تبیان، دستیار زندگی
پس از رحلت پیامبر اکرم تاریخ اسلام دچار تحولات بزرگی شد. جناح های مختلف، در صدد بهره مندی از اسم اسلام و انتساب به پیامبر و در پی مصادره بهره مندی ها به نفع خویش بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخوردهای سه گانه با دین اسلام پس از رحلت پیامبر

پس از رحلت پیامبر اکرم تاریخ اسلام دچار تحولات بزرگی شد. جناح های مختلف، در صدد بهره مندی از اسم اسلام و انتساب به پیامبر و در پی مصادره بهره مندی ها به نفع خویش بود.

فرآوری: محمد باعزم-بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

فعالیت های مختلف گروه ها و جناح ها پس از رحلت پیامبر تا زمان شهادت امام حسین علیه السلام، یکی از پر اهمیت ترین مسائل تاریخ اسلام بوده که نیازمند واکاوی دقیق است. شناخت این موضوع درک واقعه عاشورا را ممکن تر می سازد.

نحوه برخورد با اسلام در سه دوره پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله

الف: یکی برخورد مصلحت جویانه دست کم از سر ناآگاهی و تأویل گرایانه که در دوره ی پیش از خلیفه سوم مطرح بود. یعنی خط میانی قریش که ملاحظات مختلفی داشت و از نظر دین شناسی هم نگرش مصلحت جویانه و بدعت گرایانه را دنبال می کرد. دقیقا همین مصلحت اندیشی بود که خط ولایت را به خط خلافت تبدیل کرد.
ب: برخورد سودجویانه بادین و ارائه ی تعبیری اشرافی از آن. همان جیزی که در سوره ی عبس و تولی قرآن از آن نهی کرده؛ یا در آیه ی کنز با آن مقابله نموده و یا در قصص انبیاء آن را مذمت کرده است. از اواخر دوره ی خلیفه سوم، تعبیر اشرافی از دین برای امویان و حتی بسیاری از اصحاب به نظر طبیعی و قابل توجیه درآمد. ادعای این که بیت المال ملک خلیفه است (چون مال، مال الله است و خلیفه هم، خلیفه الله!)

پس از رحلت پیامبر اکرم تاریخ اسلام دچار تحولات بزرگی شد. جناح های مختلف، در صدد بهره مندی از اسم اسلام و انتساب به پیامبر و در پی مصادره بهره مندی ها به نفع خویش بود.

ج: برخورد ارادتمندانه ی امام علی علیه السلام با کتاب و سنت که می توان از آن با عنوان خط اهل بیت علیهم السلام یاد کرد؛ خطی که اسلام را از دریچه ی خود اسلام و منابع اصلی آن یعنی کتاب و سنت می نگرد. آن هم بدور از مصلحت اندیشی ها و بدعت گرایی ها. چنان که وفاداری امام علی علیه السلام به قرآن و سنت نبوی، به خوبی در نهج البلاغه منعکس است. روبرو شدن ایشان با بدعت ها و تصورات مصلحت اندیشانه ی کسانی که معتقد بودند اسلام ناقص است و آنان باید تکمیلش کنند، نشانگر همین نگرش در امام است. وفاداری شخصی به سیره ی نبوی، زندگی ساده، حفظ و حراست از قرآن و حدیث همه نشان از وجود این نگرش در امام علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام دارد. برای توجیه این برخوردهای متفاوت - و همچنین به عنوان محصول این قبیل برخوردها با دین - میتوان به مسأله ی ایجاد شبهات در دین اشاره کرد. حتی کم مانده بود که قران را هم ضایع کنند وجود شبهه در شناخت دین و این که کدام نگرش درست است، زمینه اختلاف و فتنه را در جامعه فراهم می کند که کرد.
از آثار این شبهات، یکی آن بود که مرز مسلمان، مؤمن، کافر، فاسق و منافق درهم آمیخته شد. از یک سو گفتن شهادتین برای اسلام آوردن کافی دانسته می شد و از سوی دیگر، بسیاری از مسلمانان سودجویی و نفاق و فسق و فجور را پیشه می کردند و حتی به بغی می گرویدند؛ بدتر از آن که گاه به نام دین، با دین به مبارزه برمی خاستند.


منابع:
دایره المعارف بزرگ اسلامی
تاملی در نهضت عاشورا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.