تبیان، دستیار زندگی
شناخت نور و نورسنجی یکی از دانش ها و مهارت های بسیار مهم در عکاسی می باشد. عکاسان با تسلط بر نور سنجی و دخل و تصرف در میزان نور دهی عکس، می توانند عکس های دلخواه خود را تهیه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت تمام نگاشتی

از ساده ترین روش های افزایش نور یک مکان استفاده از فلاش های الکترونیک می باشد.

نگاشت

دانستید که استفاده از میدان موج بازسازی شده شی هنگام روشن شدن تمام نگاشت برای به دست آوردن اطلاعات نوری درباره شی نام دیگر متعلق به این روش، یعنی تشکیل تصویر با بازسازی میدان موج را بیان می کند.

روش های نورسنجی
شناخت نور و نورسنجی یکی از دانش ها و مهارت های بسیار مهم در عکاسی می باشد. عکاسان با تسلط بر نور سنجی و دخل و تصرف در میزان نور دهی عکس، می توانند عکس های دلخواه خود را تهیه کنند.

اغلب فلاش ها، وسایلی می باشند که می توانند نور زیادی ایجاد کنند و به دلیل وزن کمی که دارند حمل و نقل آنها آسان می باشد.

برای تهیه عکس هایی با نوردهی درست و با سرعت ها و دیافراگم های مختلف باید در ازای بستن دیافراگم سرعت را کاهش داد و یا برعکس.
اگر تنها یکی از عوامل سرعت و یا دیافراگم را تغییر دهیم عکس دچار کم نوردهی یا بیش نوردهی خواهد شد. گاهی استفاده از این روش باعث ایجاد تاثیرات مطلوب زیبایی شناسانه می گردد.
ثبت تمام نگاشتی

میز ان نور محیط هر چقدر که باشد، می توانیم با کم نوردهی و بیش نوردهی آن جا را روشن تر یا تیره تر نشان دهیم.

ثبت تمام نگاشتی

شکل، طیف نورسنج مادون قرمز
دو روش اصلی برای نورسنجی وجود دارد که عبارتند از:

 روش نورسنجی بازتابی
 روش نورسنجی مستقیم
ثبت تمام نگاشتی با موج مرجع تخت

ثبت فاز نوسان های نوری به روش هایی که فقط میانگین زمانی شدت نور را ثبت می کنند، ناممکن می باشد. لیکن می توان فهمید که در پدیده های تداخل، توزیع شدت نور در میدان تداخل هم با دامنه ها و هم با فازهای امواج تداخل کننده تعیین می شود.
بنابراین، تداخل نور را هنگامی می توانیم برای ثبت تمام مشخصه های میدان موج منتشر شده از شی مورد بررسی به کار ببریم که شرایط مورد نیاز تداخل تامین شوند.
نقش تداخلی مستقل از زمان بر اثر تداخل امواج نوری همدوس تشکیل می شود. از این رو برای ثبت توزیع فاز میدان موجی که با حضور شی مورد بررسی به وجود می آید، مهمتر از هر چیز باید شی را با تابش تکفام و همدوس فضایی روشن کنیم. در این صورت میدان پراکنده شده توسط شی دارای  این خصوصیات نیز خواهد بود.
اکنون اگر میدان تکفام دیگر با همان بسامد، مثلا، موج تختی را (به اصطلاح موج مرجع) روی میدان حاصل از شی بیندازیم، توزیع پیچیده و بدون تغییر در زمان از نواحی تقویت شده و تضعیف شده از دو موج تشکیل می شود. به این معنا که در ناحیه ای از فضا که دو موج (موج پراکنده شده توسط جسم و موج مرجع) روی هم می افتند یک نقش تداخلی ثابت به وجود می آید. در این صورت این توزیع شدت ثابت میدان برایند را می توان روی صفحه عکاسی ثبت نمود. طبیعی است که شدت نقاطی از فضا که روی صفحه فیلم قرار دارند روی آن ثبت خواهند شد.
نمودار طرحوار دستگاه برای ثبت تمام نگاشتی شی کدر مورد بررسی با نور بازتابی در شکل نشان داده شده است.
در این جا 2 جبهه موج تخت حاصل از باریکه لیزری است که توسط دستگاه نوری مخصوصی تا سطح مقطع مورد نیاز واگرا شده است.
نمودار طرحواری از ثبت تمام نگاشتی شی کدر

ثبت تمام نگاشتی

آینه 3، موج مرجع تخت را به صفحه عکاسی 4 هدایت می کند که روی آن امواج پراکنده شده از شی 1 نیز می تابند.

ثبت تمام نگاشتیضروری می باشد که همراه با موج مرجع، امواج نوری پراکنده شده از تمام قسمت های شی مورد مطالعه نیز به هر نقطه قسمت روشن صفحه عکاسی بتابند. به همین علت، هر جز تمام نگاشت شامل اطلاعات کامل درباره کل شی مورد مشاهده است.
ثبت تمام نگاشت ها بر طبق طرح بالا، شرایطی را برای ترکیب طیف تابش به کار رفته در این مورد اعمال می کنند. در واقع برای پیدایش نقش های تداخلی بر اثر اندرکنش میدان موج منتشر شده از شی مورد مشاهده و میدان موج مرجع، این میدان ها باید برای هر اختلاف راه همدوس باشند. این اختلاف راه به خاطر وجود برجستگی های ماکروسکوپیکی در جسمی که نور را بازتاب می دهد و می توانند با معنا باشند، اجتناب ناپذیر می باشد.
برای مثال، اگر فرض کنیم که اختلاف راه به 10 سانتی متر برسد، محاسبات نشان می دهد که پهنای طیف تابش به کار رفته باید در حدود 10-2A° باشد. در حالی که، پهنای طیف نورگسیلی از لامپ بخار جیوه حتی در فشار بخار بالا حدود ده ها انگسترم است. بنابراین چشمه های نوری که به دوره به اصطلاح (پیش از لیزر) تکامل نورشناسی مربوط اند تقریبا برای تمام نگاری غیر قابل استفاده اند.
از طرف دیگر، با استفاده از لیزرها برقراری شرایط برای تکفامی نور مناسب تمام نگاری آسان است. این مطلب بیانگر پیشرفت سریع تمام نگاری در عصر حاضر است زیرا در اغلب آزمایش گاه ها لیزرها در دسترس قرار دارند.
مطلب مهم دیگری نیز  باید در نظر گرفته شود. در ثبت تمام نگاشت های اشیای گسترده زاویه های بین امواج نوری تداخل کننده که روی صفحه عکاسی می تابند ممکن است به مقادیر بزرگ برسد. بنابراین نقش تداخلی تشکیل شده روی صفحه عکاسی می تواند بسیار کوچک باشد. برای ثبت آنها فیلم عکاسی با توان تفکسک بالا مورد نیاز است. صفحه های تمام نگاشتی جدید دارای توان تفکیک بیش از 5000 خط در میلی متر هستند.

منبع:
http://dl.hd4.ir
مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان