تبیان، دستیار زندگی
هوا به شکل یک لایه با ضخامت 60 تا 100 کیلومتر، دورتادور کره زمین را فرا گرفته است. به این لایه، اتمسفر یا جو گفته می شود. به بیان دیگر، زمین و تمامی موجودات زنده و غیرزنده آن، در اقیانوسی از هوا شناور هستند. اکسیژن موجود در هوا، منبع اصلی حیات برای تمام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلاینده های با تأکید بر ذرات معلق دستاورد تقدیری دوره اول دکتر حسابی


آلاینده های با تأکید بر ذرات معلق دستاورد برتر دوره اول دکتر حسابی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: ارزیابی آلاینده های هوا (منابع ثابت و متحرک)؛ با تأکید بر ذرات معلق
نام مدرسه: دکتر حسابی
نام استاد: آقای محمد ارجمند
دانش آموزان: کیان مسلمی، آریا قاعمیون، محمود کیوان حسینی، پارسا حسین پور


چکیده:
هوا به شکل یک لایه با ضخامت 60 تا 100 کیلومتر، دورتادور کره ی زمین را فرا گرفته است. به این لایه، اتمسفر یا جو گفته می شود. به بیان دیگر، زمین و تمامی موجودات زنده و غیرزنده ی آن، در اقیانوسی از هوا شناور هستند. اکسیژن موجود در هوا، منبع اصلی حیات برای تمامی موجودات زنده مگر برخی باکتری های بی هوازی است. 
هرگونه تغییر در ویژگی های فیزیکی و یا شیمیایی عناصر تشکیل دهنده ی هوا، به نحوی که استفاده  از آن (تنفس) را با مخاطره مواجه سازد، آلودگی هوا نامیده می شود. 

مواد آلاینده ی هوا، با منشاء طبیعی یا مصنوعی، به شکل ذرات معلق، ذرات رسوب کننده و گازهای آلاینده مانند مونوکسید کربن، اکسیدهای ازت، اکسیدهای گوگرد و غیره، می توانند هوا را به نحوی آلوده کنند که تنفس یا استفاده از آن را برای انسان، جانوران، گیاهان و حتی مواد و اشیاء، آسیب رسان سازد. 

دنیای امروز، مسئله ی آلودگی هوا را به عنوان یک چالش جدی فرا روی خود می بیند؛ چالشی که محصول افزایش جمعیت، توسعه ی بی رویه ی شهرها، رشد شتابان اقتصادی، استفاده ی نامطلوب از تکنولوژی، افزایش مصرف انرژی و عدم رعایت قوانین و مقررات محیط زیستی است.

در میان آلاینده های مختلف هوا، ذرات معلق یا ریزگردها، اهمیتی ویژه دارند؛ پدیده ای که در چند سال گذشته، در کشور ما و در استان های غربی و جنوب غربی و یا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، به ویژه در دوره ی سرما و غلبه ی وضعیت اینورژن بر جو زمین و با افزایش میزان ذرات معلق در هوا، گاه از شرایط حساسیت زا هم فراتر رفته و با حرکت به سمت اضطرار و بحران، منجر به اتخاذ تدابیر سخت گیرانه برای کنترل و مهار آسیب های ناشی از آن شده است؛ از جمله، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، افزایش محدوده ی طرح ترافیک، آماده باش اورژانس، تأخیر در آغاز فعالیت سازمان ها و نظایر این که مطمئنا تبعات اجتماعی و اقتصادی قابل ملاحظه ای داشته و دارد.

تحقیقات و مطالعات نشان داده است که بین افزایش غلظت این ذرات در هوا با مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی یا ریوی (تنفسی)، ارتباط معناداری وجود دارد.  

آلاینده های با تأکید بر ذرات معلق دستاورد برتر دوره اول دکتر حسابی

مقدمه
هوا، یکی از پنج عنصر ضروری (در کنار آب، غذا، گرما و نور) برای ادامه ی زندگی انسان ها و دیگر موجودات زنده ی گیاهی و جانوری است. هر فرد به طور متوسط در روز حدود 22هزار مرتبه تنفس می کند و تقریبا به 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد. معمولا، انسان می تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و 5 روز بدون آب زنده بماند اما، بدون هوا حتی 5 دقیقه هم امکان ادامه ی زندگی ندارد.

امروزه، با توجه به گسترش شهرها و افزایش منابعی که قابلیت تولید آلودگی دارند، هوای بیشتر شهرها، به ویژه در جوامع صنعتی و بزرگ، آلوده است. شناخت و بررسی ابعاد مختلف این آلودگی، اهمیتی بسیار دارد چرا که مستقیما سلامت انسان را مورد تهاجم قرار می دهد.

بنا به تعریف، اضافه شدن هر ماده به ترکیب هوا یا تغییر مقدار و غلظت آن، به نحوی که خواص فیزیکی و شیمیایی هوای تمیز و پاک را تغییر دهد و در نتیجه، تنفس آن را با تهدید سلامت همراه سازد، آلاینده شناخته می شود و آلودگی هوا را در پی دارد. 

به طور کلی در ارتباط با ارزیابی آلودگی هوا، سه مرحله را می بایست مدنظر قرار داد؛
1- نحوه و نوع انتشار آلاینده ها
2- نحوه ی پراکنش آلودگی هوا
3- تأثیرات آلودگی هوا بر محیط زیست    

در این تحقیق، مسئله ی اصلی آن بوده که بررسی گردد؛ 
در کدام یک از مکان ها یا فضاهای بسته و باز، ذرات معلق بیشتری در هوای محیط پراکنده است؟
مطالعات، طراحی و انجام آزمایش تحقیق نیز به دنبال اثبات درستی یا نادرستی این فرضیه بوده که احتمالا به دلیل پراکنش و تنوع منابع آلاینده و اثرگذاری پارامترهای اقلیمی به ویژه باد، در مکان ها یا فضاهای بیرونی، ذرات معلق بیشتری نسبت به مکان ها یا فضاهای درونی وجود دارد. 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی