تبیان، دستیار زندگی
آن وقت هم جلوه ای زیبا به خانه تان می دهید و هم با نگهداری از این ماهی های زینتی، یك برنامه مفرح برای اوقات فراغت خود می سازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غواصی در خانه

آن وقت هم جلوه ای زیبا به خانه تان می دهید و هم با نگهداری از این ماهی های زینتی، یك برنامه مفرح برای اوقات فراغت خود می سازید.

بخش خانواده ایرانی تبیان
آکواریوم

آن وقت هم جلوه ای زیبا به خانه تان می دهید و هم با نگهداری از این ماهی های زینتی، یك برنامه مفرح برای اوقات فراغت خود می سازید. از طرفی بسیاری از روانشناسان می گویند كه تماشای حركت زیبای ماهی ها در یك آكواریوم باعث انتقال حس آرامش به تماشاگر می شود. خب راه انداختن یك آكواریوم كوچك و جمع و جور، كار چندان پیچیده ای نیست. خودتان هم از پس كار برمی آیید. راهنمایی های ما در این صفحه دراین زمینه به كارتان می آید.

شیشه مناسب انتخاب كنید

اولین وسیله مورد نیازتان شیشه است كه باید ضخامت و اندازه مناسبی داشته باشد. معمولا آكواریوم های ساده را به شكل مكعب مستطیل می سازند كه ساخت آن از عهده خودتان هم برمی آید. اما شما با مراجعه به شیشه فروشی ها می توانید سفارش آكواریوم های استوانه ای یا در اشكال دیگر هم بدهید كه ساخت آن نیاز به ابزار دارد و این مرحله از كار را باید به شیشه فروش ها بسپارید. نكته مهم این است كه قبل از ساخت آكواریوم به محلی كه قرار است آن را در آنجا قرار دهید دقت كنید. بعد آكواریوم را متناسب با آن فضا بسازید. مثلا یك اندازه استاندارد و مناسب آكواریوم می تواند 100×30×40 باشد. ضخامت شیشه هم مهم است چون باید فشار آب داخل را تحمل كند و در مقابل ضربه های احتمالی هم مقاوم باشد. بهتر است از شیشه های 10یا 8میل استفاده كنید. اگر به شیشه فروش بگویید كه برای یك آكواریوم در فلان اندازه، شیشه می خواهید او خودش تعداد شیشه های لازم را برایتان برش می دهد. برای سقف آكواریوم نیاز به شیشه ندارید ولی كف آكواریوم فراموش نشود.

چسباندن شیشه ها به یكدیگر

یكی از قسمت های مهم كار كه شاید كمی نیاز به تجربه دارد، همین چسباندن شیشه ها به یكدیگر با استفاده از چسب آكواریوم است. كمی درباره چسب های آكواریوم با برندهای مختلف تحقیق كنید و یك چسب خوب بخرید. حتما سعی كنید از ابزار پمپ چسب استفاده كنید تا تسلطتان بر چسب زدن بیشتر باشد و در ضمن این كار را با دقت بیشتری انجام دهید. كار هم به این شكل است كه ابتدا باید كف آكواریوم را قرار دهید و یك به یك دیواره ها را با استفاده از چسب به آن وصل كنید. می توانید تا زمانی كه چسب آكواریوم خودش را بگیرد و كار محكم شود، از چسب های شیشه ای عریض كمك بگیرید و بعدا آنها را از روی كار جدا كنید. درز هایی كه كمبود چسب دارند را هم می توانید مجدداً چسب كاری كنید. حواستان باشد چسب اضافه در اطراف كار ریخته نشود كه بعدا نمای زشتی ایجاد می كند. چسب های اضافه را می توان با تیغ یا ابزار مشابه تمیز كرد. حالا باید آكواریوم ساخته شده را برای مدت 48ساعت در جای امنی قرار دهید تا چسب آن خشك و قابل آبگیری شود.

