تبیان، دستیار زندگی

علل و درمان دل درد در کودکان - 2 (مصاحبه)

کودکان امانت‌های الهی هستند. هر زوجی که صاحب فرزند می‌شود، باید خداوند را به خاطر این نعمت و هدیه شاکر باشد. البته بزرگ کردن بچه کار چندان ساده ای نیست و والدین باید نسبت به سلامت و بهداشت آنها دقت کنند. دل درد از مواردی است که در بین کودکان امر شایعی است و در اکثر موارد نیز باعث نگرانی والدین می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد شکم بچه

در قسمت نخست این مطلب اشاره کردیم که کودکان به دلایل متعددی دچار دل دردمی‌شوند. در اغلب موارد مسئله جدی نیست، اما ممکن است گاهی کودک به خاطر یک مشکل جدی دچار این وضعیت شده باشد. بنابراین نباید نسبت به این مسئله بی توجه بود. در قسمت اول عوامل متعددی از التهاب معدی-روده ای، آپاندیسیت، عفونت ادراری، یبوست، استرس و فتق های کشاله ران را بررسی کردیم.

در قسمت دوم و پایانی این مطلب نیز در گفتگو با خانم دکتر معصومه همت یار، متخصص بیماری های کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه، عوامل شایع دیگر این مشکل و علائم بالینی آن را بررسی کرده و توصیه هایی در جهت درمان لازم ارائه می دهیم.

انگل

چند نوع انگل روده ای وجود دارد. مشکل رایج مربوط به یک بیماری به نام «اکسیوروز» یا «کرمک» می‌شود که از انگلی به نام «انتروبیوس ورمیکولاریس اوکسیور» ناشی می  شود.این انگل از طریق لیس زدن انگشتان آلوده وارد بدن کودک می‌شود که همان کرم های سفید کوچک شایع در کودکان است. کرم های ماده برای تخم گذاری تا مقعد پایین می‌آیند، به همین دلیل کودک مبتلا به طور مرتب مقعد خود را می  خاراند.

علائم بالینی کودک

کودکانی که دچار انگل روده هستند، علاوه بر خارش مقعد با دل درد نیز مواجه بوده و اغلب عصبی و تحریک پذیر هستند. این مسئله اورژانسی نیست، اما نیاز به درمان دارد، چون کودک دچار بی خوابی و خارش در ناحیه مقعد می‌شود.

مصرف محلول و داروی ضدانگل در کودکان و همچنین تجویز دارو برای اعضای خانواده برای پیشگیری از آلودگی مجدد جزو روش‌های درمانی انگل روده محسوب می‌شوند.

عفونت‌های گوش، حلق و بینی

گاهی دل درد با عفونت‌های ناحیه حلق و گوش ها در ارتباط می باشد. این مسئله در اوتیت یا عفونت حاد گوش و یا عفونت استرپتوکوکی لوزه ها مشاهده می‌شود. علت این نوع دل درد، ورم غدد لنفی داخل شکم (لنفادنیت مزانتر) است و با برطرف شدن عفونت، دل درد هم بهبود می یابد.

علائم بالینی کودک

در این صورت کودک از نوعی اسپاسم یا گرفتگی عضلانی شکایت می‌کند که در همه نقاط شکم احساس می‌شود. گاه این دردها به قدری شدید می‌شود که والدین تصور می‌کنند کودک دچار آپاندیسیت شده است.

مشکل واکنش گره‌های روده در زمان بروز عفونت ویروسی مسئله اورژانسی نیست و نیاز به درمان دارویی دارد. لازم است کودک را به نزد پزشک ببرید. درمان این مشکل شامل مصرف داروی مسکن برای کاهش درد و همچنین درمان عفونت است.

کودکی که دچار پیچ خوردگی روده باشد درد حاد، شدید و ناگهانی احساس می‌کند. این درد ممکن است با استفراغ و رنگ پریدگی شدید همراه باشد

 

حساسیت نسبت به گلوتن

بیماری سلیاک به عدم تحمل مواد غذایی حاوی گلوتن گفته می‌شود. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، گندم سیاه، جوی دوسر، جو و غیره وجود دارد. این پروتئین در برخی افراد باعث ایجاد التهاب و آسیب پذیر شدن جداره روده می‌شود. معمولا آلرژی نسبت به گلوتن از زمان تولد وجود دارد، اما در اغلب موارد سال‌ها بدون علامت باقی می ماند و معمولا به راحتی قابل تشخیص نیست.

علائم بالینی کودک
کودکانی که دچار حساسیت نسبت به گلوتن هستند، از دردهای شکمی مزمن شکایت می‌کنند، بدون اینکه دلیل این دل دردها به طور واقعی تشخیص داده شود. شکم این قبیل کودکان نفخ کرده و گاز زیادی تولید می‌کند.

کودکان حساس به گلوتن رنگ پریده هستند، کمبود آهن دارند، بی اشتها بوده و به سختی وزن اضافه کرده و یا وزن کم می‌کنند. دفع مدفوع در آنها به طور متناوب به صورت اسهال و یبوست است. تشخیص بیماری با کمک آزمایش خون و نمونه برداری از بافت روده است. اگر تشخیص قطعی شد، لازم است که گلوتن از برنامه غذایی کودک حذف شود تا علائم ذکر شده از بین بروند.

انسداد و پیچ خوردگی روده

همانطور که از اسم آن مشخص است پیچ خوردگی روده شامل پیچ خوردن و یا حلقه شدن روده است. عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. عفونت ویروسی، نگه داشتن طولانی مدت مدفوع، وجود یک تومور و یا التهاب معدی-روده‌ای می‌تواند باعث بروز مشکل پیچ خوردگی و انسداد روده شود.

علائم بالینی کودک

کودکی که دچار پیچ خوردگی روده باشد درد حاد، شدید و ناگهانی احساس می‌کند. این درد ممکن است با استفراغ و رنگ پریدگی شدید همراه باشد.

مشکل پیچ خوردگی روده اورژانسی است. با مشاهده علائم ذکر شده فورا کودک را به نزد پزشک برسانید. پزشک با گرفتن شرح حال از بیمار، معاینه او و تصویربرداری از روده‌ها، پیچ خوردگی را تشخیص داده و نسبت به درمان و رفع آن اقدام می‌کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.