تبیان، دستیار زندگی
حکم نماز مسافر در کربلا مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند، ولی اگر بخواهد در جایی كه اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحبّ آن است كه شكسته بخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احکام سفر اربعین

با توجه به فرارسیدن ایام زیارت اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) بسیاری از عاشقان و دل سوختگان، برای رساندن خود به آن سرزمین، در تلاش هستند و بی صبرانه این مسافت طولانی را برای رسیدن به آن وعده گاه عشاق، می پیمایند.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

اربعین، پیاده روی، کربلا،

امام صادق (علیه السلام) به یكی از اصحابشان می فرمایند: «كسی كه به قصد زیارت امام حسین (علیه السلام) از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی كه برای زیارت اباعبدالله (علیه السلام) بر می دارد، یك حسنه برایش می نویسد و یك سیئه از او محو می كند. وقتی كه به حرم می رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می نویسد. وقتی مناسك او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می نویسد. وقتی می خواهد بازگردد یك فرشت الهی در مقابل او قرار می گیرد و می گوید: رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) به شما سلام می رساند، و پیغام می دهد كه عمل را از سرگیر كه گذشته ات بخشیده شده»

اما همه خوب می دانیم که این سفر یک مستحب موکد است و در برابر واجبات برابری نمی کند، یعنی نباید خدای ناکرده در این سفر مستحب، واجبی از ما فراموش شود یا به علت نداستن حکم، واجبی را اشتباه انجام دهیم.

حکم نماز مسافر در کربلا

مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند، ولی اگر بخواهد در جایی كه اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحبّ آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوی، صحت تمام است و نیز مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سید الشهداء علیه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند.(رساله توضیح المسائل مراجع، مسئله 1356)

مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند، ولی اگر بخواهد در جایی كه اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحبّ آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوی، صحت تمام است و نیز مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سید الشهداء علیه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند.رساله توضیح المسائل مراجع، مسئله 1356.

احکام نماز مسافر

كسی كه می داند مسافر است و باید نماز را شكسته بخواند، اگر در غیر چهار مكانی كه در مسأله پیش گفته شد عمداً تمام بخواند، نمازش باطل است و نیز اگر فراموش كند كه نماز مسافر شكسته است و تمام بخواند باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از وقت یادش بیاید، بنابر احتیاط واجب، باید قضا نماید.(رساله توضیح المسائل مراجع، مسئله 1357)

نذر روزه در سفر

اگر نذر كند روزه بگیرد و روز آن را معیّن نكند، نمی تواند آن را در سفر بجا آورد ولی چنانچه نذر كند كه روز معیّنی كه روز معیّنی را در سفر روزه بگیرد باید آن را درسفر بجا آورد، و نیز اگر نذر كند روز معیّنی را چه مسافر باشد یا نباشد، روزه بگیرد باید آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.(رساله توضیح المسائل مراجع، مسئله 1717)


 احکام جنب و حائض

اگر شخصی جنب یا حائض است نباید وارد حرم امامان شود و اگر در مسجدی یا حرم امامان به خواب رفته، دچار عذر شرعی شود، باید فورا آن جا را ترک کند.(رساله توضیح المسائل مراجع، مسئله 355.)

وضو گرفتن با آبِ آب سردکن

آیا وضو گرفتن با آبی که به وسیله آب سردکن در مکه و مدینه برای نوشیدن اختصاص داده شده است، جایز است؟
پاسخ: اگر مختص نوشیدن باشد، وضو گرفتن با آن جایز نیست.(برگرفته از سایت آیت الله سیستانی)

قطع اتصال صفوف جماعت

سؤال: اگر عده ای مسافران که در صف نماز جماعت ایستاده اند، سر دو رکعت سلام بدهند و اتصاف صفوف جماعت قطع شود، وظیفه ما در نماز جماعت چیست؟

جواب: اگر اتصاف قطع شود، به این معنی که از هیچ سمت، نه از صف جلو و نه از سمت راست یا چپ، اتصال نداشته باشید، نماز شما فرادا می شود و بعد از آن را باید خودتان به نیت فرادا ادامه دهید.

اقتدای مسافر به حاضر

سؤال: در رساله های توضیح المسائل آمده است، اقتدای مسافر به حاضر و برعکس، مکروه است. بر فرض که ما در شهری مسافر باشیم، بهتر است نماز را فرادا بخوانیم یا در نماز جماعت شرکت کنیم؟

جواب: مسافری که نماز را شکسته می خواند، اگر به امام جماعتی که نماز را تمام می خواند اقتدا کند، ثوابش از نماز جماعتی که هر دو (امام و مأموم) نمازشان تمام یا هر دو شکسته باشد، کمتر است و کراهت در اینجا به همین معنی است. ولی باز در این فرض هم ثواب نماز جماعت از نماز فرادا بیشتر است. پس، بهتر است در نماز جماعت شرکت کنید.

زیارت

سؤال: بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس و سجده روبروی قبر مطهر چه حکمی دارد؟

جواب: بوسیدن در و درگاه حرم اشکال ندارد؛ ولی سجده کردن در مقابل ضریح و قبر مطهر، جایز نیست؛ مگر سجده شکر خدا، به جهت توفیق این زیارت. بهتر است زائران گرامی سجده شکر را هم رو به روی قبر و ضریح مطهر انجام ندهند.

نماز خواندن با غسل زیارت

سؤال: آیا با غسل زیارت می توانیم نماز بخوانیم یا باید وضو هم بگیریم؟

جواب: نمی توان نماز خواند و باید وضو هم گرفت.

وضو گرفتن با آب های مخصوص نوشیدن

سؤال: وضو گرفتن از آب سردکن های داخل صحن ها که مخصوص نوشیدن است، برای نماز یا زیارت، چه حکمی دارد؟

جواب: باطل است. چون آب وضو باید مباح باشد و این آب ها ویژه نوشیدن است، نه وضو گرفتن.

سؤال: اگر برای رفتن به حرم مطهر و زیارت، وضو گرفته باشیم، آیا می توانیم با همان وضو نماز بخوانیم یا مجدداً باید وضو بگیریم؟

جواب: تا زمانی که وضو باطل نشده است، نماز خواندن و انجام دادن سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، با همان وضو منعی ندارد.


منبع:

رهروان ولایت
خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.