تبیان، دستیار زندگی
صالحی امیری: جاده توسعه فرهنگی از كتاب آغاز می شود / لزوم راه اندازی کتابخانه های موبایلی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد

صالحی امیری: جاده توسعه فرهنگی از كتاب آغاز می‌شود / لزوم راه‌اندازی کتابخانه‌های موبایلی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
صالحی امیری

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی، دوشنبه 24 آبان‌ماه با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین نصراله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در تالار وحدت برگزار شد.
 
صالحی امیری در این آیین خطاب به حاضران اظهار کرد: با عرض سلام و ادب و اخلاص خدمت شما انسان‌های بزرگ، ‌با فضیلت، با معرفت و با کخلاق كه پیام‌آور خوبی‌ها و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها در دوران تلخ و دروغ و فریب و نامردمی‌ها هستید. 
 
وی ادامه داد: من امروز به‌عنوان یک كتابدار در جمع شما حاضر شدم تا از نزدیک افتخار حضور چند ساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام كنم. من بزرگترین افتخار خودم را كتابداری می‌دانم. مطمئن هستم شما با من هم‌نوا هستید كه اگر چه ما در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم اما در درون رضایت قلبی داریم كه كتاب همیشه همراه ماست و ما منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مطمئن هستم ما بدون فرهنگ به توسعه نخواهیم رسید. جاده توسعه فرهنگی از كتاب آغاز می‌شود. بستر و جاده حركت به سمت توسعه فرهنگی كتاب، كتابخوانی و كتابخانه است. توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است. 
 
صالحی امیری بیان کرد: همه عزیزانی كه در این جمع حاضر شدند به احترام شما آمدند و این بدان معنی است كه بزرگان فرهنگ قدر شما را می‌دانند. كتابداران عزیز حضور من در این آیین بزرگداشت، به‌عنوان رئیس هیات امنا و سال‌های قبل به‌عنوان عضو هیات امنا، یک پیام دارد و آن این‌كه خود را عضو كوچكی از خانواده بزرگ كتابداران سراسر كشور می‌دانم. 
 
وی با اشاره به این‌که ما باید دنبال راهكارهای جدیدی برای توسعه كتاب، كتابخوانی و كتابخانه باشیم، گفت: برای این كار اولین اصل این است كه باور كنیم كتابخانه محیطی بسته برای تحویل كتاب به متقاضیان نیست، بلكه كتابخانه باید یک مركز فرهنگی باشد. آقای مختارپور در چند سال گذشته عملكرد بسیار موفقی در نهاد كتابخانه‌های عمومی داشتند و به جرأت می‌گویم كه ایشان از موفق‌ترین مدیران نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور پس از انقلاب هستند. تقاضای من از ایشان و شما انسان‌های خوب و دلسوز این است كه حركتی را آغاز كنید كه كتابخانه در هر جایی كه وجود دارد به كانون فرهنگی تبدیل شود، طوری‌كه هر كس نیاز به مصرف كالای فرهنگی دارد به كتابخانه مراجعه كند. كتابخانه در كنار مسجد و مدرسه مفهوم پیدا می‌كند و اینها باید در كنار هم تعریف شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در كنار این مسئله وجود توسعه كتابخانه‌های تخصصی می‌تواند بخشی از نیازهای مخاطبان را برآورده كند. عصر، عصر تخصص‌ها است. درست است كه نام این نهاد، كتابخانه عمومی است اما در دل خود می‌تواند مجموعه‌ای از كتابخانه‌های تخصصی را هم داشته باشد. كتابخانه‌ها نباید محل انباشت كتاب باشد. كتابخانه باید مركز مصرف فرهنگی باشد و این جز با اجتماعی شدن كتابخانه‌ها میسر نیست. آقای مختارپور گزارشی از منابع كتابخانه‌ها در سال‌های گذشته دادند كه بسیار نگران‌كننده بود. این آمار به ما نشان می‌داد درصد زیادی از كتاب‌ها در قفسه‌های كتابخانه بدون اینكه خوانده شوند، خاک می‌خورد. این بدین معنی است كه كتابخانه را اجتماعی نكردیم. باید نیازسنجی فرهنگی منطبق با فرهنگ بومی و ملی شكل بگیرد و تأمین منابع براساس نیازها انجام شود. 
 
صالحی امیری افزود: نكته مهم دیگر، كتابداری الكترونیک است. ما باید به سرعت به سمتی برویم كه روش‌های تأمین منابع را تغییر بدهیم. در اجلاس ایفلا 2016 كه من در آن شركت كردم، مصوب شد كه در 2020 یعنی سه سال آینده باید همه كتابخانه‌های جهان در یک سیستم مجازی (كتابخانه‌های موبایلی) به مشتریان خودشان خدمات بدهند. ما فاصله زیادی با این هدف داریم، اما كتابخانه‌ها باید به این سمت بروند. هر كسی از هر نقطه كشور و هر زمان و مكانی كه اراده كند وارد كتابخانه شود و از روی دستگاه خود كتاب‌های مورد نیازش را مطالعه كند. مطمئنم این مسئله از ظرفیت شما كتابداران و مدیریت این نهاد بر می‌آید. 
 
وی در ادامه گفت: نكته بعدی بحث خلاقیت و نوآوری است. حركت‌های خوبی انجام شده كه قابل تقدیر است اما باید حركت عظیمی در مجموعه نهاد شكل بگیرد كه بتواند خلاقیت‌های بیشتری در توزیع، مصرف و دسترسی به منابع و تعامل با خوانندگان داشته باشد. امروز اینگونه مطرح است كه كتابدار و كتابخانه باید به سمت مصرف‌كننده بروند و این ممكن نیست مگر این‌كه از فضای سنتی حركت كنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تقاضای من از شما كتابداران بزرگوار این است كه از شبكه‌های مجازی غافل نشوید، افزود: شبكه‌های اجتماعی، فضای مناسبی برای شما فراهم می‌كنند كه هم پیام‌های مناسبی را منتشر كنید و هم با مشتریان و اعضای كتابخانه ارتباط بگیرید. 
 
صالحی امیری در پایان عنوان کرد: در انتها باید بر این مسئله تأكید كنم كه من بر این باور هستم، باید كرامت و منزلت كتابداران را پاس بداریم و این قشر مظلوم و محروم و قانع را حمایت كنیم. ما باید منزلت كتابداران را در عرصه فرهنگی پاس بداریم. كتابداری باید به‌عنوان یک شغل بافضیلت دیده شود و مسئولان، این شغل شریف را به رسمیت بشناسند. معیشت و امنیت شغلی درخواست اصلی كتابداران است كه در مجموعه هیات امنا برای ثبات و امنیت شغلی، برای توجه ویژه به آنها قدم‌هایی برداشته شده است. ما معتقدیم نقطه اتصال در حوزه فرهنگی با متن جامعه، كتابخانه‌ها و كتابداران هستند. این جایگاه را ارج می‌نهیم و این قول را می‌دهم در جهت تعالی نهاد و توجه به كرامت و منزلت شما انسان‌های بزرگوار قدم‌های موثرتری برداریم.



منبع: ایبنا