تبیان، دستیار زندگی
سید الشهدا(علیه السلام) در شب عاشورا از سپاهیان دشمن مهلت خواست که قرآن تلاوت کند و به عبادت بپردازد. این نشان از اهمیت قرآن کریم، اهمیت تلاوت و توجه به آن در حماسه حسینی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید قرآنیان کشور در موضوع عاشورا حساس و فعال باشند

موضوع عاشورا

تبیان به نقل از دکتر رضا پرتوی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر اعتلاف قرآنیان کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت فعالیت قرآنیان کشور در ایام محرم و صفر گفت: باید قرآنیان کشور در موضوع عاشورا و حماسه حسینی، حساس و فعال باشند. آنان باید با توجه به ساختار فرهنگی و قرآنی کشور تلاش کنند که در جامعه تأثیر بگذارند.

دبیر اعتلاف قرآنیان کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت اهمیت حضور قرآنیان کشور در موضوع عاشورا اظهار کرد: سید الشهدا(علیه السلام) در شب عاشورا از سپاهیان دشمن مهلت خواست که قرآن تلاوت کند و به عبادت بپردازد. این نشان از اهمیت قرآن کریم، اهمیت تلاوت و توجه به آن در حماسه حسینی دارد. 
پرتوی زاده افزود: با وجود اهمیتی که صاحب اصلی ماه محرم یعنی امام حسین(علیه السلام) به قرآن کریم داده است، قرآنیان کشور باید فعالیت خود را در ماه محرم بیشتر کنند و جلسات فهم، ترجمه و تفسیر قرآن کریم را در این ایام تقویت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نیاز دانشجویان کشور به موضوعات قرآنی، بیان کرد: فعالیت های قرآنی باید در ماه محرم در محیط دانشگاه ها بیشتر از دیگر مکان ها باشد، چرا که دانشجویان کشور در مفاهیم قرآنی بسیار فقیر هستند و این یکی از مشکلات جامعه ماست.

پرتوی زاده در خصوص تأثیر قرآن در فهم حماسه عاشورایی گفت: اصلا من معتقدم که برای بیان فرهنگ عاشورایی باید از قرآن استفاده کرد، چرا که انس بیشتر با قرآن به شناخت بهتر اهل بیت(علیهم السلام) و دوست داشتن آن ها و در آخر فهم هر چه بیشتر حماسه عاشورایی کمک می کند. همان گونه که قرآن کریم در آیه 33 سوره  احزاب به این موضوع اشاره می کند.

« إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا »

خدا فقط مى خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند.

وی ادامه داد: قرآن کریم به زیبایی اسلام را بیان می کند و از اهل بیت(علیه السلام) سخن می گوید. بنابراین ما باید خطابه هایی را که در خصوص عاشورا و حماسه حسینی از گوش و کنار می شنویم با قرآن مطابقت دهیم و به وسیله فیلتر قرآن کریم، آنچه که باید را از موضوعات عاشورایی بفهمیم.

این کارشناس مسائل قرآنی در پایان اضافه کرد: ما در مقابل پذیرش احادیث هم چنین وظیفه ای داریم. پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) می فرمایند که احادیث ما را با قرآن کریم مطابقت دهید. اگر هم سویی داشت به آن عمل کنید و اگر اینگونه نبود آن را به دیوار بزنید. بنابراین زمانی که حماسه حسینی را با قرآن تطابق دهیم، به هم سویی عاشورا با اسلام پی می بریم و در عمل حسینی تر رفتار می کنیم.


منبع:
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .