تبیان، دستیار زندگی
فصل پاییز فصل مناسبی است که اگر تا کنون از جزیره کیش دیدن نکرده اید ، به آنجا سفر کنید. ما می خواهیم به شما مکانی را معرفی کنیم که علی رغم جذابیت های فوق العاده، زیاد در کانون توجه قرار نگرفته است ولی باور کنید اگر این منطقه را با همه جذابیت هایش ببینید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«کلبه هور» همه چیز دارد

فصل پاییز فصل مناسبی است که اگر تا کنون از جزیره کیش دیدن نکرده اید ، به آنجا سفر کنید. ما می خواهیم به شما مکانی را معرفی کنیم که علی رغم جذابیت های فوق العاده ، زیاد در کانون توجه قرار نگرفته است. ولی باور کنید اگر این منطقه را با همه جذابیت هایش ببینید ، از اینکه تا کنون به دیدارش نرفته اید پشیمان می شوید. این منطقه که نام زیبایی راهم یدک می کشد، «کلبه هور» نام دارد.

فرآوری : علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
کلبه هور

کلبه هور کجاست؟

«کلبه هور»، دماغه ای در غربی ترین بخش جزیره کیش است که در جاده جهان،قبل از میدان غروب قرار دارد.

وجه تسمیه:

هور به معنای فضایی میان دو صخره است که آب دریا آنجا آرام می گیرد . وجود کلبه ای در زمان های گذشته برای ماهی گیران در این مکان ، سبب شد تا بومیان جزیره نام کلبه هور را برای آن انتخاب کنند.

ویژگی ها:

جنس بستر دماغه صخره ای است. وجود انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه سبب شده با عنوان آکواریومی طبیعی از آن یاد کنند. از کلبه هور می توانید رشته کوه های جنوب استان هرمزگان و محدوده تاسیسات و اماکن بندرهای چارک و آفتاب را ببینید.

کلبه هور

جذابیت های دماغه کلبه هور:

١-جذابیت اصلی این منطقه بیشتر مرهون طبیعت وحشی آن است. در اکثر مواقع برخورد موج های بزرگ با صخره های سنگی، هیجان زاید الوصفی ایجاد می کند. مخصوصا اینکه در این دماغه حفراتی وجود دارد که در موقع برخورد امواج ، آب از میان این شکاف ها به بالا فوران می کند. صدای امواج و سکوت منطقه و آسمان زیبای بالای دریا در شب ، این منطقه را برای گردشگران به یاد ماندنی تر می کند.
٢-در این مجموعه، آب شوری كه توسط نیروی بادی از اعماق زمین بالا كشیده می شود، با استفاده از انرژی خورشیدی، شیرین و قابل استفاده می گردد. همچنین در این مجموعه آبگرمکن خورشیدی و انواع اجاق هاى خورشیدى به نمایش گذاشته شده است. بنابراین مكانی است كه در آن از انرژی های طبیعت بهره گرفته می شود و فرایند آن را می توان همان انرژی پاك قلمداد كرد.
٣-این منطقه ، منطقه ای مناسب برای ماهی گیری است. آبزیان زیادی مانند هامور، سرخو، سنگسر، انواع صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه به وفور دیده می شوند. از این رو بسیاری از علاقه مندان ماهی گیری در روزهایی که دریا آرام است و خبری از وزش باد نیست، برای ماهی گیری به آنجا می آیند.
٤- منطقه ای جذاب برای غواصان است. در ساحل جنوبی، یعنی همان محل ورود و خروج به دماغه کلبه هور، غاری کوچک به طول 5 متر وجود دارد که هنگام مد کامل عبور از آن بسیار لذت بخش است.عمق سایت غواصی کلبه هور، از شمال به جنوب زیاد شده و تا 8 متر می رسد.

کلبه هور

٥-لنج به گل نشسته در ساحل کلبه هور، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است.این لنج که ده سال پیش به گل نشست، برخلاف کشتی یونانی که نشانه رونق تجارت بین المللی کیش در گذشته است ، نماد کار و تلاش بومیان جزیره کیش در شغل سنتی ماهی گیری است. لنج در فاصله 200 متری ساحل قرار دارد و با زیباسازی روشنایی در شب ها مانند مرواریدی در آب های خلیج فارس می درخشد.
٦-فضای تفریحی ایجاد شده بر روی دماغه کلبه هور شامل آلاچیق ها، نیمکت ها،میزها ، باربیکیو و نورافکن های بزرگ فضای بسیار زیبایی برای نشستن و تماشای محیط توسط گردشگران ایجاد می نماید.

پیشنهادهای ویژه این سفر برای گردشگران:

١-بهترین زمان بازدید از این منطقه عصرها است.بنابراین برنامه سفرتان را طوری بچینید که عصر در کلبه هور باشید.
٢-بقایای کشتی معروف یونانی کیش هم در نزدیکی این منطقه است و می توانید پس از دیدن کلبه هور به آنجا بروید و آن را هم ببینید.
٣- زمانی که وزش بادهای شرقی در جزیره ،غواصی را در سواحل شرقی نامساعد می کند، می توانید به ساحل غربی جزیره (کلبه هور) بیایید و غواصی کنید.


منابع: مکان بین، کیش سفری، کیش تور ، تیشینه