تبیان، دستیار زندگی
نردبانی به آسمان، راهنمایی برای انتخاب نذرهایی کوچک که گره های بزرگ را باز می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهل پله تا آسمان(مصاحبه)

گفت و گو با مرجان بیات، نویسنده کتاب «نردبانی به آسمان»

نردبانی به آسمان، راهنمایی برای انتخاب نذرهایی کوچک که گره های بزرگ را باز می کند.

مصاحبه: راحله خلیلی - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
نردبانی به اسمان

می توانیم با نذوراتمان به بهتر زیستن همدیگر کمک کنیم. می توانیم تلاش کنیم تا حداقل در اطرافیان خودمان هیچ کودکی بی کتاب، هیچ بیماری بی دارو و هیچ سفره ای از نان خالی نباشد.نردبانی به آسمان جدیدترین اثر مرجان بیات درباره نذر است.کتابی درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی که می تواند راهنمای مفیدی برای ادای نذرهایی باشد که زندگی دیگران را متحول کند. مرجان بیات، نویسنده کتاب «نردبانی به آسمان» در گفتگو با تبیان از کتاب جدیدش می گوید:

نردبانی به آسمان به دنبال چیست

نردبانی به آسمان چهل راه عملی برای نذر است. چهل راه برای اینکه نذر کنیم به غیر از پخت و پخش غذا می توانیم کارهای دیگری نیز بکنیم.دغدغه ای که چطور می توانیم با نذورات خود گره از مشکلات همدیگر باز کنیم و به زندگی دیگران کمک کنیم.
در نردبانی به آسمان چهل راه برای انجام نذر بیان شده است. هر بخش کتاب در واقع یک پله است. و هر پله راهی برای رسیدن به آسمان. به این ترتیب کتاب چهل پله برای رسیدن به آسمان و نزدیکی به خدا را نشان می دهد.
به عنوان مثال نذر کنیم تا با راه اندازی یک کسب و کار کوچک، به معاش خانواده ای کمک کنیم. یا با نذرهای دسته جمعی ولو با مبالغ خیلی کم یک نذر بزرگ ادا کنیم.

به عبارت بهتر رویکردم به موضوع نذر رویکردی اجتماعی بوده است. مدنظرم این بود که با نذورات مان گره از کار دیگران باز کنیم.تنها این نباشد که هزینه ای انجام دهیم و وقت خود را صرف کاری کنیم، اما یک هفته بعد هیچ اتفاقی نیفتد.
در واقع نذری که انجام می دهیم، فقط یک نذر نباشد.علاوه بر اینکه باقیات صالحات است، نذری ماندگار هم باشد.

دغدغه نویسنده، ایده اصلی نگارش کتاب

ایده اصلی که به سراغ این موضوع رفتم اول از هرچیز دغدغه ای بود که در این باره داشتم.از طرف دیگر کسانی را می شناختم که نذری در سال های گذشته ادا کرده اند ولی الان به هر دلیلی مثلا ناتوانی جسمی، دیگرنمی توانند نذر خود را انجام دهند. فکر اینکه حالا چه می شود یا چه باید کرد، همیشه  ذهن شان را درگیر می کند.

نردبانی به آسمان یک دستورالعمل کوچک است که شاید برای یک نفر راهگشا باشد تا بتواند با نذر خود گره ای را بگشاید.

این مساله باعث شد که در نردبانی به آسمان راه های دیگری را پیشنهاد کنیم تا آنان که نذری دارند، بسیار راحت تر و آگاهانه تر نذورات شان را به دست افراد نیازمند برسانند.

این کتاب راهنمایی برای مردمی است که می خواهند با نذرهای کوچک خود، کارهای بزرگی انجام دهند.


مخاطب خاص یا عام

مخاطب کتاب همه مردم هستند. سعی کردم که متن کتاب ساده و روان باشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. مساله نذر با توجه به هویت ایرانی و اسلامی آن در وجود همه هست و طبعا در نگارش آن قشر  یا رده سنی خاصی را برای کتاب در نظر نگرفتم.
در نردبانی به آسمان در دو مورد نذرهای محیط زیستی از دفتر بعضی مراجع استفتا کردم. یکی نذر کاشت درخت و  دیگری پاکسازی زباله ها بود که آیا امکان چنین نذرهایی وجود دارد که با پاسخ مثبت مراجع مواجه شدم.
البته مقدمه خوبی هم به قلم حجت الاسلام زائری نوشته شد که بسیار راهگشاست.

