تبیان، دستیار زندگی
درخشش فرید سجادی حسینی در فیلم «فروشنده» بهانه تدوین گزارشی شده درباره بازیگرانی كه در فیلم های اصغر فرهادی به چشم آمدند و نام شان سر زبان ها افتاد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش نقشی جلوی دوربین فرهادی

درخشش فرید سجادی حسینی در فیلم «فروشنده» بهانه تدوین گزارشی شده درباره بازیگرانی كه در فیلم های اصغر فرهادی به چشم آمدند و نام شان سر زبان ها افتاد.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
بازیگران فیلم فرهادی

یكی از مشخصه های بارز فیلم های اصغر فرهادی درخشش بازیگران است تا جایی كه غالب آن ها كه جلوی دوربین فرهادی می روند اتفاق ویژه ای در كارنامه شان رقم می خورد. نیاز به یادآوری نیست كه شهاب حسینی برای «فروشنده» نخل طلای كن را به عنوان مهم ترین جایزه بازیگری دنیا بدست آورد. این گزارش مروری است كوتاه بر بازیگرانی كه در فیلم فرهادی به چشم آمدند که در آستانه پایان اکران «فروشنده» مننشر می شود.

پیمان معادی

به عنوان فیلمنامه نویس شناخته می شد اما بعد از بازی در «درباره الی ... » كم كم وارد مسیر تازه ای شد. پیمان معادی در آن فیلم تحسین سینمادوستان را بدست آورد و نشان داد استعداد موفقیت در حوزه تازه را دارد. اوج درخشش او با «جدایی نادر از سیمین» رقم خورد و این فیلم اصغر فرهادی باعث شد نام پیمان معادی جهانی شود. او درچند پروژه خارجی بازی كرد و پیش بینی تداوم این مسیر خیلی سخت نیست. «کمپ ایکس ری» مهم ترین فیلمی است که در کنار کریستین استوارت بازی کرد و چندی پیش در نسخه دوبله آن در شبکه خانگی منتشر شد. همبازی شدن با اتفاق بزرگتر برای او، بازی در سریال «عدالت کیفری» در کنار رابرت دنیرو است. فیلم «آخرین شوالیه» دیگر فیلمی است که معادی در کنار مورگان فریمن بازی کرد و بتازگی دی وی دی آن وارد شبکه نمایش خانگی شده.

بازیگران فیلم فرهادی

مانی حقیقی

همكار فیلمنامه نویس اصغر فرهادی بود و به عنوان كارگردان شناخته می شد. مانی حقیقی هم اولین بار در «درباره الی ... » جلوی دوربین رفت و بازیگری را به شكل حرفه ای تجربه كرد. بزغم بسیاری از كارشناسان سینما ، حقیقی هنوز نتوانسته موفقیت «درباره الی ... » را تكرار كند. به هر حال حقیقی با فیلمی از فرهادی وارد حوزه بازیگری شد و حالا به دغدغه اصلی او تبدیل شده است.

بازیگران فیلم فرهادی

ساره بیات

سال ها در چند فیلم و سریال بازی كرده بود اما نام ساره بیات با نقش راضیه «جدایی نادر از سیمین» سر زبان ها افتاد. استفاده ای كه اصغر فرهادی از این چهره كرد ، بعد از آن تكرار نشد و كارگردان های دیگر نتوانستند از خانم بیات چهره ای متفاوت ارائه دهند. با این حال جایگاه او در سینمای ایران تثبیت شده و حالا نقش های اصلی پروژه های سینمایی را بازی می كند. موفقیتش را مدیون فرهادی است.

بازیگران فیلم فرهادی

بابك كریمی

«جدایی نادر از سیمین» به كام بابك كریمی هم بود. درخشش او در نقش قاضی پرونده نام و چهره اش را در ذهن حك كرد و بعد از آن پی گیران سینما تازه فهمیدند او پیش از این مستندساز ،‌تدوینگر و فیلمبردار بوده و در اپیزود دوم «بلیت ها» برای عباس كیارستمی بازی كرده است.كریمی توانش را در فیلم فرهادی به رخ كشید و بعد از آن حضوری مستمر در سینمای ایران دارد؛ در «فروشنده» هم خوش نقش ظاهر شده. این را هم اضافه کنیم که کریمی گزینه اول فرهادی برای بازی در نقش نادر بوده که در نهایت پیمان معادی انتخاب می شود.

بازیگران فیلم فرهادی

فرید سجادی حسینی

تازه ترین بازیگری است كه در فیلم اصغر فرهادی سینمادوستان را به تحسین واداشته. فرید سجادی حسینی ، سال ها در سینمای ایران فعالیت داشته ؛ بازیگری كرده ، كارگردان بوده و تجربه دستیاری دارد اما «فروشنده» نامش را سر زبان ها انداخته و حالا همه از او و توان بازیگری اش می گویند. مسیر بازیگری فرید سجادی حسینی و كلا فعالیت هنری او احتمال فراوان در آینده تغییر می كند. او در «فروشنده» نقش پیرمرد متجاوز را بازی کرده است که در مخمصه گیر افتاده. سجادی حسینی باید تومان احساس ترس و عذاب وجدان را به باور مخاطب رساند و چه خوب این کار را می کند.