تبیان، دستیار زندگی
همواره مغرضان نظام اسلامی برای کم اهمیت جلوه دادن موضوعاتی مثل رابطه با آمریکا، سعی در وارونه جلوه دادن آن دارند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان و دانش جویان بمناسبت سیزده آبان، به تفکر غلط «ایستادگی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو دلیل قرآنی برای ایستادگی در برابر آمریکا

همواره مغرضان نظام اسلامی برای کم اهمیت جلوه دادن موضوعاتی مثل رابطه با آمریکا، سعی در وارونه جلوه دادن آن دارند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان و دانش جویان بمناسبت سیزده آبان، به تفکر غلط «ایستادگی امام(ره) در مقابل آمریکا به علت تعصب و لجاجت و غرور بوده[1] نه ناشی از استدلال و منطق» پاسخ دادند.

بخش قرآن تبیان
استکبار ستیزی

سیاستی قرآنی

خدا در مورد تبعیت نکردن از یهود و نصارا به پیامبر خویش(و در حقیقت به ما) می فرماید: «وَ لَن تَرْضىَ  عَنكَ الْیهَودُ وَ لَا النَّصَارَى  حَتىَ  تَتَّبِعَ مِلَّتهَمْ  قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهْدَى   وَ لَئنِ ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ  مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ ٍّ وَ لَا نَصِیر[بقره/120] هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد مگر آنكه پیروى از آیین آنها كنى. بگو: راهى كه خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروى كنى بعد از آنكه طریق حق را دریافتى، دیگر از سوى خدا یار و یاورى نخواهى داشت».
واقعیتش هم همین است که ما هر کاری برای راضی شدن آمریکا و دنیای غرب، انجام دهیم(تعهدات برجام که انجام دادیم ولی هربار آنها یک موضوع دیگر را پیش کشیدند) باز هم فایده ندارد مگر اینکه ما مثل زمان قبل از انقلاب در خدمت آنها باشیم.
بنابراین دل نبستن به سازش با آمریکا سیاستی قرآنیست و منطق امام خمینی(ره) در این باره کاملاً با آموزه های قرآن تطابق دارد. رهبر انقلاب، دو دلیل برای ایستادگی امام خمینی در برابر آمریکا بیان کردند.

آمریکا کشوریست که از کارهای ضد انسانی و ضد توحیدی شیطان پرستی[4] حمایت می کند. «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا[نور/19] كسانى كه دوست دارند، كار ناشایست در میان اهل ایمان شایع شود».
دولت آمریکا طرفدار تروریست و جنگ افروزی در سراسر دنیاست و این با رحمانیت ادیان الهی(مخصوصاً دین اسلام) نمی سازد. در آمریکا روزی نیست که انسانی کشته نشود. آمارمسلمان ستیزی در آمریکا بالاست و...

1- عدم سلطه آمریکا با ایستادگی
رهبر انقلاب اسلامی در بیان این استدلال ها(دلیل ایستادگی امام خمینی در مقابل آمریکا) افزودند: «سیاست و ذات دولت استکباری آمریکا، بر اساس افزون طلبی و زیاده خواهی است که در طول سالیان متمادی این سیاست را در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه غرب آسیا و ایرانِ قبل از انقلاب اِعمال کرده است، بنابراین اگر در همان ماههای اول انقلاب کمترین غفلتی می شد و امام در برابر آمریکا نمی ایستاد، دشمنی که از در بیرون شده بود، مجدداً از پنجره وارد می شد». [2]
اگر خدا می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرینَ عَلَى الْمُوْمِنینَ سَبیلا[نساء/141] و او هرگز براى كافران به زیان مسلمانان راهى نگشوده است». در صورت ایستادگی مسلمانان، محقق می شود. اگر بنیان گذار انقلاب، ایستادگی در مقابل آمریکا را نهادینه نمی کرد؛ چه بسا دوباره آمریکا با ترفندهای مختلف بر ایران مسلط می شد؛ چنانکه در مورد کشورهای آمریکای لاتین بعد از استقلال، چنین شد. [3]

2- آمریکا، حامی ارزش های غیرانسانی
آمریکا کشوریست که از کارهای ضد انسانی و ضد توحیدی شیطان پرستی[4] حمایت می کند. «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا[نور/19] كسانى كه دوست دارند، كار ناشایست در میان اهل ایمان شایع شود».
دولت آمریکا طرفدار تروریست و جنگ افروزی در سراسر دنیاست و این با رحمانیت ادیان الهی(مخصوصاً دین اسلام) نمی سازد. در آمریکا روزی نیست که انسانی کشته نشود. آمارمسلمان ستیزی در آمریکا بالاست و...

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان و دانش جویان بمناسبت سیزده آبان، در ادامه دلایل ایستادگی امام خمینی در مقابل آمریکا گفتند: «نظام آمریکا با ارزش های انسانی فرسنگ ها فاصله دارد و هنگامی که امام (ره) می فرمود «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» یعنی «مرگ بر دولت و نظامی که هیچ سنخیتی با ارزش های انسانی ندارد» ایشان با اشاره به مناظره های دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتند: «این دو کاندیدا این روزها حقایق و فجایعی را از داخل آمریکا صراحتاً افشا می کنند که ما قبلاً بسیار کمتر از آن را می گفتیم اما عده ای باور نمی کردند و یا نمی خواستند باور کنند اما اکنون اظهارات آنها در مناظره ها نشانگر نابودی ارزش های انسانی در آمریکاست».[5]

نکته مهم: شاید بعضی بگویند که چرا ایران فقط با آمریکا دشمن است؟ روسیه و چین و... و کشورهایی که آنها هم وضعیت اخلاقی خوبی نداشته و با مسلمانان هم چنان سر سازگاری ندارند؛ چه می شود؟.

پاسخ: اسلام دین صلح و آشتی با دیگران است تا جایی که دیگران بر ضد اسلام توطئه نچینند؛ اگر چه ما باید نسبت به همه غیر مسلمین، هوشیاری کافی را داشته باشیم ولی واضح است که دشمنی آمریکا با ایران، از درجه بالاتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است؛ به عبارت دیگر؛ آمریکا می خواهد سبک زندگی خود را و فرهنگ استعماری خود را به هر طریقی شده، بر کشورهای دیگر تحمیل کند(ولو با جنگ) ولی در باره کشورهایی نظیر روسیه و چین و... چنین نیست.

سخن آخر

ایستادگی امام خمینی در مقابل آمریکا دلایلی داشت از جمله آنها، عدم تسلط دوباره آمریکا بر ایران بعد از انقلاب بود. دلیل دیگر، حمایت آمریکا از ارزش های غیرانسانی و ضد ادیان است؛ و نهضت توحیدی و ارزش مدار امام خمینی با این فرهنگ منحط نمی ساخت و نمی سازد.

پی نوشت ها:

[1]. سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش آموزان و دانش جویان در12/8/95.
[2]. همان.
[3]. بازنمایی رفتارشناسی امپریالیسم ایالات متحده در تاریخ
http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=150005
[4]. فردا نیوز، شیطان پرستی در آمریکا تدریس می شود
[5]. سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش آموزان و دانش جویان در12/8/95.


منبع:
رهروان ولایت