مرجان بیات

ترویج سبک زندگی در کتاب

در حوزه سبک زندگی، قطعا نیازمند یک راهنماهای کوچکی در زندگی هستیم. نردبانی به آسمان را نه یک مرجع بلکه یک دستورالعمل کوچک می دانم که شاید برای یک نفر راهگشا باشد وتا بتواند با نذر خود گره ای را بگشاید.فکر می کنم به چنین راه هایی در زندگی نیاز داریم تا مسیر خودمان را پیدا کنیم.

مثلا در پله بیست و پنجم درباره هزینه های عروسی یک نذر جالب ذکر شده است:

«بسیاری از جوان ها به خاطر نداشتن هزینه های ازدواج در شرایط دشواری هستند. اگر پول کافی دارید، نذرکنید مراسم عروسی یک یا چند زوج رو برگزار کنید. باور کنید از برکات این نذر، زندگی شما بی بهره نخواهد ماند.»

نردبانی به آسمان چهل راه عملی برای نذر است. چهل راه برای اینکه نذر کنیم به غیر از پخت و پخش غذا می توانیم کارهای دیگری نیز بکنیم.

یا در پله چهلم و پایانی درباره آزادی زندانیان جرایم غیر عمد پیشنهاد خوبی مطرح شده است:

«شاید برای شما پیش اومده باشه که یکی از بستگان یا آشنایان به خاطر بدهی، دیه یک تصادف غیرعمد یا مهریه به زندان افتاده باشه و اونها قادر به پرداخت مبلغ موردنظر و آزاد کردن عزیزشون از زندان نباشن و این موضوع شرایط رو برای خانواده و نزدیکانش سخت کرده باشه.
نذر کنید یک یا چند زندانی رو آزاد کنید. ستاد دیه کشور یکی از متولیان این کاره.»

چگونه کتابخوان شویم

به نظر من کتابخوان کردن بزرگسالان بسیار سخت است.اما کودکان را به آسانی می توان به کتاب و مطالعه علاقه مند کرد. باید فرزندان خود را در معرض کتاب قرار دهیم. اگر کودکان در برابر تفریح سالم قرار گیرند نتیجه اش را هم خواهیم دید. کودکی می شود که کتابخوان است و علاقه به مطالعه دارد و یکی از تفریحات لذتبخش خود را خواندن کتاب می داند.
بزرگسالان آنقدر دغدغه های ریز و درشت دارند که سخت تن به خواندن می دهند اما هر چقدر سرمایه گذاری در این زمینه در کودکان بیشتر باشد در آینده نسل کتابخوانی خواهیم داشت.

*****

کتاب «نردبانی به آسمان» با موضوع چهل راه عملی برای نذر با مقدمه حجت الاسلام زائری به همت  انتشارات احیا و قیمت چهر هزار تومان روانه بازار کتاب شده است. یادداشت نویسنده در مقدمه کتاب نیت و هدف وی را از نگارش چنین کتاب سودمندی روشن می کند. کتابی که شاید ادای نذری کوچک در حوزه سبک زندگی بوده است.

«نذر کردن بخش بزرگی از هویت ایرانی اسلامی ماست. در هر خانواده ایرانی مراسم های مربوط به نذر و نذری حداقل یک بار در سال همه اعضای خانواده را درگیر می کند. هرکس با توجه به بضاعت خودش فرار می گذارد که در صورت برآورده شدن حاجتش کاری را انجام دهد.بعضی ها به پختن نذری روی می آورند و بعضی دیگر نذورات شان را صرف خیریه ها می کنند.
خوب که به اطراف نگاه می کنیم، می بینیم که بخشی از افراد دور رو بر به واسطه مشکلات بیماری، بیکاری، و ... از بضاعت کافی برخوردار نیستند. اگر حافظه خوبی هم داشته باشیم این حدیث نبوی به خاطرمان می آید که فقر همسایه دیوار به دیوار کفر است.
شاید هیچکدام از ما این بضاعت را نداشته باشیم که فقر را ازچهره جامعه مان پاک کنیم. اما قطعا می توانیم به افرادی که در خانوده، بستگان و آشنایان قدری ضعیف تر هستند کمک کنیم. ما می توانیم با نذوراتمان به بهتر زیستن همدیگر کمک کنیم. می توانیم تلاش کنیم تا حداقل در اطرافیان خودمان هیچ کودکی بی کتاب، بدون دارو، و هیچ سفره ای از نان خالی نباشد.»