تبیان، دستیار زندگی
موضوع این پژوهش تأثیر کود زیستی دست ساز بر زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا می باشد و هدف محققان در این پژوهش مطالعه زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا تحت تأثیر کود دست ساز دانه لوبیا در مقایسه با خاک باغچه بوده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر کود زیستی در رشد طولی لوبیا دستاورد تقدیری دوره اول شهید بینایی

تأثیر کود زیستی در رشد طولی لوبیا دستاورد برتر دوره اول شهید بینایی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تأثیر کود زیستی دست ساز بر زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا
نام مدرسه: شهید بینایی
نام استاد: خانم نعیمه شهرابی
دانش آموزان: سعیده شعبانی، محدثه معظمه

چکیده:
موضوع این پژوهش تأثیر کود زیستی دست ساز بر زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا می باشد و هدف محققان در این پژوهش مطالعه زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا تحت تأثیر کود دست ساز دانه لوبیا در مقایسه با خاک باغچه بوده است. مقاله علمی پژوهشی حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر کنترل متغیر آزمایشگاهی بوده است.

کود آلی (زیستی) شامل بازمانده های گیاهی و حیوانی در مراحل مختلف تجزیه می باشد که جهت تأمین مواد  غذایی گیاه و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک به آن افزوده می شود.

تأثیر کود زیستی در رشد طولی لوبیا دستاورد برتر دوره اول شهید بینایی

کود زیستی دست ساز دانه لوبیا، شامل محصول (دانه) وازده و از بین رفته گیاه لوبیا در مراحل مختلف تجزیه می باشد. برتری این کود نسبت به سایر کودهای زیستی افزایش دسترسی گیاه به عناصر مورد نیاز خود می باشد. گیاه لوبیا عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد گیاهی جدید را در دانه خود ذخیره می کند.

گیاهك لوبیا برای جوانه زنی و رشد از عناصر داخل دانه استفاده کرده و نیاز خود را تأمین می کند. اگر این عناصر برای رشد یك گیاه مورد استفاده قرار گیرند گیاه لوبیا می تواند بدون هیچ کمبودی به عناصر غذایی ضروری خود دست پیدا کند.

در این مقاله سعی شده است، رابطه بین بهبود خواص خاک غنی شده توسط کود لوبیا و رشد گیاه لوبیا بررسی گردد. مقاله علمی پژوهشی حاضر از زمان آغاز تا پایان آن 5 ماه به طول انجامید. در این پژوهش جامعه به طور تصادفی بود که 51 عدد دانه لوبیا انتخاب شد سپس در شرایط ثابت آزمایشگاهی کاشته شده و متغیرهای دما، بستر دانه ها، نور و میزان آبیاری و کود کنترل شده است.

بر اساس نتایجات حاصل از آزمایشات انجام شده بر روی دانه لوبیا با استفاده از کود دانه لوبیا و خاک باغچه، نتیجه نشان می دهد که تأثیر کود لوبیا بر زمان جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه لوبیا در مقایسه با خاک باغچه بیشتر است.

مقدمه:
خاک یکی از پیچیده ترین بوم نظام های جهان خلقت است، به طوری که با وجود پیشرفت های چشمگیر بشر در زمینه علوم و فناوریهای مختلف، به جرأت می توان گفت که هنوز خاک برای دانشمندان و پژوهشگران سراسر دنیا به صورت یك جعبه سیاه است. قسمت عمده این پیچیدگی را می توان به دلیل بخش زنده خاک دانست که دنیای اسرار آمیز و پیچیدهای از روابط بین موجودات و گیاهان را در خود جای داده است. چگونگی دستیابی گیاهان به عناصر غذایی و جذب آن ها برای رشد و نمو خود، نقش محوری در مطالعات فیزیولوژی گیاهی دارد. این بخش از دانش که تغذیه معدنی نام دارد نقش به سزایی در توسعه کشاورزی مدرن و نیز شناخت چگونگی اعمال حیاتی گیاهان داشته است.

تأثیر کود زیستی در رشد طولی لوبیا دستاورد برتر دوره اول شهید بینایی

كود آلی (زیستی)  شامل بازمانده های گیاهی و حیوانی در مراحل مختلف تجزیه می باشد که جهت تأمین مواد غذایی گیاه و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک به آن افزوده می شود.

كودهای آلی شامل کودهای حیوانی، بازمانده های گیاهی و بقایای صنعت چوب، ضایعات آلی صنعتی مانند بقایایی که از صنعت کاغذ و قند حاصل می شوند، لجن فاضلاب و ضایعات حاصل از تولید فرآورده های غذایی، می باشد.
بازمانده های آلی در ایالات متحده حدود 611 میلیون تن در سال می باشد. حدود 1111 میلیون تن در سال بازمانده های گیاهی فقط از غلات تولید می شود. علاوه بر این بازمانده هایی از گیاهان فیبری نظیر پنبه و کتان بذری، گیاهان تولید کننده شکر نظیر نیشکر و چغندرقند و لگومهای دانه ای وجود دارند.

کود دست ساز دانه لوبیا، شامل محصول )دانه( وازده و از بین رفته گیاه لوبیا در مراحل مختلف تجزیه می باشد که جهت تأمین مواد غذایی مورد نیاز گیاه و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک به آن افزوده می شود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی