تبیان، دستیار زندگی
ایزدی: نخبگان سیاسی و اقتصادی آمریکا تلاش می کردند که ترامپ رای نیاورد و به طرف کلینتون تمایل داشتند اما . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رای به ترامپ، اعتراض به سیاست های آمریکا بود

ایزدی: نخبگان سیاسی و اقتصادی آمریکا تلاش می کردند که ترامپ رای نیاورد و به طرف کلینتون تمایل داشتند اما . . .

بخش سیاست تبیان

رای، ترامپ، رییس جمهور آمریکا؛ اوباما، سیاست آمریکا، انتخابات آمریکا، انتخابات، کلینتون، نتیجه انتخا

فواد ایزدی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: نخبگان سیاسی و اقتصادی آمریکا تلاش می کردند که ترامپ رای نیاورد و به طرف کلینتون تمایل داشتند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا مردم آمریکا به فرد اشرافی مانند ترامپ رای دادند؟ گفت: ترامپ دائم می گفت که واشنگتن فاسد است وسیاستمداران د رآن خریداری می شوند می گفت که چون من خودم سیاستمدار خرید و فروش می کردم پس این سیستم را می شناسم و آن را می توانم پاک کنم. البته در جامعه آمریکا سرمایه دار بودن مزیت است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی براین که آیا ترامپ با عوام گرایی به کرسی ریاست جمهوری رسید؟ گفت: ترامپ درک خوبی از جامعه آمریکا داشت و فهمیده بود که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا به سیستم حکومتشان بی اعتماد هستند.

افول آمریکا از سال 1967 آغاز شد اما فروپاشی آمریکا ممکن است 70 سال دیگر طول بکشد و به طور قطع آمریکا همچنان مهمترین بازیگر بین المللی است.

وی افزود: در این انتخابات سیاستمدار بودن هیچ جایگاهی نداشت و مخالفت ترامپ با سیستم حاکم آمریکا دلیل پیروزی او بود. البته ما واقعا نمی دانیم که ترامپ واقعا می خواهد ویا می تواند به وعد ه های انتخاباتی اش عمل کند چرا که گنگره خیلی تاثیر گذار است و جنس ترامپ با جمهوری خواهان کنگره تفاوت دارد.
این کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عقیده برخی تحلیلگران آیا ترامپ آخرین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود؟ افزود: بین افول و فروپاشی فرق است و فکر نمی کنم آمریکا به سمت فروپاشی برود اما افولش آغاز شده است چرا که 42 میلیون نفر گرسنه دارد و از هر 3 زن به یک زن تجاوز می شود.
ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا شرایط عادی ندارد گفت: این کشور بتدریج قدرت را از دست می دهد.
وی گفت: البته ترامپ بدلیل خوی معامله گری اش بدنبال تمدید دوران ریاست جمهوری اش است و من او را آدم کم عقلی نمی دانم.ترامپ با همه اشکالات و همچنین با وجود مخالفت سران حزب اما در چارچوب حزب فعالیت کرد.
ناصر هادیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پیش بینی ها درباره انتخابات آمریکا به وقوع نپیوست و ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد؟ افزود: تنها مبنای پیش بینی ها بر اساس نظرسنجی است و هر کسی بر مبنای دیگری اظهار نظر کند علمی عمل نکرده است.

وی گفت: نظرسنجی های این انتخابات سه اشکال عمده داشت که اشکال نخست آن در بحث نمونه گیری نظرسنجی بود و اشکال دوم این بود که اصولاً دموکرات ها برای رأی دادن مشکل دارند و عامل سوم هم این بود که خیلی ها به ترامپ می خواستند رأی دهند اما خجالت می کشیدند آن را بر زبان بیاورند و همین سه عامل موجب شد که نظرسنجی ها دقیق نباشد.
هادیان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ترامپ چگونه توانست با نبود حمایت حزبی موفق شود؟ افزود: ترامپ چندین بار دموکرات، جمهوریخواه و مستقل بوده است و با مسائل کاسب کارانه برخورد می کند اما مهمترین امتیاز او این بود که در چارچوب حزب فعالیت کرد. ترامپ توانست افراد عصبانی و کارگران و بیکاران را جذب کند و همین یکی از عوامل رأی آوری او بود.
هادیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کلینتون با وجود وعده های فراوانش به اقشار ضعیف نتوانست موفق شود افزود: خانم کلینتون با این تصور که رئیس جمهور می شود به میدان آمد و با احتیاط حرف می زد که مبادا وعده هایی بدهد و نتواند عمل کند اما ترامپ از ابتدا تصوری نداشت که رئیس جمهور می شود و هرچه می خواست گفت.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اکنون که رئیس جمهور شده است برخلاف وعده های انتخاباتی اش حرف می زند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر برخی تحلیلگران را مبنی بر اینکه ترامپ آخرین رئیس جمهور آمریکاست قبول دارید؟ افزود: افول آمریکا از سال 1967 آغاز شد اما فروپاشی آمریکا ممکن است 70 سال دیگر طول بکشد و به طور قطع آمریکا همچنان مهمترین بازیگر بین المللی است و منابع اقتصادی، نظامی و فرهنگی اش تا 30 سال آینده در نظام بین الملل چالش ایجاد خواهد کرد.
ایزدی گفت: تنها قدرت ممکن چین است که چین هم تا 30 سال آینده کارهای بسیار زیادی باید انجام دهد تا توان مقابله با آمریکا را داشته باشد.


منبع : خبرگزاری صدا و سیما