تبیان، دستیار زندگی
در گذشته محصولات جانبی حاصل از صنایع آب میوه گیری به عنوان منبع مهمی از درآمد اضافی کارخانجات آب میوه گیری به حساب نمی آید، اما امروز این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از آن جا که تقاضای مصرف کنندگان برای ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخراج لیمونن در پاک کننده های آرایشی دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای آفرینش

استخراج لیمونن در پاک کننده های آرایشی دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای آفرینش


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: استخراج وکاربرد لیمونن در ساخت پاک کننده های آرایشی و بهداشتی
نام مدرسه: پژوهشسرای آفرینش
نام استاد: خانم نوشین شریفی
دانش آموزان: الینا حسینی ابریشمی، روژان علی اصغر پور، پگاه لطیفی پور

چکیده:
 در گذشته محصولات جانبی حاصل از صنایع آب میوه گیری به عنوان منبع مهمی از درآمد اضافی کارخانجات آب میوه گیری به حساب نمی آید، اما امروز این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از آن جا که تقاضای مصرف کنندگان برای نوشیدنی ها و آب میوه ها افزایش یافته، مسئله تولید محصولات جانبی این صنایع نه به عنوان یک در آمد جانبی و فرعی، بلکه به عنوان یک منبع اصلی درآمد ملی محسوب می شود، زیرا هر یک از واد بازیافتی می تواند صادر شده و به عنوان منبع وارد کننده ارز به کشور مطرح شود. از روغن پوست مرکبات به نام Limonene، به خاطر خاصیت حلالیت (حلال بودن) محصولات مفید و قابل استفاده نظیر سوخت زیستی، چسب پلی استئارین، مواد پاک کننده و غیره ... تهیه می شود. 

هدف از انجام این پژوهش ساخت مواد پاک کننده آرایشی و بهداشتی با منشا طبیعی است. بکارگیری لیمونن در پاک کننده ای آرایشی و بهداشتی، تهیه یک محصول با مواد بازیافتی است. این محصولات منشا طبیعی داشته و تا حد امکان از مواد شیمایی در ساخت آن استفاده نشده است.  همچنین اسانس طبیعی و مطبوع لیمو، پرتقال، نارنج و ... را داراست. علاوه بر این روغن پوست مرکبات در محصولات آرایشی لطافت و نرمی پوست را تامین می کند. 

لیمونن ماده بسیار ارزشمندی است که کاربردهای زیادی دارد. این ماده به روش های مختلف از پوست مرکبات استخراج می شود. 
لذا در این پژوهش سعی شده تا روشی مناسب و ساده برای استخراج لیمونن از پوست مرکبات برای تهیه پاک کننده های آرایشی بهداشتی انتخاب شود. به طوری که این محصول از نظر کیفیت و قیمت تمام شده، مناسب باشد.

حتی با به کارگیری چند افزودنی طبیعی، ماده پاک کننده خوبی برای سطوح چرب و لکه دار در آشپزخانه ها و کارگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. محصولات به دست آمده با منشا طبیعی از دورریز پوست مرکبات تهیه شده و علاوه بر کیفیت مطلوب و قیمت قابل قبول، بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و اسانس های مصنوعی دارای بوی مطبوعی هستند.

استخراج لیمونن در پاک کننده های آرایشی دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای آفرینش

بیان مسئله و ضرورت تحقیق:
در این پژوهش سعی شده تا به این مسئله پاسخ داده شود که، چگونه می توان با روشی مناسب از نظر کیفیت محصول و انرژی مصرفی از دورریز پوست مرکبات لیمونن را استخراج کرد و با استفاده از آن مواد پاک کننده آرایشی مناسب برای پوست، مو،ناخن نظیر لاک پاکن ساخت.
 البته در حال حاضر محصولاتی مشابه با منشا طبیعی در بازار وجود دارند ولی آن چه مورد نظر است محصولی بازیافتی با منشا طبیعی و دوستدار محیط زیست است.

بیان فرضیه:
 چنانچه با روشی مناسب بتوان از دورریز پوست مرکبات لیمونن استخراج کرد، با استفاده از آن، موادپاک کننده آرایشی مناسب برای پوست،مو، ناخن نظیر لاک پاکن ساخته خواهد شد. 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی