تبیان، دستیار زندگی
مجتمع شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه تهران، عصر جمعه 21 آبان ماه میزبان مراسمی باشکوه بود. مراسمی که ظرفیت سالن اصلی مجتمع، گنجایش کافی برای مهمانانش را نداشت و عده ای ناگزیر ایستاده در حاشیه سالن در تجلیل از خانواده شهدای حرم شریک شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خسته نخواهیم شد

مجتمع شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه تهران، عصر جمعه 21 آبان ماه میزبان مراسمی باشکوه بود. مراسمی که ظرفیت سالن اصلی مجتمع، گنجایش کافی برای مهمانانش را نداشت و عده ای ناگزیر ایستاده در حاشیه سالن در تجلیل از خانواده شهدای حرم شریک شدند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
مدافعان حرم

«مونس صحرا، همدم زهرا (س)» عنوان نخستین یادواره شهدای جاویدالاثر مدافع حرم بود که به همت هیئت محبان الصادق (ع) تهران و با میزبانی مجتمع شهدای انقلاب اسلامی و حضور جمعی از خانواده های شهدا برگزار شد.

این مراسم با نمایش کلیپی از شهدای مدافع حرم و بریده ای از سخنان رهبر انقلاب درباره عظمت کار مدافعان حریم اهل بیت (ع) آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام سیدحسین مومنی به ایراد سخنرانی پرداخت.

مصادیق رسیدن به حقیقت عبودیت

حجت الاسلام مومنی در آغاز با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از «کار عظیم و عجیب» شهدای حرم گفت و با اشاره به بخشی از روایت امام صادق (ع) خطاب به عنوان بصری، در پاسخ به عده ای که مدام آیه یأس می خوانند و می خواهند نسل جوان را طور دیگری معرفی کنند، تأکید کرد: طبق روایت امام صادق (ع) انسان باید به حقیقت عبودیت دست پیدا کند و بهترین مصداق رسیدن به حقیقت عبودیت همین جوانان مدافع حرم هستند.

وی در ادامه به برخی نشانه های حقیقت عبودیت که در روایت بر آن تأکید شده اشاره کرد و گفت: حقیقت عبودیت درواقع بذل الکل است. بذل تمام سرمایه درراه خدا. این تفاوت دارد با هبه دادن جزئی از مال درراه خدا، بذل یعنی هر آنچه دارد می دهد؛ مانند سیدالشهدا که در دعای اربعین می خوانیم هر آنچه داشت درراه خدایش بذل کرد. برکت بذل سیدالشهدا را بذل این شهدا هم دارد.

حجت الاسلام مومنی افزود: دل کندن از زندگی و فرزند مرد می خواهد. پدر و مادر این ها باید سرشان را بالا بگیرند. نباید برای این ها جامه سیاه پوشید. این ها باعث فخر والدین خود هستند.

وی سپس به روایت امام صادق (ع) بازگشت و گفت: حضرت درباره حقیقت عبودیت چند نکته می گوید. اول اینکه انسان تمام دارایی اش را از آن خدا بداند و برای خود ملکیتی قائل نباشد. چرا امثال ما غرق در دنیاییم؟ باید درس بگیریم از شهدا که هیچ چیز را برای خود نمی دانستند.

«واگذاری تدبیر تمام امور به خداوند» ویژگی دیگری بود که حجت الاسلام مومنی با استناد به روایت امام صادق (ع) بر آن تأکید کرد و با ذکر خاطره ای گفت: پیکر یکی از این شهدای حرم به دست داعش افتاد و از پس دادن آن ممانعت می کردند تا اینکه شرطی برای آن گذاشتند تا امتیازی بگیرند و پیکر را پس بدهند، اما خانواده محترم این شهید یعنی همسر و فرزندانش راضی به این معامله نشدند. گفتند حاضر نیستیم به خاطر پس گرفتن پیکر پدر شهید خود به این ها امتیاز بدهیم. ببینید چقدر این ها اهل معامله باخدا هستند.

وی سپس با گلایه از مسئولانی که صحبت از «خستگی مردم» می کنند، گفت: این مردم ما خسته شده اند؟ پس این جوانان چه کسانی هستند؟ کاش دولتمردان ما بیایند و این جوانان را ببینند تا نگویند مردم ما خسته شده اند! این مردم همان مردمی هستند که حاضرند از تمام تعلقات دنیایی بگذرند اما دینشان بماند.

شهدای حرم روح دوباره به انقلاب دمیده اند

پخش نماهنگ سخنان رهبر انقلاب و اجرای نمایش صحنه ای مرتبط با مدافعان حرم از بخش های دیگر این مراسم بود و پس ازآن نوبت به سردار حسین بهشتی مسئول بسیج مساجد کشور شد تا در سخنانی به تکریم شهدای مدافع حرم بپردازد.

سردار بهشتی با ابراز امیدواری بابت استمرار این دست مجالس گفت: دشمنان انقلاب تصور می کردند باگذشت چهار دهه از انقلاب تفکر شهادت از این کشور رخت بربسته اما دیدیم که با چه فداکاری عزیزانمان عازم میدان دفاع از حریم اهل بیت (ع) شدند.

وی افزود: دشمن پس از جنگ به دنبال خلع سلاح و سرنگونی انقلاب اسلامی بود و امثال تکفیری ها و داعش ها را هم به وجود آوردند تا چهره اسلام را مخدوش و جهان تشنه اسلام را گمراه کنند.

سردار بهشتی تأکید کرد: به رغم تمام این تلاش ها امروز تمام ایران به پا خاسته و همین راه پیمایی اربعین درواقع رزمایشی است در پاسخ به دست درازی جریان های تکفیری. رزمایشی که هیچ تبلیغی برای آن نشده و به صورت کاملاً خودجوش شکل گرفته است. هر چه فشارها هم برای ساکت کردن این جریان بیشتر می شود میل به جوشش در میان مردم بالاتر می رود.

وی ادامه داد: شهدای حرم جان دوباره و روح دوباره به انقلاب دمیده اند. در اوج نابرابری در جنگ تحمیلی حضرت امام (ره) فرمودند ما انقلاب خود را در جنگ به جهان صادر کردیم و امروز شاهدیم نشانه های این صدور هستیم. خاک ریز انقلاب اسلامی امروز بیش از ده ها هزار کیلومتر را در برمی گیرد و دشمن از این انرژی ساتع شده به هراس افتاده است.

سرباز حسینی (ع) خسته نمی شود

بخش پایانی مراسم تجلیل از خانواده 19 شهید جاویدالاثر مدافع حرم بود. خانواده شهیدان جواد الله کرم، اصغر فلاح پیشه، رضا فرزانه، میثم نظری، مجید قربانخانی، امیرعلی محمدیان، مرتضی کریمی، مهدی ثامنی، محمد اینانلو، اسدالله ابراهیمی، سید محمد موسوی،   رضا عباسی،   سید احسان میرسیار،   هادی شریفی،   علی آقاعبدالهی،   عباس آسمیه،   محمود شفیعی، علی سلطانمرادی و شیرعلی در پایان مراسم مورد تجلیل و تکریم حاضران قرار گرفتند.

پدر شهید محمد اینانلو در این بخش از مراسم به نمایندگی از خانواده شهدای حرم در سخنان کوتاهی گفت: در پاسخ به آن ها که می گویند مردم ما خسته شده اند می خواستم چندکلمه ای بگویم. سال های قبل خودم در جنگ بودم و امروز فرزندم را به میدان فرستادم تا ثابت کنم که ما خسته نمی شویم چون عاشورایی و حسینی هستیم. من سه پسر و یک دختردارم. بعد از محمد که شهید شد امروز و برای سلامتی زائران اربعین، دو پسر دیگرم را هم عازم مسیر خدمت رسانی به زائران کرده ام. با این کار خودم، خانواده و فرزندانم می خواهیم ثابت کنیم که یک سرباز حسینی و ولایتمدار هیچ گاه خسته نمی شود و نمی برد.

نخستین یادواره شهدای جاویدالاثر مدافع حرم با مداحی سید مجید بنی فاطمه و اقامه نماز مغرب و عشا به پایان رسید.


منبع: مهر