تبیان، دستیار زندگی
جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات نوشته دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر رویا معتمد نژاد از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلد دوم کتاب "حقوق مطبوعات" منتشر شد

جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات نوشته دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر رویا معتمد نژاد از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات

همزمان با ایام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، جلد دوم کتاب "حقوق مطبوعات"، فضای عمومی مطلوب برای توسعه مطبوعات و دیگر رسانه ها، با مقدمه ای از دکتر رویا معتمد نژاد منتشر و روانه بازار شد.

کتاب حقوق مطبوعات یکی از نخستین و کامل ترین کتاب ها در زمینه سیرتحول تاریخی و تدوین حقوق مطبوعات است که به صورت تطبیقی مبانی توسعه آزادی و مقررات حقوقی تأسیس و اداره مطبوعات را مورد بررسی قرار داده است.

جلد نخست این کتاب برای نخستین بار در سال 1379 منتشر شد و به سبب استقبال فراوان مخاطبان در چندین نوبت به چاپ رسید. اکنون جلد دوم این کتاب پس از سال ها مطالعه و پژوهش در مبانی آزادی بیان، نظام های آزادی گرای مطبوعاتی و مقررات حقوقی تأسیس و اداره مطبوعات منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

حقوق مطبوعات شاخه ای از مجموعه بزرگ حقوق ارتباطات است که علاوه بر تقدم تاریخی نسبت به دیگر شاخه های حقوق ارتباطات، به سبب پیشگام بودن در حفظ و حراست آزادی اندیشه و بیان و در برداشتن بسیاری از اصول کلی حقوق حاکم بر تأسیس و اداره موسسات ارتباطی، بر شیوه کارکردهای آن ها هم تأثیر داشته است.

رویا معتمد نژاد در بخش پیشگفتار این کتاب با یادی از دکتر کاظم معتمد نژاد، بیان می کند که ایجاد فضای عمومی مطلوب برای فعالیت های رسانه ای از جمله مطبوعاتی از دغدغه های همیشگی پدرش بوده است و به عنوان یک حقوقدان قبل از هر چیز به چارچوب های حقوقی مناسب جهت رسیدن به این هدف توجه خاص داشت.

وی در عرصه رسانه ها از مدافعان سرسخت آزادی مطبوعات و دیگر رسانه ها بود و در عین حال آگاه بود که اداره قوانین و مقررات در این زمینه مستلزم فراهم بودن شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مساعد است.

او وجود دموکراسی و دولت قانونمند را از پیش شرط های ضروری برای شکل گیری فضای مطلوب فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی می دانست زیرا در این صورت است که رسانه ها موفق می شوند نقش نگهبانی از حقوق مردم را ایفا کنند.

کتاب حقوق مطبوعات با مقدمه ای از سیرتحول تاریخی حقوق مطبوعات در 4 فصل با عناوین زیر تدوین شده است:

فصل اول: مقررات حقوقی تاسیس و اداره مطبوعات

در این فصل که در دو بخش تدوین شده است، ابتدا به معرفی ارکان حقوقی و اقتصادی موسسات مطبوعاتی و سپس به اهمیت و ضرورت توسعه آموزش شخصی روزنامه داران و تأمین استقلال حرفه ای آنان پرداخته شده است. در ادامه نیز ویژگی های حقوقی موسسات مطبوعاتی و مبانی حقوقی کمک های دولت به مطبوعات معرفی شده است.

فصل دوم: اصول بنیادی نظام آزادی گرای مطبوعات

در فصل حاضر اصول بنیادی نظام آزادی گرای مطبوعات مورد بحث قرار گرفته است و سپس به تجربه تاریخی ایران در این زمینه پرداخته شده است. در بخش های بعدی این فصل به ترتیب وضعیت مطبوعات ایران در دوره استبداد و خود کامگی گذشته، مبانی حقوق آزادی مطبوعات و مقررات تأسیس مطبوعات در ایران از شیوه نامه تا اعلام نامه و شیوه اجازه قبلی مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم: گرایش های حقوقی جدید جهانی در مورد توسعه آزادی مطبوعات و دیگر رسانه های همگانی

این فصل در دو بخش به تحکیم و توسعه اصل تأسیس و انتشار آزادنه مطبوعات و گسترش حق دسترسی آزادنه همگان به اطلاعات می پردازد.

در بخش سوم، جانشین شوراهای عالی رسانه ای فرهنگ و ارتباطات در جمهوری آذربایجان، اندونزی، عراق و اردن مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش چهارم به غیر جزایی سازی جرائم مطبوعاتی و رسانه ای برای جلوگیری از تعطیلی رسانه ها و توقیف رونامه نگاران در بعضی از کشورهای جهان می پردازد.

فصل چهارم: دادرسی جرائم مطبوعاتی با حضور هیئت منصفه

این فصل در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول، سیر تحول مقررات دادرسی جرائم مطبوعاتی در ایران و در بخش دوم، مقررات حقوقی دادرسی جرائم مطبوعاتی در فرانسه مورد بحث قرار گرفته است.

در پایان هر فصل نیز منابع مطالعاتی هر فصل برای خواننده قرار داده شده است.