکا را با عظمت کنیم، باید این فساد را پاکسازی کنیم."

شباهت "ترامپ" به "اوباما"

"سی ان ان" (CNN) نیز در این راستا نوشته است : "اصلاح گران به وجد آمده از سیاست سخت گیرانه جدی ترامپ در خصوص لابی گری بعد از خدمت در دولت (آمریکا) ممکن است فوراً دلیلی برای مأیوس شدن پیدا کنند. زیرا آنها قبلاً وعده هایی از دست را شنیده و دیده اند." این شبکه خبری به وعده هایی اشاره کرده که "باراک اوباما"، رئیس جمهوری فعلی آمریکا در کارزار انتخاباتی سال 2008 در همین رابطه مطرح کرده بود.

روش متعارف میان افراد صاحب قدرت این است که به جای ثبت نامشان به عنوان لابی گر از تجارب و ارتباط هایشان در کسوت مشاور برای ثروت اندوزی استفاده می کنند.

"اوباما" نوامبر 2007، این اظهارات را مطرح کرد که بی شباهت به وعده های امسال ترامپ نیست: "من به این جهت وارد این رقابت شده ام که به لابی گران شرکتی بگویم که دورانشان برای تصمیم سازی در واشنگتن سرآمده است."
ترامپ در کارزار انتخاباتی سال 2016 گفت : "هر وقتی اخبار شب را نگاه می کنید می شنوید که برخی از بانکداران ذی نفع یا برخی از خودی های واشنگتن می گویند که با کارزار ترامپ مخالف هستند. چون من نیازی به آنها ندارم. آنها را نمی خواهم. من همان کاری را انجام می دهم که برای شما خوب است."
چند روز پیش نیز رسانه های آمریکا گزارش دادند ترامپ از تمامی افرادی که برای خدمت در دولت منصوب می کند خواهد خواست فرمی را پر کند که آنها را ملزم می کند تا پنج سال بعد از ترک دولت از انجام هر گونه فعالیت های لابی گری خودداری کنند.
"جیسون میلر" (مدیر روابط عمومی ترامپ و سخنگوی کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه) گفت : "دلیل اهمیت حیاتی این موضوع این است که آقای ترامپ می خواهد اطمینان حاصل کند که افراد از دولت برای ثروتمند کردن خودشان استفاده نمی کنند."
علی رغم این، سی ان ان می گوید منع فعالیت های لابی گری به نحوه مکتوب و اجرایی کردن آن بستگی دارد. روش متعارف میان افراد صاحب قدرت این است که به جای ثبت نامشان به عنوان لابی گر از تجارب و ارتباط هایشان در کسوت مشاور برای ثروت اندوزی استفاده می کنند.


منابع : عصر ایران / خبرگزاری فارس / ابرار معاصر تهران