تبیان، دستیار زندگی
در زمان شاه مى خواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شوارى ملّى را بسازند و باید 35 خانه خراب مى شد. به اطلاع صاحبان خانه ها رساندند كه خانه شما را مترى فلان مقدار مى خریم. هر كس اعتراض دارد، بنویسد تا رسیدگى شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام این است

شیخ حسینعلی راشد


این قضیه درباره مرحوم راشد [مرحوم شیخ حسینعلى راشد، واعظ مشهور] معروف است. 
 مرحوم سید خلیل ضیایى، هم‏ولایتى راشد، نقل كرده است:

در زمان شاه مى‏ خواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شوارى ملّى را بسازند و باید 35 خانه خراب مى‏ شد. به اطلاع صاحبان خانه ‏ها رساندند كه خانه شما را مترى فلان مقدار مى ‏خریم. هر كس اعتراض دارد، بنویسد تا رسیدگى شود. هیچ‏كس به جز مرحوم راشد اعتراض نكرد. این جریان خیلى بر مسؤولین گران آمد، و گفتند: «فقط اینكه آخوند است، اعتراض كرده!»

بعد مرحوم راشد را دعوت كردند و آماده شدند براى اینكه به او حمله كنند و خفیفش نمایند.

راشد آمد و بعد از سلام و احوال‏پرسى از او پرسیدند كه اعتراض شما چیست؟ گفت: حقیقتش این است كه این خانه را من سالها قبل و به قیمت خیلى كم خریده‏ام و در این مدت زمان طولانى مخروبه شده و به نظر من قیمتى كه شما پیشنهاد كرده‏اید، زیاد است! من راضى نیستم از بیت المال مردم قیمت بیشترى براى خانه‏ام بگیرم.

بهت و تعجّب همه را فرا گرفت و یكى از اعضاى كمیسیون كه از اقلیتهاى دینى بود، از جا برخاست و راشد را بوسید و گفت: «اگر اسلام این است، من آماده‏ام براى مسلمان شدن...».


از بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته
تهیه و تنظیم:
سید سبحان بطحایی