تبیان، دستیار زندگی
برای این کار احتیاج به یک آفت کش زیستی و یک آفت کش شیمیایی بود تا تأثیر هر دو بر روی شته ها بررسی شود. برای آفت کش زیستی از عصاره گیاه تنباکو استفاده شد. تنباکو به دلیل داشتن ترکیب سمی آلکالوئید در ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی آفت کش ها با شبیه سازی باران دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 4

بررسی آفت کش ها با شبیه سازی باران دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی و زیستی همراه با شبیه سازی باران
نام مدرسه: فرزانگان 4
نام استاد: خانم میترا شقاقی
دانش آموزان: صبا یاوری، مریم حسینی مقدم، مبینا سادات محمودی

چکیده:
برای این کار احتیاج به یک آفت کش زیستی و یک آفت کش شیمیایی بود تا تأثیر هر دو بر روی شته ها بررسی شود. 
برای آفت کش زیستی از عصاره گیاه تنباکو استفاده شد. تنباکو به دلیل داشتن ترکیب سمی آلکالوئید در برگ هایش به عنوان سم ارگانیک شناخته می شود. برای تهیه این عصاره 21 گرم تنباکو به مدت 1 ساعت در 1 لیتر آب خیسانده شد و سپس به مدت 4 ساعت قرار دادن آن بر روی حرارت به وسیله دستگاه دکانتور عصاره گیری شد و مقداری عصاره تنباکو بدست آمد که به علت کمبود امکانات آزمایشگاه و کمبود زمان در طی همین عصاره گیری شبیه سازی باران نیز با عمل تبخیر و میعان انجام شد.

بررسی آفت کش ها با شبیه سازی باران دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4


از سم مالاتیون که سمی فسفره می باشد نیز به عنوان آفت کش شیمیایی استفاده شد. مالاتیون حشره کشی است از گروه ارگانوفسفره ها با خاصیت غیر سیستمیک و اثر تماسی، گوارشی و تدخینی که توانایی آن در مهار آنزیم كولین استراز در سیستم عصبی جانوران است. چون آنزیم كولین استراز لازم برای تجزیه استیل-كولین در فضای بین سیناپسی و حذف این تحریك مستمر به واسطه مالاتیون بلوكه شده است. برای اینکه این ترکیب تاثیر خود را از طریق مهار این آنزیم اعمال نماید می بایست از طریق متابولیسم اکسیداتیو فعال شود تا قادر به مهار آنزیم كولین استراز در سیستم عصبی جانوران گردد.

به وسیله دستگاه دکانتور در این سم هم عمل تبخیر و میعان صورت گرفت تا بتوان تأثیر آن ها را در باران مشاهده کرد.

بررسی آفت کش ها با شبیه سازی باران دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4


نتیجه گیری و بحث:
همان طور که انتظار می رفت، در نمونه های شاهد که فاقد آفت کش بود، تعداد 25 شته زنده مشاهده شد و در نمونه های آفت کش زیستی و شیمیایی با توجه به تعداد شته های زنده که به ترتیب 17 و 10 شته بودند، این طور می توان نتیجه گرفت که: با توجه به تعداد شته های زنده در نمونه های دو نوع آفت کش مشخص می شود که مقدار دوام، ماندگاری و مقاوت آفت کش های زیستی در چرخه آب و فرایند باران کم تر از میزان پایداری آفت کش های شیمیایی است.

همان طور که مشاهدات آزمایش نشان می دهد، چون تعداد شته های زنده نمونه آفت کش شیمیایی کم تر از تعداد شته های زنده نمونه آفت کش زیستی بود پس یعنی دوام این آفت کش بعد از چرخه آب بیش تر است و اثرات خود را بیشتر حفظ کرده است. 

هم چنین، با توجه به مقاله های مشابه کار شده روی این موضوع، برخی از آفت کش های شیمیایی توانایی حفظ غلظت خود را در چرخه آب تا حدودی دارند و در واقع می توان گفت اثر آن ها بعد از فرآیند باران تا حدودی ثابت می ماند و تغییری نمی کند.

حال با توجه به نتایج به دست آمده در این آزمایش و آزمایش های مشابه می توان گفت که همان طور که انتظار می رفت: مقدار غلظت آفت کش های شیمیایی بعد از چرخه آب تا حدودی تغییری نمی کند و اثر آن ها بعد از این فرآیند باران، احتمالاً ثابت می ماند و نسبت به پایداری و غلظت آفت کش زیستی در چرخه آب بیشتر بوده و تاثیر و مقدار این آفت کش بعد از چرخه باران بیش تر می ماند.

پس در واقع تأثیر این آفت کش های شیمیایی روی آفت های محصولات کشاورزی بعد از فرآیند باران بیشتر می شود.

برای مشاهده مجموعه فایل هایضمیمه اینجا کلیک کنید.
 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی