تبیان، دستیار زندگی
گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر استفاده از روش ها مناسب در تبلبغ و معرفی دین، گفت: شیوه امیرالمومنین(علیه السلام) این است که مستمع شناس باشیم، نه اینکه بگوییم چون حضرت در مسجد کوفه خطبه عربی می خوان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جداناپذیری از قرآن؛ پیام امام حسین(ع)
گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر استفاده از روش های مناسب در تبلبغ و معرفی دین، گفت: شیوه امیرالمومنین(علیه السلام) این است که مستمع شناس باشیم، نه اینکه بگوییم چون حضرت در مسجد کوفه خطبه عربی می خواندند، ما هم در میان فارس زبان ها خطبه عربی بخوانیم.

بخش قرآن تبیان
جداناپذیری از قرآن؛ پیام امام حسین(ع)

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد تقی حسین زاده، استاد حوزه و دانشگاه و خارج فقه و اصول شامگاه گذشته 22 آبان ماه در محفل انس با قرآن کریم که هم زمان با هفته قرآن و دانشگاه، در مسجد امام رضا(علیه السلام) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به ایراد سخنرانی با موضوع «دانشجو، قرآن، دانشگاه» پرداخت.
وی با بیان اینکه مردم سه دسته «خودی»، «نخودی» یا آدم «بی خودی» هستند، ابراز کرد: قرآن، مهم ترین پیام سیدالشهدا(علیه السلام) بود و عجیب ترین چیز در جریان عاشورا، تلاوت قرآن توسط سربریده حضرت است؛ همین را اگر یاد بگیریم جزو افراد خودی می شویم والا یا نخودی می شویم یا فردی بی خودی.

سربریده سیدالشهدا(علیه السلام) هم بالای نیزه و هم میان طشت طلا قرآن تلاوت کرد تا بگوید سر از بدن من جدا می کنید ولی نمی توانید قرآن را از من جدا کنید؛ امروز هم ما برای اینکه خودی باشیم و امام حسین(علیه السلام) ما را از خود بداند، باید پیام حضرت را دریافت کنیم.

«جداناپذیری از قرآن» پیام امام حسین(علیه السلام) بود/ یوسفِ قرآن را به جوانان نشان دهیم

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جوسازی یک اصل است، گفت: در کربلا وقتی مردی نبود که به میدان برود، ام وهب به میدان آمد، درحالیکه در میدان جنگ وقتی تعدادتان کم است، باید چند نفر با هم همراه شوید که جو را بشکنید؛ غصه خوردن فایده ندارد. نخودی ها در جریان عاشورا غصه خوردند و به عنوان توابین شهید شدند ولی کسی نگفت کاش ما با امام حسین(علیه السلام) بودیم? زیرا همان تعداد می توانستند در جریان عاشورا کمک کنند و کمی قصه را پیش ببرند.

«جداناپذیری از قرآن» پیام امام حسین(علیه السلام) بود

وی بیان کرد: سربریده سیدالشهدا(علیه السلام) هم بالای نیزه و هم میان طشت طلا قرآن تلاوت کرد تا بگوید سر از بدن من جدا می کنید ولی نمی توانید قرآن را از من جدا کنید؛ امروز هم ما برای اینکه خودی باشیم و امام حسین(علیه السلام) ما را از خود بداند، باید پیام حضرت را دریافت کنیم.
حجت الاسلام حسین زاده در ادامه تاکید کرد: مهم ترین پیام تلاوت حضرت در بالای نیزه، این است که اگر قرآن از شما جدا نشود از امامتان جدا نمی شوید ولی اگر از قرآن جدا شوید، امامتان معاویه و یزید می شود و ولایت او را می پذیرید.
وی افزود: وقتی یزید در روز چهارشنبه گفت نماز جمعه بخوانید، همه خواندند ولی امروزه باوجود اینکه ما با استناد به قرآن می گوییم در روز جمعه به نماز جمعه بروید، نمی توان همه مردم را به نماز جمعه کشاند? اگر همان قدر که مردم شام نسبت به معاویه و یزید ولایت پذیر بودند، ما هم ولایت پذیر باشیم، نمره مان 20 است.
این کارشناس دینی و مذهبی با بیان اینکه ولایت ادامه رسالت است و رسالت در قرآن تعریف شده است، به آیه 6 سوره احزاب که می فرماید «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُوْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...» اشاره و اظهار کرد: پیامبر بر ما، از خودمان بیشتر ولایت دارد و امام و ولایت پس از ایشان هم  چنین است، اما متاسفانه ما گاهی ولایت پذیری نداریم و برای همین در برخی امور دچار مشکل و ضعف هستیم.
«جداناپذیری از قرآن» پیام امام حسین(علیه السلام) بود/ یوسفِ قرآن را به جوانان نشان دهیم

ولایت پذیری، اطاعت بی چون و چراست

وی در ادامه بیان کرد: از پیامبر پرسیدن این که شما بر ما بیشتر از خودمان ولایت دارید یعنی چی؟ حضرت فرمودند یعنی ولایت پذیری این است «حرف مرا گوش دهید چه بفهمید، چه نفهمید» و «حرف مرا گوش دهید، چه خوشتان آید چه خوشتان نیاید».
حجت الاسلام حسین زاده مطرح کرد: الان در جریان ولایت، عده ای با ادعای روشنفکری و بیان اینکه تا علت کارها، ولو اوامر ولی را ندانم به آن عمل نمی کنم، زمین خورده اند و در ولایت پذیری کوتاهی می کنند، در حالی که شخصی به محضر امام صادق(علیه السلام) آمد و سیبی را از وسط نصف کرد و گفت: آقا اگر بفرمایید نصف این سیب حلال است و نصف آن حرام، می پذیرم و فقط نصفش را میخورم؛ حضرت فرمودند این ولایت پذیری است.

از این بدتر نمی شود نماز امام حسین(علیه السلام) را مسخره کرد که برای حضرت خیمه چای صلواتی به پا کنیم و بعد در هنگام نماز، خودمان نرویم نماز بخوانیم و همچنان چای دهیم. ولایت پذیری این است که وقتی امام حسین(علیه السلام) به حضرت ابوالفضل(علیه السلام) گفت برو آب بیار، ایشان نگفت پس این زور و بازو چی می شود، چرا به جنگ نروم؟! و چون مطیع ولایت بود خودی و ماندگار شد.

وی افزود: چطور وقتی به آرایشگاه می رویم، هر چه بگوید سرت را بالا یا پایین بگیر، روی آن صندلی بنشین و...، بدون سوال می پذیریم؟ یا وقتی به نزد پزشک می رویم، بدون هیچ سخنی? تجویز او را انجام می دهیم؟ چون به مهارت و دانشش اعتماد داریم? اما مگر آنقدر به خدا و رسولش اعتماد نداریم که بدون چون و چرا حرفشان را بپذیریم؟ آن هم خداوندی که هم حکیم و علیم است و هم خبیر و بصیر.

مشکل ما ولایت پذیری است

این کارشناس دینی و مذهبی تصریح کرد: امروزه مشکل ما ولایت پذیری است. هرچند دشوار است به برخی کارها که تمایل نداریم عمل کنیم و این عمل کردن به دستور ولی، کمی سخت و گاهی تلخ است ولی اگر عمل کنیم به شیرینی اش می رسیم.
وی افزود: قصه های قرآن می خواهند به ما بگویند شما اسماعیلت را قربانی کن، خلیل الله می شوی? مثل پیامبر عبدالله باش تا حبیب الله شوی، به خداوند بگو چشم، تا خودی شوی والا نخودی یا آدم بیخود می شوی چون در آدم های بیخود اینگونه است که آهنگ قرآن هست ولی از فرهنگ قرآن خبری نیست، یا یاحسین می گویند و لباس مشکی می پوشند چون همه می پوشند اما اگر جایی هم همه کراوات بزنند، این ها هم می زنند و همرنگ جماعت می شوند.
حجت الاسلام حسین زاده تاکید کرد: اگر می خواهیم خودی باشیم، گاهی باید سنت شکن باشیم و البته کارهایمان برای خدا باشد نه اینکه هرجا زور داشتیم سخن بگوییم و هرجا نداشتیم ساکت بنشینیم، کارهایمان وقتی درست می شود که تامل کنیم و اگر کار درست بود انجام دهیم، به کوچکی و بزرگی اش هم فکر نکنیم.

یوسفِ قرآن را به جوانان نشان دهیم

وی با بیان آیه 20 سوره مزمل که می فرماید «...فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...» عمل به این آیه را قدم اول دانست و اعلام کرد: زلیخا? یوسف(علیه السلام) را به زن ها نشان داد و آن ها دستشان را بریدند اما ما طوری کار قرآنی نکردیم که قرآن را خوب نشان جوان ها دهیم تا برای آن سر دهند، ولی زیبایی آهنگ و مطربی را نشانشان داده اند? مگر قرآن به اندازه موسیقی زیبایی ندارد؟ ما هنوز قدم اول را نفهمیدیم.
حجت الاسلام حسین زاده ادامه داد: یکی از روش های پیامبر همین بود که قاریان را به نقاط مختلف می فرستادند و پس از تلاوت آیات برای آن ها، مسلمان می شدند، اما آن ها عرب بودند و معانی را می فهمیدند ولی ما که عجم هستیم باید از روش های دیگر استفاده کنیم.
وی با تاکید بر استفاده از روش های مناسب در تبلبغ و معرفی دین، ادامه داد: شیوه امیرالمومنین این است که مستمع شناس باشیم نه اینکه بگوییم چون حضرت در مسجد کوفه خطبه عربی می خواندند، ما هم در میان فارس زبان ها خطبه عربی بخوانیم.

اگر این آیات را بفهمیم و بدان ها عمل کنیم، می توانیم به دیگران بفهمانیم که قرآن یوسف است، قرآن همان چیزی است که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به خاطرش گفت من زیر سم اسب می روم ولی قرآن نباید زیر پا برود.

اذان مصنوعی، نور ندارد

حجت الاسلام حسین زاده در خصوص تلاش برای احیای نماز اول وقت که گاهی مورد غفلت قرار می گیرد? اظهار کرد: قدم اول برای نماز، اذان گفتن است اما ما هنوز اذان نمی گوییم بلکه اذان پخش می کنیم، اذان مصنوعی مثل گل مصنوعی است که عطر ندارد، اذان مصنوعی نور هم ندارد.
وی با اشاره به آیه 33 سوره فصلت که می فرماید «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ...» بیان کرد: متاسفانه همه برای نماز جمع نمی شوند چون آن هایی که اعتقاد دارند به این تعبیر قرآنی اعتماد نکردند و حرکت نکردند و برای همین امروز هر چی حرکت است بدون برکت است.
این کارشناس دینی و مذهبی با تاکید بر حسینی بودن، عنوان کرد: از این بدتر نمی شود نماز امام حسین(علیه السلام) را مسخره کرد که برای حضرت خیمه چای صلواتی به پا کنیم و بعد در هنگام نماز، خودمان نرویم نماز بخوانیم و همچنان چای دهیم. ولایت پذیری این است که وقتی امام حسین(علیه السلام) به حضرت ابوالفضل(علیه السلام) گفت برو آب بیار، ایشان نگفت پس این زور و بازو چی می شود، چرا به جنگ نروم؟! و چون مطیع ولایت بود خودی و ماندگار شد.

با نگاه به امامِ امروز، به پیاده روی اربعین رویم

وی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که متاسفانه ما حسینی هستیم اما حسنی نیستیم، می گوییم چرا امام حسن(علیه السلام) صلح کرد؛ یا برای امام حسین(علیه السلام) عزاداری می کنیم ولی امام چهارم را امام بیمار می نامیم. فقط عشق مان امام حسین(علیه السلام) است، نه قبلش و نه بعدش، در حالی که باید با نگاه به امام امروز، به پیاده روی اربعین رویم، تصمیم بگیریم در مسیر مستحبات? به واجبات عمل کنیم، نه اینکه برای آقا سینه بزنیم ولی خمس و زکات ندهیم.
این کارشناس دینی و مذهبی با تاکید بر لزوم توجه به آیات «...فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...»، «لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ...» و «.... وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ...» گفت: اگر این آیات را بفهمیم و بدان ها عمل کنیم، می توانیم به دیگران بفهمانیم که قرآن یوسف است، قرآن همان چیزی است که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به خاطرش گفت من زیر سم اسب می روم ولی قرآن نباید زیر پا برود.


منبع:
ایکنا