تبیان، دستیار زندگی
عکس گرفتن علاوه بر اینکه لحظات را برایتان ثبت می کند، ویتامین هایی نیز دارد که برای روانتان بسیار مفید است؛ ویتامین هایی از جمله...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با ویتامین های عکاسی آشنا شوید

عکس گرفتن علاوه بر اینکه لحظات را برایتان ثبت می کند، ویتامین هایی نیز دارد که برای روانتان بسیار مفید است؛ ویتامین هایی از جمله...

ترجمه: سید محمدامین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

عکاسی

امروزه اغلب کاربران فضای مجازی با این انتقاد روبرو هستند: چرا به جای لذت بردن و زندگی کردن در لحظات، وقت خود را صرف عکس گرفتن از آنها می کنید؟
در روی دیگر سکه اما، این عکس ها هدف مهمی را دنبال می کنند. آنها خاطرات را ثبت می کنند، به دیگر کاربران سرتا سر دنیا به طور مختصر زندگی ما را نشان می دهند، و در نهایت یک داستان روایت می کنند.

"عکاسی راهیست برای احساس کردن، لمس کردن، عشق ورزیدن.... آنچه شما ثبت می کنید، برای همیشه باقی می ماند، و خاطرات کوچک را ثبت می کند، حتی در زمان های آینده که شما فراموش خواهید کرد."
Aaron Siskind


هر فردی باید مقداری از عکاسی بداند، چرا که این هنر مزایایی دارد. نه تنها یک سرگرمی است، بلکه به شما قدرت رشد کردن می دهد. در این مطلب به بررسی 5 دلیل می پردازیم، که چرا هر فردی نیاز دارد اندکی عکاسی بداند.



برای ثبت لحظات

ثبت و ضبط کردن وقایع گرانبها، شاید قدیمی ترین دلیل عکاسی باشد. و همچنین توجه به این فاکتور، پس از گذشت هزاران سال همچنان جذابیت خود را دارد.

عکاسی

اگر امروز برای شما یک روز خاص است که نیاز است به حافظه سپرده شود، مانند روز عروسی و یا تولد، بنابراین گرفتن یک عکس زیبا موجب می شود در آینده آن لحظه را با کیفیت بالا مشاهده کنید! حتی اگر حافظه دچار مشکل یا فراموشی بشود، یک عکس می تواند برای همیشه پایدار بماند.

برای خلق خلاقیت

مهم نیست شما از چه سوژه و با چه سبکی عکس برداری می کنید. بلکه این هنر است که عکس را ثبت می کند. انتخاب سوژه، چینش اجزای عکس، و اتخاذ تنظیمات دوربین، همه و همه بخشی از پروسه ی خلاقیت است.

عکاسی

"شما تنها با دوربینتان عکس نمی گیرید. تمام عکس های که تابحال دیده اید، تمام کتاب هایی که خوانده اید، تمام موسیقی هایی که گوش کرده اید و تمام فیلم هایی که دیده اید، و همچنین تمام افرادی که عاشقشان بوده اید، در عکس های شما ثبت میشوند...."

Ansel Adams


اگر چه در ظاهر شما یک دکمه را می فشارید و یک عکس را ثبت می کنید، اما در عمق حرفه، عکاسی نیز همانند نویسندگی و نقاشی و دیگر شاخه های هنری، به خلاقیت نیاز دارد.در برخی موارد تفاوت میان یک عکس خوب و یک عکس بد به جزییات کوچکی مانند زمانبندی مربوط می شود.


برای شریک شدن در زندگی دیگران

اگر چه عکاسی در ظاهر یک فعالیت انفرادی و خلوت به نظر می رسد، اما در عین حال گرفتن یک عکس به شما این موقعیت را (هر چند کوتاه مدت) می دهد که در زندگی یک فرد دیگر باشید. عکاسان عروسی، عکاسان خیابان، و هر عکاسی که برای مدتی در خیابان می ایستد تا از یک اتفاق زودگذر عکس بگیرد، این موضوع را به خوبی درک می کند.

عکاسی

نویسنده می گوید که عکس بالا را هنگام قدم زدن در خیابانی در قاهره گرفته است: «من نمی دانم که چرا آن مرد چنین کاسه بزرگی بر روی سرش نهاده بود، اما آنچه را که می دانستم این بود که او دارد به سمت من می آید. و من نیز به سرعت از صحنه عکس گرفتم، و سپس به همدیگر لبخند زدیم. او می دانست که من از او عکس گرفته ام، اما آرام و بدون گفتن کلمه ای از کنار من گذشت.»

در این چنین مواقعی است که من عاشق عکاسی هستم. عناصر عمیق انسانی در هر عکسی وجود دارد که اجاره می دهد شما با دیگران به روشی خاص و یکتا ارتباط برقرار کنید.

برای دیدن دنیا به صورت متفاوت

هرچه بیشتر عکاسی کنید، بیشتر متوجه جزئیاتی می شوید که کمتر توسط دیگران مورد توجه قرار می گیرند. این مورد، لذتی متفاوت نسبت به موارد گفته شده در بالا دارد. قابلیتی که موجب می شود بطور متفاوت ببینیم؛ قابلیتی که با تمرین و گذاشتن وقت بدست می آید.هرچه شما بیشتر وقت بگذارید، دنیا را بیشتر متفاوت می بینید.

"کم کم به این نتیجه رسیده ام که دوربین دنیا را متفاوت از چشم می بیند، و این تفاوت رفته رفتهبه عکاس این قدرت را میدهد که بدون دوربین نیز متفاوت از آنچه شما می بینیدببیند."
Galen Rowell


هیچ عکاسی در جان بخشیدن به مفهوم متفاوت دیدن بهتر از Chema Madoz نیست. عکاسی اسپانیایی که اشیای عادی و روزمره را به اثر هنری سورئال تبدیل می کند:

عکاسیعکاسی


برای روایت داستان (ماجرا)

گفته می شود یک عکس به میزان هزاران حرف می ارزد. جمله ای کلیشه ای اما حقیقی. یک عکس این قدرت را دارد که میزان بسیاری از احساسات را منتقل کند، و گاهی اوقات حتی بهتر از یک شعر و یا داستان باشد. این امر در هیچ زمینه ی عکاسی به مانند عکاسی ژورنالیستی (عکاسی خبری) دیده نمی شود.

"اگر می توانستم بوسیله کلمات داستان بگویم، دیگر به دوربین احتیاجی نداشتم..."
Lewis Hine

تاریخ در این عکس ها روایت می شود: مردی که در میدان تیان آن مِن (Tiananmen) در چین در مقابل تانک ها ایستاده است، یا تصویر برِنی بوستون از فرد معترضی که در تجمع مخالفت با جنگ ویتنام، در حال قرار دادن گل در دهانه لوله تفنگ سربازان است. در عکاسی خبری، یا عکاسی خیابان، و یا حتی عکاسی خانوادگی، همیشه موقعیت هایی برای گرفتن یک عکس داستان دار وجود دارد.

عکاسی

تمام اینها نیازمند یک دروبین عکاسی و یک لحظه ی فوق العاده است.

سخن مترجم

مطالبی که در بالا گفته شد،بلاشک شما را به هیجان میاورد که حتی همین الان به سراغ دوربین یا گوشی خود بروید؛ اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر عکاسی از لحظات بصورت روزانه صورت بگیرد و به اشتراک گذاشته شود، جلوه و جذابیت خود را از دست می دهد،علاوه بر اینکه در عکاسی پی در پی، عکس های نه چندان جذاب زیادی برای ما به دست می آیند.

البته عکس گرفتن زیاد موجب تقویت و بهبود عکاسی در ما می شود، اما نگهداری همه ی عکس هایی که می گیریم ضرورت چندانی ندارد.

ممکن است بسیاری از ما هر روزه اتفاقات خاطره انگیزی را تجربه کنیم، اما بهتر این است که بهترین آن ها را برای ثبت کردن انتخاب کنیم و برای آینده محفوظ نماییم. اگر ثبت خاطرات بصورت روزانه صورت بگیرد، بعد از مدت ها اگر بخواهیم آنها را بازبینی کنیم، باید مدت زیادی را صرف کنیم.
اجازه بدهید عکاسی جلوه و جذابیت خود را حفظ کند، و از آن برای بهترین و خاص ترین مواقع استفاده کنیم.

در این صورت در آینده تعدادی عکس جذاب از بهترین لحظات زندگی را در اختیار خواهیم داشت که با دیدن آنها فیلمی چند ثانیه ای از آن لحظات در ذهنمان پخش می شود....


منبع: Makeuseof