تبیان، دستیار زندگی
مجتبی سلطانی احمدی استاد دانشگاه و تاریخ پژوه در گفت وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس گفت: اولین اطلاعیه َی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی بیانگر چرایی تصمیم انقلابی آنان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. در بخشی از اطلاعیه دانشجویان مسلمان پیرو خط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد لانه جاسوسی آینه تمام َ نمای رویکرد استعماری آمریکا در ایران است

مجتبی سلطانی احمدی استاد دانشگاه و تاریخ پژوه در گفت وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس گفت: اولین اطلاعیه َی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی بیانگر چرایی تصمیم انقلابی آنان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. در بخشی از اطلاعیه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی آمده است: «به منظور اعتراض به دسیسه َهای امپریالیستی و صهیونیستی، سفارت جاسوسی آمریکا در تهران را به تصرف» در آورده َاند «تا اعتراض خویش را به گوش جهانیان» برسانند.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
سلطانی احمدی

مجتبی سلطانی احمدی استاد دانشگاه و تاریخ پژوه در گفت وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس گفت: اولین اطلاعیه َی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی بیانگر چرایی تصمیم انقلابی آنان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. در بخشی از اطلاعیه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی آمده است: «به منظور اعتراض به دسیسه َهای امپریالیستی و صهیونیستی، سفارت جاسوسی آمریکا در تهران را به تصرف» در آورده َاند «تا اعتراض خویش را به گوش جهانیان» برسانند. در آن نخستین اطلاعیه، موارد اعتراض به دسیسه َهای امپریالیسم آمریکا فهرست شده است. در واقع یکی از مواردی که در کتاب َهای درسی آموزش و پرورش باید گنجانده شود تحلیل محتوایی هفت اطلاعیه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی است.

نویسنده پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: در حالی اسناد لانه جاسوسی مورد بی َتوجهی و کم َتوجهی محققان داخلی و سیستم آموزشی ما واقع شده است که پژوهشگران خارجی از جمله پژوهشگران آمریکایی از آغاز بدین اسناد توجه کرده و در پژوهش َهای خویش به مفاد آن استناد کردند. انکار نکردن محتوای اسناد از سوی پژوهشگران خارجی به ویژه محققان آمریکایی نشانگر آن است که در اصالت و ارزش تاریخی و سیاسی این اسناد تردیدی ندارند. البته آسیب َشناسی مجموعه َی این اسناد در پژوهش َهای تاریخی لازم است.

انکار نکردن محتوای اسناد از سوی پژوهشگران خارجی به ویژه محققان آمریکایی نشانگر آن است که در اصالت و ارزش تاریخی و سیاسی این اسناد تردیدی ندارند. البته آسیب َشناسی مجموعه َی این اسناد در پژوهش َهای تاریخی لازم است.

نویسنده کتاب مبدأ نهضت گفت: اسناد لانه جاسوسی ریشه َ بسیاری از سیاست َهای خصمانه َ آمریکا را نسبت به انقلاب اسلامی نشان می َدهد. ملت ما با مطالعه این اسناد در خواهند یافت که چرا به دلایل اقتصادی، سیاسی و امنیتی، ایران به عنوان یک منطقه استراتژیک برای آمریکا اهمیت ویژه دارد؟ با مطالعه این اسناد معلوم می َشود که آمریکاییان، علی َرغم آگاهی از جنایات رژیم کودتایی پهلوی برای کسب سود و سرمایه َهای بیشتر نامشروع و غارت منافع ملی ملت ایران، الفاظ زیبایی چون آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و اصلاح طلبی را قربانی کردند.

وی گفت: نسل سوم و چهارم انقلاب با مطالعه اسناد لانه جاسوسی بیش از پیش پی می َبرند که امام خمینی به درستی تشخیص دادند که همه این هیاهوهایی که آمریکا تحت عنوان دموکراسی، حقوق بشر، آزادی َخواهی و امثال آن سر می َدهد برای این است که دستش از ذخایر عظیم ملت ایران و موقعیت استراتژیکی کشورمان کوتاه شده است. در واقع اسناد لانه جاسوسی آینه تمام َنمای رویکرد استعماری آمریکا در ایران است.

نویسنده کتاب نامه نیمه خرداد گفت: اکنون باید جاسوس َخانه بودن سفارت آمریکا در تهران و به ویژه برنامه ریزی َها و فعالیت َهای براندازانه َ آن َها علیه انقلاب و حکومت نوپای جمهوری اسلامی، به عرصه َ پژوهش َهای مستند تاریخی رسیده و روشنفکران و اندیشمندان جهان از انگیزه َهای برحق ملت ایران مطلع شوند.

وی افزود: شفاف شدن مواضع گروه َها و تثبیت خط امام خمینی از مهم َترین آثار تسخیر لانه جاسوسی بود. افشای اسناد لانه جاسوسی، بسیاری از گروه َها و دسته َهای غیرانقلابی و ضد انقلابی را رسوا کرد، اما در عوض به قدر و منزلت نیروهای انقلاب و نهادهای انقلابی افزود.

سلطانی ادامه داد: زیرا در اسناد یاد شده، به این افراد و نهادها حمله شده بود و آن َها حامیان اصلی انقلاب و ارزش َهای آن معرفی شده بودند. مثلا در اسناد لانه جاسوسی از سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی جدی حامی امام خمینی و تحت عنوان چشم و گوش انقلاب اسلامی یاد شده است.

وی افزود: در این اسناد آمده: «این سپاه به عنوان چشم و گوش انقلاب اسلامی عمل می َکند و به عنوان نیروی مخصوص امام جهت درهم کوبیدن هر نوع حرکت ضد انقلابی از هر طرف که بر علیه دولت اسلامی می َباشد، وارد عمل می َشود... سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نگهبان سرسخت انقلاب اسلامی عمل می َکند. این افراد با شور و ذوق، میهن َدوستی و روحیه فداکاری اسلامی را تعلیم می َدهند». در واقع با مطالعه َی این اسناد دانش آموزان، دانشجویان و محققان ایرانی به دلایل هجمه بنگاه َهای تبلیغاتی آمریکا و انگلیس علیه برخی نهادها و شخصیت َها پی خواهند برد.

این دانش آموخته تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران گفت: در تحلیل حادثه تسخیر لانه جاسوسی باید به پیش زمینه َهای داخلی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران توجه کرد. به باور انقلابیون دولت موقت کفشی تنگ برای پای انقلاب اسلامی بود و در صورت ادامه حاکمیت و تداوم سیاست َهای آنان، نهایتا انقلاب به دست آنان تسلیم آمریکا می َگردید و کودتای 28 مرداد مجددا تکرار می َشد.

وی در پایان گفت: مهمترین پیامد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را تحقیر آمریکا و پایان یافتن رابطه َی استعماری ایران و آمریکا خواند.


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .