تبیان، دستیار زندگی
اینک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایستگاه پایانی رسیده است اما حرف و حدیث ها و تأثیراتی که این دور از انتخابات بر جامعه آمریکایی و همچنین بر برداشت جهان از آمریکا گذاشته، همچنان ادامه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویرانی های انتخابات آمریکا

اینک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایستگاه پایانی رسیده است اما حرف و حدیث ها و تأثیراتی که این دور از انتخابات بر جامعه آمریکایی و همچنین بر برداشت جهان از آمریکا گذاشته، همچنان ادامه دارد.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

انتخابات، انتخابات آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه انتخابات، ترامپ، هیلاری کلینتون، آخرین اخبار


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از معدود انتخاباتی است که مردم از سراسر جهان آن را دنبال می کردند. رسانه های فراگیر آمریكایی چنان متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری این كشور را دنبال می کردند كه از چندین ماه  قبل  تر از روز انتخابات، تمام فضای رسانه ای جریان اصلی و شبكه های اجتماعی پر شده بود از مباحث انتخابات آمریكا. طی حدود 5  ماه گذشته كه چهره نامزدهای اصلی مشخص شد، فضای انتخاباتی آمریكا پُر بود از كشمكش میان دو نامزد حزب دمكرات و جمهوریخواه یعنی "هیلاری كلینتون" و "دونالد ترامپ" و آغاز منظرات نیز بر این تب و تاب افزود.

باراک اوباما به دلیل رنگ پوستش امیدی ایجاد کرده بود و بعضی اعراب فکر می کردند او که خود طعم تبعیض را چشیده ممکن است برای جهان خیر باشد اما او هم حامی مالی اسرائیل بود.

ویرانی های انتخابات آمریکا

به هر حال هر چه که بود، اینک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایستگاه پایانی رسیده است اما حرف و حدیث ها و تأثیراتی که این دور از انتخابات بر جامعه آمریکایی و همچنین بر برداشت جهان از آمریکا گذاشته، همچنان ادامه دارد.
در این راستا به برخی از مقالات و اظهار نظرهای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال2016 آمریکا اشاره ای خواهیم داشت :
- روزنامه گاردین (The Guardian) نوشت : "ترامپ نتیجه کار رسانه های آمریکایی است". انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا همین جا یک برنده قطعی دارد ؛ بنگاه های رسانه ای اعم از تلویزیونی، چاپی و دیجیتالی. این بنگاه ها در ماه های اخیر سود هنگفت مالی به دست آوردند و دلیل این سود هم ستاره ای بود به نام "دونالد ترامپ". ترامپ برای آنها باعث جذب مخاطب، دریافت آگهی بازرگانی و زنده شدن در دوران رکود رسانه شد.
درحالی  که بسیاری در جهان نگران و عصبی نتیجه انتخابات آمریکا را دنبال می کنند و در آمریکا هم عده ای درباره خطر ترامپ هشدار می دهند و او را علاوه بر خطرناک بودن مایه شرمساری هم می دانند، بنگاه های رسانه ای درحال لبخند زدن هستند؛ مثلا جف زوکر، رئیس - - سی ان ان (CNN) باید از همه خوشحال تر باشد. سال2016 بهترین سال مالی برای او بود. شمار بینندگان این شبکه در ساعات اوج، حدود 50درصد اضافه شده است. پیش بینی سی ان ان آن است که درآمدش امسال 100میلیون دلار بیشتر باشد؛ البته به لطف ترامپ. مهم نیست که سی ان ان به نفع ترامپ برنامه پخش کند یا علیه او؛ وقتی درباره ترامپ برنامه پخش می کند، هم به افزایش آرای او کمک کرده و هم به افزایش درآمد خودش. پس دیگر جایی برای نگرانی آمریکایی ها نمی ماند. شاید ترامپ شایسته شان باشد. به هر حال او محصول کار رسانه هاست.
- هفته نامه اشپیگل (Der Spiegel) : "بن بست دمکراسی در آمریکا" ؛ آمریکایی ها درحالی پای صندوق های رأی رفتند که به نظر می رسد ویرانی ای که این انتخابات در آمریکا ایجاد کرده، فعلا قابل ترمیم نباشد. آمریکایی ها میان بد و بدتر انتخاب می کنند اما این انتخابات از قبل یک نتیجه مشخص داشته: تخریب دمکراسی آمریکایی. احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از نشانه های این خسارت است. اما روند تخریب لیبرال دمکراسی در آمریکا سال هاست که آغاز شده است.
شاید از سال1980 و انقلاب ریگان که در یک موج هماهنگ محافظه کارانه از طریق اولویت دادن به اقتصاد و تمرکز بر تکبر آمریکایی، روند تخریب بنیادهای لیبرال  دمکراسی آمریکا شروع شد. در 25سال گذشته دمکرات ها و چپ ها و نیروهای لیبرال آمریکا، جهانی شدن را به عنوان قانون طبیعت پذیرفتند و تسلیم آن شدند و گام به گام پایگاه های رأی خود را از دست دادند. اکنون کارگران و طبقه متوسط دیگر پایگاه رأی این نیروها نیستند. از سوی دیگر رسانه های آمریکایی، دمکراسی آمریکایی را به یک شوی تمام عیار تبدیل کرده اند.

کلینتون را به زندان می اندازیم

عطش سی ان ان (CNN) و فاکس نیوز (Fox News) به برکینگ نیوز و ستاره های مخاطب پسند، کار را به جایی رسانده که حتی در روز رای گیری هم رای دهندگان آمریکایی نمی دانستند سیاست کلینتون و ترامپ درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاست خارجی دقیقا چیست. اما در گردهمایی های ترامپ فریاد می زنند کلینتون را به زندان می اندازیم و در گردهمایی های کلینتون درباره ثروت ترامپ حرف می زنند.
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال2000 آمریکا با رأی دیوان عالی مشخص شد، جورج بوش از صندوق ها بیرون آمد و نتیجه برای جهان 2جنگ افغانستان و عراق بود. خاورمیانه بی ثبات شد، لیبی سقوط کرد. عراق و سوریه در دام داعش افتادند و ترکیه و مصر گرفتار دیکتاتوری شدند. آمریکا و اروپا ضعیف شدند و غرب و لیبرال دمکراسی هم به ضعف کشیده شدند. شاید نتوان ارتباط مستقیمی میان همه اینها برقرار کرد اما هر انتخاباتی پیامدهایی دارد.

هیلاری کلینتون در دهه 1990 به همراه همسرش از اردوگاه های آوارگان فلسطینی در غزه دیدار کرد و گریست اما بیشترین کمک مالی را به رژیم اشغالگر اسرائیل انجام داده  است.

- الجزیره (Al Jazeera) : "تأثیر انتخابات آمریکا بر خاورمیانه" ؛ "هر کس که برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد یک چیز روشن است و آن اینکه آمریکا همچنان به مداخله در مناقشات خاورمیانه ادامه خواهد داد. اوباما از مداخله نظامی گسترده خودداری می کرد و به جای آن به دنبال جنگ های مخفی و پهپادی بود. دوران 8 ساله دولت او درحالی به پایان می رسد که درگیری های نظامی در سوریه، عراق، یمن و لیبی تشدید شده است. تونس، ترکیه و لبنان هم درگیر مجادلات خود هستند."
اوباما کارنامه و میراث خوبی در خاورمیانه ندارد و اکنون همه در انتظار رئیس جمهور بعدی هستند. انتخابات روز سه شنبه در آمریکا به تغییر در سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه منجر خواهد شد اما حد و اندازه این تغییر هنوز نامعلوم است و پیش بینی آن هم دشوار. باوجود مخالفت رای دهندگان آمریکایی با جنگ های جدید و مداخله نظامی در خاورمیانه، این منطقه همچنان اهمیت استراتژیکی برای واشنگتن دارد و از محورهای سیاست خارجی رئیس جمهور جدید باقی خواهد ماند.
- روزنامه الرأی با تیتر "سیرک ناامیدکننده" چنین آورد : "نظام حکومتی آمریکا مسئول اول تمامی جنگ ها و آشوب های خونینی است که دست کم خاورمیانه در 50سال گذشته از سر گذرانده است. به همین دلیل نمی توانیم ناخرسندی خود را از سیستم حکومتی آمریکا یعنی هر دو بخش دمکرات و جمهوریخواه آن پنهان کنیم. به همین دلیل هم هیچ امیدی نمی توان به انتخابات ریاست جمهوری این دوره یا هر دوره دیگر آمریکا بست. جهان منتظر تمام شدن این سیرک است."
دونالد ترامپ گفته بود که می خواهد عظمت آمریکا را مجددا احیا کند اما این کار را به ضرر ما انجام می دهد. او فکر می کند که خاورمیانه شایسته دمکراسی و احترام نیستیم و حق مهاجرت و حتی حق سفر به آمریکا را نداریم. هیلاری کلینتون در دهه1990 به همراه همسرش از اردوگاه های آوارگان فلسطینی در غزه دیدار کرد و آنجا گریست اما او بیشترین کمک مالی و سیاسی را به رژیم اشغالگر اسرائیل انجام داده  است. باراک اوباما به دلیل رنگ پوستش امیدی ایجاد کرده بود و بعضی اعراب فکر می کردند او که خود طعم تبعیض را چشیده ممکن است برای جهان خیر باشد اما او هم حامی مالی اسرائیل بود. ما در باتلاق تحلیل ها غرق نخواهیم شد و مشتاق اعلام نتایج هم نیستیم.

نتیجه

با توجه به آنچه گفته شد کاملا آشکار است که با جوِ بوجود آمده در جامعه ی آمریکا؛ پر کردن شکاف ایجاد شده از زلزله ی سیاسی اخیر عمیق تر شده و دو جناح اصلی آمریکا را از یکدیگر جداکرده است، اکنون و در دوران بازسازی این مهم بسیار مشکل می نماید و به دور از ذهن است که طی چند سال اخیر شاهد نتیجه ای مطلوب باشیم. به راستی آمریکا با تغییرات عمده روبرو است؟ و آیا این انتخابات و آثار سوء آن، پایانی است بر قدرت جهانی آمریکا؟


منابع : شبکه خبر / باشگاه خبرنگاران جوان / همشهری آنلاین