تبیان، دستیار زندگی
همان قدر که به دنیا آوردن یک فرزند کاری سختی است، بزرگ کردنش هم سخت و پر مسئولیت است. یکی از مسئولیت های مادران علاوه بر از پوشک گرفتن کودک، از شیر گرفتن او است. کودکان تقریبا به سینه مادرشان وابسته می شوند و تقریبا یکی از سخت ترین کارهای مادر می شود ترک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با راههای از شیر گرفتن کودک

همان قدر که به دنیا آوردن یک فرزند کاری سختی است، بزرگ کردنش هم سخت و پر مسئولیت است. یکی از مسئولیت های مادران علاوه بر از پوشک گرفتن کودک، از شیر گرفتن او است. کودکان تقریبا به سینه مادرشان وابسته می شوند و تقریبا یکی از سخت ترین کارهای مادر می شود ترک این وابستگی.

رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره
بخش خانواده ایرانی تبیان
غذا خوردن کودک

خوردن شیر مادر واجب است

از نیازهای پایه ای و اساسی هر فرزند تازه متولد شده ای، خوردن غذا می باشد. بهترین نوع غذا برای نوزادان، شیر مادر می باشد. به ویژه شیری که در چند روز اول تولد از سینه مادر ترشح می شود که به آن آغوز می گویند. مادران حتما باید فرزندشان را از این شیر، سیراب کنند. بهتر است طبق دستورات دینی و روانشناسی تا حدود دو سالگی شیر مادر در کنار غذاهای دیگر به کودک داده شود تا هم کودک و هم مادر، هر دو نفرشان از مزیت های آن بهره مند شوند. 
مادرانی که مشکل شیردهی دارند و از شیر کافی برخوردار نیستند، پیشنهاد می شود که حتما این نیاز کودکشان برای رسیدن به آرامش را از طریق در آغوش گرفتن و نوازش کردن برآورده کنند.

مزیت های شیر مادر

مادرانی که مشکل شیر دهی دارند، باید در طول روز کودکان شان را در آغوش بگیرند و نوازش کنند تا نیاز به آرامش در آنها تامین شود

کودک با خوردن شیر مادر علاوه بر این که از بیماری ها در امان می ماند، می تواند نیازهای روانی خود را هم تامین کند. به بیان دیگر این کودکان نیاز به امنیت و تعلق پذیری و محبت خیلی بیشتر و راحت تامین می شود. 
می دانیم که کودکان باید تمام نیازهایشان به موقع تامین شود تا در بزرگسالی افراد با اعتماد به نفسی شوند. نیاز به خوراک و پوشاک و فضای مناسب زندگی در درجه اول و بعد از آن نیاز به امنیت و تعلق پذیری و محبت، از مهم ترین نیازهای کودکان است که مادران با شیر دادن به فرزندشان راحت می توانند این نیازها را تامین کنند.

دغدغه مادر، ترک شیر مادر

همان طور که گفتیم طبق دستورات اسلامی و روانشناسی، بهتر است تا 2 سالگی به کودکان شیر مادر  داده شود. از 6 ماهگی که کم کم غذای کمکی طبق نظر پزشک به کودک داده می شود، نیاز به تغذیه در کودک تامین می شود و کودک صرفا و فقط به دلیل غذا خوردن به سمت سینه مادرش نمی رود. 
در واقع برای تامین نیاز به محبت رو به شیر مادرش می کند. پس مادران باید گام به گم و به تدریج کودک را از شیر خوردن محروم کنند. زیرا محرومیت از شیر مادر به صورت سریع و بی مقدمه، می تواند بر روی حالات روانی کودک تاثیر منفی خود را بگذارد و حتی ممکن است کودک احساس کند، دیگر مورد محبت مادرش قرار نمی گیرد و حتی رو به پرخاشگری و رفتارهای نامطلوب هم بیاورد. 
پس مادر عزیز، حتما گام به گام و پله پله شیر را از کودک گرفت. کودکان با شیر خوردن می خواهند به آرامش برسند پس نباید این آرامش را بی مقدمه از آنها دریغ کرد.

وقت، صبر، حوصله

اولین اصلی که می تواند به مادران کمک کند تا بهتر فرزندشان را از شیر بگیرند، این است که هم مادر از لحاظ روحی آماده باشد. به عبارت دیگر، استرس نداشته و درگیری ذهنی هم نداشته باشد. این مادران باید وقت لازم را صرف این کار کنند و توقع نداشته باشند که یکدفعه ای کودک شان را از شیر بگیرند و همچنین صبوری لازم را هم به خرج بدهند.

مقدمه چینی فراموش نشود

مادرانی که مشکل شیردهی دارند و از شیر کافی برخوردار نیستند، پیشنهاد می شود که حتما این نیاز کودکشان برای رسیدن به آرامش را از طریق در آغوش گرفتن و نوازش کردن برآورده کنند

قبل از اینکه بتوانیم کودک را از شیر بگیریم باید او را به خوردن انواع غذاها و نوشیدنی ها عادت بدهیم که البته این کار باید تحت نظر پزشک انجام گیرد، کودک باید خوراکی های دیگر را هم بشناسد. 
مادران قبل از گرفتن فرزندان از شیر، باید تمرین کنند که غذاهای دیگر را با آرامش و صبوری به فرزندشان بدهند. کودک باید همان آرامشی را که در زمان شیر خوردن به دست می آورد، در زمان تغذیه  با خوراکی های دیگر نیز به دست آورد. 
بهتر است که به تدریج و گام به گام تعداد دفعات شیر دادن به فرزندتان را در طول روز کمتر کنید و فواصل بین آنها را بیشتر نمایید.

ظروف زیبا

برای فرزندتان ظرف غذا خوری، قاشق و چنگال و لیوان رنگی با طرح های کودکانه بخرید. بهتر است این ظروف از نوع نشکن باشند تا کودک بدون استرس و با آرامش بتواند از آنها استفاده کند. کودک را در استفاده از این ظروف آزاد بگذارید. 
برخی مادران برای اینکه کار خودشان را راحت تر کنند به سینه شان فلفل یا نمک می زند تا کودک دیگر سمت سینه آنها نیاید. این کار می تواند به عنوان بدترین کار و ترسناک ترین خاطره برای کودک باشد.

برنامه غذایی کودک تان را تغییر دهید

معمولا کودکان عادت دارند در ساعات مشخصی شیر بخورند. مادران بهتر است کم کم این عادت ها را تغییر بدهند. در ساعاتی که قرار است کودک تان شیر بخورد کم کم و به تدریج تغییراتی را ایجاد کنید. او را به پارک ببرید و برایش سرگرمی های مختلف را ایجاد کنید. نگذارید، کودک تان گرسنه یا تشنه بماند فقط هدف این است که آن ساعتی که نیاز به شیر دارد کم کم تغییر کند تا مادر هم بتواند راحت تر خوراکی دیگری را جایگزین کند.

برای کودک تان وقت بگذارید

شیر خوردن فقط برای تامین تغذیه کودک نیست.کودک با این کار حضور مادرش را در کنار خودش حس می کند و آرامش لازم را به دست می آورد. در کنار کارهای پیشنهاد شده در بالا، حتما برای بازی و سرگرم کردن کودک تان هم وقت بگذارید. این کار باعث می شود که فرزندتان از حضور شما در کنار خودش مطمئن بشود و آرامش لازم را داشته باشد و تبدیل به یک فرد مضطرب نشود. همچنین حتما ساعاتی از روز کودک تان را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید و ببوسید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.