ابزارهای ضروری كه نیاز دارید

وقتی بدنه آكواریوم را آماده كردید بخش مهم كار را انجام داده اید. فقط حتما تست آبگیری را انجام دهید تا آكواریوم، نشت آب نداشته باشد. اگر نشت آب بود باید محل نشت را دوباره توسط چسب آكواریوم، آب بندی كنید و 48ساعت دیگر صبر كنید. حالا به یكسری ابزار و وسایل برای راه اندازی این آكواریوم نیاز داریم. یك نكته مهم این است كه چقدر می خواهید هزینه كنید. یادتان باشد كه هزار و یك جور وسایل تزئینی و غیرضروری برای آكواریوم ها وجود دارد كه برای راه اندازی اولیه، اصلا نیازی به آنها نیست. یعنی می توانید با هزینه كمتر، آكواریوم تان را راه بیندازید و بعد سراغ وسایل اضافی و تزئینی بروید. وسایل ضروری شما عبارتند از: یك پمپ هوای كوچك، یك تكه سنگ هوا، یك بخاری مخصوص، شن كف، شیلنگ های باریك انتقال هوا و یك فیلتر جمع و جور.

پمپ هوا: كار اصلی پمپ هوا در آكواریوم آب شیرین، رساندن اكسیژن كافی و مورد نیاز ماهیان به داخل آب است. این هوا به صورت حباب هایی از كف آكواریوم خارج می شود. در ضمن اگر از فیلترهای كفی استفاده می كنید، این پمپ هوا برای آنها هم كاربرد دارد و ایجاد مكش می كند.

سنگ هوا: در حقیقت همان كار پخش اكسیژن و هوا را در كف آكواریوم انجام می دهد. در مدل های مختلف مثل دایره ای و خطی در آكواریوم فروشی ها پیدا می شود. انتخاب آن بستگی به سلیقه شما دارد كه بخواهید حباب های هوا با چه نظمی از كف آكواریوم خارج شود.

بخاری: ماهی ها نمی توانند هر دمایی را تحمل كنند و ممكن است با سرد شدن یا گرم شدن بیش از حد آب، آسیب ببینند. به همین دلیل معمولا در آكواریوم ها از یك بخاری، برای تنظیم دمای آب استفاده می شود. یادتان باشد كه برخی از بیماری های ماهیان را می توان با بالا بردن دمای آب به طور موقت درمان كرد.

شن كف آكواریوم: بیشتر جنبه زیبایی دارد اما جزو ضروریات است. مثلا روی فیلتر كف آكواریوم و همچنین شیلنگ های انتقال دهنده هوا را می پوشاند تا این شیلنگ ها به صورت رها شده در وسط آب نباشند.

فیلتر: هر آكواریومی نیاز به یك دستگاه فیلتر كننده برای تصفیه و شفاف سازی آب دارد. قدرت این فیلتر هم باید متناسب با حجم آب شما باشد. یعنی اگر این تناسب نبود، خیلی زود آب آكواریوم شما كثیف می شود و ماهیانتان دچار دردسر خواهند شد. یادتان باشد كه فیلتر كف یا فیلتر زیر شنی یكی از وسایل مهم فیلتراسیون است.

گام به گام برای تجهیز آكواریوم

باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا ازآكواریوم آماده شده استفاده كنید.
فیلتر كفی را در آكواریوم قرار داده و شن را بعد از تمیز كردن و نظافت كامل به داخل آكواریوم منتقل می كنیم و روی فیلتر كفی می ریزیم. سپس سنگ هوا را روی شن قرار می دهیم.
با دو شیلنگ هوا ازیك سو به دو خروجی پمپ هوا متصل می كنیم و از سوی دیگر یك سر به سنگ هوا و یك سر را به فیلتر كفی یا زیرشنی متصل می كنیم.
آب را به آرامی به داخل تانك ریخته، بدون بر هم خوردن شن كف آكواریوم و تا 90درصد پر می كنیم.
بخاری را در داخل آب قرار داده دما را روی 27درجه تنظیم می كنیم و به شیشه می چسبانیم.
فیلتر را در داخل آب قرار داده و به دیواره شیشه می چسبانیم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.