تبیان، دستیار زندگی
رودابه حمزه ای معتقد است: هدف اصلی از تالیف کتاب برای کودکان ابزاری برای آگاهی دهی به آنها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولیت شاعران برای آگاه سازی کودکان

رودابه حمزه ای معتقد است: هدف اصلی از تالیف کتاب برای کودکان ابزاری برای آگاهی دهی به آنها است.

بخش ادبیات تبیان
مسئولیت شاعران برای آگاه سازی کودکان

رودابه حمزه ای که از شاعران پرکار شعر کودکان است، هدف اصلی از تالیف کتاب برای کودکان را در کنار جنبه تفریحی آن، ابزاری برای آگاهی دهی به آن ها توصیف کرد

هدف اصلی من از سرایش شعر و چاپ کتاب، فقط جنبه سرگرمی فرهنگی برای بچه ها نیست بلکه معتقدم شاعر کودک و نوجوان وظیفه دارد که بچه ها را از سنین خردسالی با محیطی که در آن قرار است رشد کنند، آشنا سازد و سعی کند کودک را با مخاطرات اجتماعی که ممکن است در آینده با آن ها مواجه شود آشنا سازد.

همچنین به نظر او بچه ها اماناتی هستند که در هر موقعیت خانوادگی و اجتماعی نیاز به حمایت جامعه فرهنگی و هنری خصوصا به لحاظ روحی و روانی دارند و هیچ کس نمی تواند خود را شاعر، نویسنده و  هنرمند کودک و نوجوان بداند ولی به بهانه های واهی از بار مسئولیت آگاه سازی و دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان شانه خالی کند.

حمزه ای تاکید کرد: ایجاد روابط انسانی، احساس صلح، دوستی و مهربانی در محیطی امن و طبیعتی سالم بهترین خلاقیت را در زمینه پرورش کودک به دنبال دارد. من هیچ ارزشی برای کسب جوایز مادی از جشنواره های مختلف قائل نیستم و سلامتی، نشاط و آینده بچه ها را مهم ترین انگیزه خود برای سرایش اثر می دانم.

این شاعر و نویسنده همچنین از نگارش کتاب های تازه خبر داد و گفت قریب به 20 کتابش در موسسات انتشاراتی مختلف زیر چاپ هستند. مجموعه دوبیتی های نوجوانانه و قصه منظومی ویژه کودکان و خردسالان در زمره آثاری است که در دست نگارش دارد. مجموعه دوبیتی های نوجوانانه این شاعر با نام «شماها توی خواب ناز بودید!» که شامل بیش از 50 دوبیتی و رباعی برای گروه سنی نوجوان است به حال و هوای این گروه سنی در دوره معاصر می پردازد و قصه منظوم او مسائل اجتماعی را برای کودکان و خردسالان نقل می کند.

نمایشنامه «طلا خوبه یا جوجه» برای گروه سنی کودک که نگارش آن پایان یافته  و «قصه فصل ها» مشتمل بر مجموعه ای چهارجلدی که هر کتاب آن شامل 10 تابلو از هر فصل است از دیگر تازه های نوشتاری حمزه ای است.

همچنین «شب شده وقت خوابه، کوچولو باید بخوابه»، «کوچولو که به به می خوره، غذاشو تا ته می خوره» و... در انتشارات پیدایش، «من فیل ناز نازی ام، دنبال همبازی ام» و «ماهی چقدر تمیزه» و... در انتشارات پیام مشرق، «اگر گلا نبودند!» و «این کارا خوبه بچه؟» و... در موسسه فرهنگی هنری شهرداری اراک از آثار زیر چاپ او هستند.


منبع: ایسنا