تبیان، دستیار زندگی
رامبد جوان مجری پرطرفدار «خندوانه» این روزها به دلیل تعطیلی موقت این برنامه، ساخت یک پروژه اینترنتی با نام «جوان زی» را آغاز کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از«جوان زی» تا بلاتکلیفی جناب خان

رامبد جوان مجری پرطرفدار «خندوانه» این روزها به دلیل تعطیلی موقت این برنامه، ساخت یک پروژه اینترنتی با نام «جوان زی» را آغاز کرده است.

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
خندوانه

جوان که برای ساخت این برنامه به سطح شهر می‌رود، توضیحات جالبی درباره «جوان زی» می‌دهد و می‌گوید که با ساخت آن می‌خواهد به شادتر زندگی کردن مردم کمک کند.با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر، پخش برنامه شاد «خندوانه» به دلیل ایام عزاداری از شبکه نسیم متوقف شد. اما رامبد جوان بعد از تعطیلی موقت این برنامه، ساخت پروژه اینترنتی «جوان زی» را آغاز کرده است. رامبد جوان در این برنامه برخلاف «خندوانه» در سطح شهر حضور پیدا می‌کند و به طور سر زده با بسیاری از مردم ارتباط برقرار می‌کند و با آنها گفت‌وگو می‌پردازد. مجری برنامه «خندوانه» تا کنون 12 آیتم از این برنامه را ضبط کرده و در آینده هم ساخت این برنامه اینترنتی را ادامه خواهد داد.
رامبد جوان درباره پروژه «جوان زی» می‌گوید: «پروژه «جوان زی» همانگونه که از نامش پیدا است یعنی جوان زندگی کن! و راجع به این است که چطور می‌توانیم بدون درنظر گرفتن سن و سال، انگیزه‌، انرژی و شور زندگی‌مان را افزایش دهیم و به آقا و خانم 70 یا 80 ساله هم نشان دهیم که می‌توانند به اندازه یک جوان 20 ساله، شور زندگی داشته باشند تا دیگر فکر نکند بعد از بازنشستگی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.»
جوان درمورد نحوه پخش این برنامه‌ می‌گوید:« «این یک پروژه اینترنتی است که مخاطبان می‌توانند این بسته را  از طریق My apps خریداری کنند. هر ماه دوازده ویدیو که شامل بازی، کتاب‌های صوتی، بلیت تخفیف دار تئاتر و سینما است در این بسته وجود دارد که مخاطبان می‌توانند با خرید این بسته صاحب تمام امکانات شوند.»

جوان: پخش اولین بسته فرهنگی تفریحی «جوان زی» قرار است از شب یلدا، همزمان با تولد من آغاز شود. «جوان زی» تنها یک محصول نمایشی باحال و بامزه نیست. «جوان زی» قرار است تبدیل به یک باشگاه شود تا مخاطبانی که عضو این برنامه هستند، صاحب امکانات و جذابیت‌هایی ‌شوند که یکی از آنها تماشای فیلم‌های جشنواره فجر امسال است.

کارگردان «ورود آقایان ممنوع» اولین پخش برنامه «جوان زی» را شب یلدا عنوان می‌کند و درباره برخوردار شدن مردم از امکانات این برنامه می‌گوید: «پخش اولین بسته فرهنگی تفریحی «جوان زی» قرار است از شب یلدا، همزمان با تولد من آغاز شود. «جوان زی» تنها یک محصول نمایشی باحال و بامزه نیست. «جوان زی» قرار است تبدیل به یک باشگاه شود تا مخاطبانی که عضو این برنامه هستند، صاحب امکانات و جذابیت‌هایی ‌شوند که یکی از آنها تماشای فیلم‌های جشنواره فجر امسال است. کسانی که عضو این برنامه می‌شوند برخلاف بسیاری از مردم امکان تماشای فیلم‌های جشنواره فجر را خواهند داشت.»
کارگردان «نگار» که قرار است امسال با این فیلم به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیاید، با بیان این که محدودیتی برای ساخت سوژه‌های «جوان زی» ندارد ، درباره تفاوت این برنامه با «خندوانه» می‌گوید: «من در «خندوانه» خیلی به ندرت از استودیو خارج می‌شدم، اما الان با «جوان زی» به تمام نقاط شهر می‌روم و با مردم ارتباط نزدیک برقرار می‌کنم. به عنوان مثال ممکن است فردا من با دوربین این برنامه به فاضلاب تهران بروم و آنجا را تماشا کنم و با کسانی که آنجا کار می‌کنند صحبت کنم. یا به مکان‌هایی برویم که ممکن باشد تاکنون مردم به آنجاها سر نزده باشند. مثلا ممکن است به بخش‌هایی از بیمارستان‌ها برویم که تاکنون برای مردم آشنا نبوده است.»

او همچنین در پایان اضافه می‌کند که این باعث می‌تواند باعث کار آفرینی و ایجاد خلاقیت برای مخاطبان شود: «آگاهی دادن به مخاطبان از آنچه که در اطرافشان می‌گذرد، باعث می‌شود که درک مخاطبان نسبت به جاهایی که در آن زندگی می‌کنیم افزایش پیدا کند و حتی ممکن است با این آشناییت برای مردم ذهنیت کارآفرینی و خلاقیت کاری ایجاد شود و آنها متوجه شوند که چگونه می‌توانند باحال تر و راحت تر زندگی کند.»

«جناب خان» قربانی مسائل مالی می‌شود؟

خبر دیگر درباره جوان این که به نظر می‌رسد اختلاف میان خالق شخصیت عروسکی محبوب «جناب خان» که با برنامه «خندوانه» به شهرت رسید و تیم تولید این برنامه همچنان ادامه دارد، اختلافی که می‌تواند در دراز مدت و در صورت حل و فصل نشدن، آسیب‌های جدی به ادامه کار یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های خلق شده و محبوب تلویزیون در یک دهه اخیر وارد کند.
همه چیز از مصاحبه یکی دو ماه پیش سعید سالارزهی آغاز شد. خالق مجموعه «کوچه مروارید» که در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و شخصیت جناب خان اولین بار در آن جا شکل گرفت مالک و صاحب امتیاز این عروسک است و در گفت‌و‌گوی خود تاکید کرده بود از زمانی که «جناب خان» وارد برنامه «خندوانه» شده تا امروز حق و حقوق مادی استفاده از این عروسک در این برنامه «خندوانه» به آن ها پرداخت نشده و به همین دلیل ممکن است جناب خان در سری جدید خندوانه حضور نداشته باشد. او صراحتا اعلام کرده بود: «احتمال عدم حضور جناب خان در خندوانه در سری جدید خیلی بیشتر از حضورش است. راستش حضور جناب خان حتی در این دوره اخیر نیز به رغم تمایل من انجام پذیرفت.»
او با اشاره به اینکه حضور جناب خان در خندوانه موفقیت‌های زیادی برای این برنامه و شبکه نسیم به همراه داشته و اسپانسرهای زیادی جذب کرده اما در طی دو سال گذشته خالقین این شخصیت هیچ درآمدی از این حضور نداشته‌اند.
این صحبت‌های سالارزهی با هیچ واکنشی از سوی رامبد جوان خالق برنامه «خندوانه» که «جناب خان» یکی از ارکان اصلی جذابیت دو فصل اخیر برنامه اش بوده مواجه نشد. به نظر می‌رسید جوان تصمیم دارد این مسئله را بدون رسانه ای کردن حل و فصل کند اما مصاحبه مجدد سالارزهی و رامبد جوان نشان می‌دهد که گویا هنوز دو طرف به توافق لازم درباره وضعیت جناب خان نرسیده اند.

خندوانه

سالارزهی باز هم تاکید کرده حضور «جناب خان» در فصل جدید برنامه «خندوانه» قطعی نیست و اعلام کرده تنها در صورت به توافق رسیدن در زمینه حق و حقوق مالی با شبکه نسیم و تهیه کننده برنامه این امکان فراهم خواهد شد. توافقی که طبق شنیده ها هنوز صورت نگرفته و با اینکه پیش تولید سری جدید برنامه «خندوانه» آغاز شده ولی هنوز حضور جناب خان در سری جدید قطعی نیست. این در حالی است که طبق وعده جوان برای آغاز پخش سری جدید این برنامه پس از پایان ماه صفر کمتر از یک ماه به آغاز پخش باقی مانده و تیم خندوانه و رامبد جوان به خوبی می‌دانند که حفظ جناب خان برای ثابت نگه داشتن میزان مخاطب بالای این برنامه یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که باید رخ دهد.
از طرفی سالارزهی در صحبت‌های خود از عزم جدی‌اش برای ساخت نسخه سینمایی خبر داده و حتی اعلام کرده احلام (نامزد جناب خان) و بردارانش در نسخه سینمایی هم حضور خواهند داشت و این در حالی است که به نظر رامبد جوان فعلا به فکر ساخت فیلم سینمایی «من و جناب خان» که پیش از این وعده‌اش را داده بود نیست و در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته:«چون این روزها درگیر «خندوانه» هستیم، ساخت این فیلم را به سال آینده موکول می‌کنیم.»
حالا تصور کنید سالارزهی بخواهد حالا که جناب خان تبدیل به یک برند پولساز و پرطرفدار شده به عنوان ملک و صاحب امتیاز تمام حق و حقوق مادی به زعم خود دو سال عقب افتاده‌ خالقان این عروسک را از سازندگان خندوانه بگیرد و آن‌ها نیز بر سر مبلغ درخواستی با سالارزهی به توافق نرسند، طبیعتا صاحب امتیاز «جناب خان» این وضعیت را نخواهد پذیرفت و از حق و حقوق قانونی خود استفاده خواهد کرد. در این وضعیت تنها اتفاقی که رخ می‌دهد آغاز یک ماجرای نه چندان خوشایند بر سر اختلاف نظری که می‌تواند حیات جناب خان را تمام و کمال به خطر بیندازد.
ضمن اینکه بخش اعظمی از موفقیت و محبوبیت «جناب خان» به خلاقیت و ذوق محمد بحرانی صدا پیشه این عروسک برمی‌گردد. بحرانی هم بارها اعلام کرده جذابیت این شخصیت در تضاد رفتاری او با رامبد جوان شکل گرفته و ممکن است هر کس دیگری جای جوان مقابل جناب خان بایستد این جذابیت خدشه دار شود. پس احتمال زیادی دارد که حتی اگر سالارزهی در مقام قانونی امکان اجازه حضور جناب خان در خندوانه را ندهد و خودش بخواهد او را به کوچه مروارید بازگرداند یا فیلم سینمایی را بدون حضور رامبد جوان بسازد محمد بحرانی حاضر به همکاری با سالارزهی نشود و به این ترتیب همزمان دو ویژگی مهم جذابیت جناب خان از او گرفته خواهد شد و این یعنی عروسکی که عملا یکی از بهترین اسفنجی‌های خلق شده پس از بچه‌های «مدرسه موش‌ها»، عروسک های «کلاه قرمزی» و «زی زی گولو» بود خیلی زود از گردونه خرج خواهد شد.
حالا باید امیدوار بود که تا کمتر از یک ماه دیگر تیم تولید خندوانه و سالارزهی به توافقات مالی لازم برسند و این ماجرا قبل از آنکه تبدیل به یک دعوا و کشمکش بیهوده شود یکی از بهترین جذابیت‌های تلویزیون که در حداقل یکی دو سال است بخش مهمی از تعداد مخاطبین رسانه ملی را به خود اختصاص داده در آرامش به فعالیت و حضور خود ادامه دهد.



منابع: آی سینما ، فارس ، ایلنا