تبیان، دستیار زندگی
گیلان این نگارستان ایران با نقش کوه، جلگه، جنگل و دریا در هر فصلی جاذبه های ویژه و منحصربفرد گردشگری دارد و همین مولفه، این استان را از دیگر نقاط کشور متمایز کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل های نگارین گیلان، فرصتی برای گردشگری

گیلان این نگارستان ایران با نقش کوه، جلگه، جنگل و دریا در هر فصلی جاذبه های ویژه و منحصربفرد گردشگری دارد و همین مولفه، این استان را از دیگر نقاط کشور متمایز کرده است.

بخش گردشگری تبیان
جنگل

جنگل های گیلان، بازمانده جنگل های هیرکانی در پاییز رنگ به رنگ زرد و نارنجی و سبز و صورتی ، قرمز و حنایی جلوه هایی بدیع پیش چشم دیدارکنندگان می آفرینند؛ انجیلی ، بلوط، آزاد، ممرز، افرا ، توسکا، ملچ، اوجا،نمدار، راش ،سرخدار ، زربین و گونه های دیگر دستان خود را برای نور بر آسمان افراشته اند.
راشستان ها و جنگل های جلگه ای شمال نیز در این فصل تماشایی اند؛ با طلوع آفتاب بلبل و سینه سرخ نغمه خوانی و چنگر و سهره و قرقاول گشت و گذار در پی یافتن غذا را آغاز می کنند.
با گرمای آفتاب جیرجیرک ها سازشان را کوک می کنند، سنجاب و راسو و دیگر جانوران کوچک نیز در نقاط دور جنگل برای قوت روزانه به جنب و جوش در می آیند.
غروب دم و اوایل صبح مه چون شولایی شیری جنگل را فرا می گیرد؛ هوای مطبوع جنگل در ساعات روز آرامش بخش و سلامت افزاست؛ گیلان با افزون بر 14 هزار کیلومتر مربع مساحت ، 565 هکتار مناطق جنگلی دارد که از این میزان 300 هزار هکتار تحت پوشش طرح های جنگلداری قرار دارد و 15 هزار هکتار طرح پارک جنگلی است.
** عروس پاییزی جنگل های هیرکانی
حامد زال نژاد کارشناس ارشد جنگلداری گفت: جنگل های شمال در مجموع به لحاظ تفرجگاهی واجد ارزش بسیاری هستند.
وی اظهار کرد : انجیلی گونه انحصاری جنگل های هیرکانی(شمال) در پاییز با قامت بلند آراسته خود جلوه گری می کند، این درخت در فصل خزان با تغییر رنگ خارق العاده و برگ هایی به رنگ های حنایی ، نارنجی، سبز و زرد زینت بخش جنگل های شمال کشور است .
وی خاطرنشان کرد: آنچه از رنگ های پاییزی در جنگل وجود دارد، همگی به زیباترین شکل در قامت انجیلی پدیدار شده و تماشاگر را به شگفتی وا می دارد.
وی ادامه داد: انجیلی حتی در زمان برگ ریزان، به واسطه در هم تنیدگی و قدرت جوش خوردن دو شاخه به یکدیگر و به وجود آمدن اشکال عجیب و غریب و خیالی چشم انداز بسیار زیبایی در فصل زمستان به وجود می آورد؛ این درخت به دلیل چوب سخت و محکم به چوب آهن معروف است.
پوست درخت انجیلی نیز زیبایی خاصی دارد در هر سال پوست انداختن درخت انجیلی که همانند پولک هایی به درخت زیبایی خاصی می بخشد.
درخت انجیلی بهترین محل برای رویش گونه نیمه انگلی دارواش است که حتی در فصل خزان شکل خاصی به درخت بخشیده و باعث زیبایی آن شده که بومیان و دامداران منطقه از دارواش برای تغذیه دامهایشان استفاده می کنند.
خوشبختانه این درخت بدلیل نداشتن چوب صنعتی کمتر مورد توجه قاچاقچیان چوب قرار گرفته است. درخت آزاد با قامتی متوسط تا بلند با برگ های دندانه دار، گل های ناشکوفای فندق گونه ای دیگر از گونه های زیبای گیاهی جنگل های گیلان است.
درخت راش در جلگه بندرت وجود دارد ولی در بالابند جنگل های هیرکانی فراوان مشاهده می شود؛ این درخت سایه پسند با شاخ و برگ فراوان در جنگل های انبوه از 60 تا 80 سالگی ولی در فضای باز از 40 تا 50سالگی بار می‌دهد.
در خاک های خوب هر پنج یا شش سال یکبار و در آب و هوای ناسازگار هر 15 سال یکبار میوه فراوان می‌دهد. درخت بلوط عمری طولانی دارد که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد و گونه‌های بسیاری از آن در ایران ، بومی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.
چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است، این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویه این درختان می‌باشد که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

*پارک های جنگلی گیلان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این باره گفت: با توجه به قریب دو هزار میلی متر باران در طول سال، استان سرسبز گیلان دارای منابع عظیم و با ارزش جنگلی بعنوان یکی از زیباترین مناطق ایران و دارای بیشترین سهم از پوشش جنگلی نسبت به سایر استان های کشور است .
داوود زارع اظهار کرد: گیلان با آب و هوای مناسب با در نظر گرفتن اهداف تفرجگاهی، هفت پارک جنگلی به نام های گیسوم ، بی بی یانلو، قلعه رودخان ، سراوان ، ماسوله ، امام زاده هاشم و میرزا کوچک دارد.
وی در خصوص طرح های حفاظتی از جنگل های گیلان تصریح کرد : طرح ساماندهی خروج دام از جنگل از ابتدا تاکنون همیشه با مشکلات ناشی از عدم تخصیص اعتبار به حدکفایت مواجه بوده و می باشد و این موضوع همواره سبب شده که نارضایتی خیل عظیم افراد متقاضی ساماندهی داخل و خارج طرح را به همراه داشته باشد.
زارع خاطرنشان کرد: از جمله پیشنهادات ما برای حفاظت از مناطق جنگلی گیلان، تصویب طرح ساماندهی معیشتی خانوارهای جنگل نشین با ردیف اعتباری مستقل استانی و با هدف جابجا کردن خانوارهای جنگل نشین آسیب پذیر و دارای مشکلات معیشتی و سکونت دائمی دامداران مراتع ییلاقی است.

*کاشت درختان زیبای بومی در شهرهای شمال
کاشت درختان بومی زیبا بعنوان نماد جنگل های هیرکانی از دیگر جاذبه هایی است که می شود در شهرهای شمالی ایجاد کرد .
زال نژاد کارشناس ارشد جنگلداری در این باره گفت: می توان با کاشت گونه های جنگل های هیرکانی به عنوان مثال انجیلی، بلوط، آزاد، خاص، کوله خاص و ... در فضای سبز استفاده کرد.
وی اظهار کرد: متاسفانه دیده می شود در فضای سبز شهرهای شمال از گونه های گرمسیری همچون نخل، پالم و ... استفاده می شود و این امر باعث شده گردشگرانی که به شمال سفر می کنند، با دیدن این گونه ها به یاد جنوب و آب و هوای گرم و خشک منطقه بیفتند.
جنگل های گیلان فرصتی برای لذت بردن از زیبایی های طبیعت و حفظ سلامت هوا و پایداری خاک هستند، ضروری است آن را برای خود و آیندگان حفظ کنیم و از تماشایشان لذت ببریم .


منبع: ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .