تبیان، دستیار زندگی
تغذیه علمی است که رعایت اصول آن برای سالم بودن و سالم زیستن اهمیت فراوان دارد. کلیه اجزا و اندام های بدن از مواد موجود در غذاها ساخته شده است. همان غذائی که بوسیله مادر در دوران بارداری و توسط فرد از بدو تولد مصرف می شود. قبل از رویش دندان ها مواد موجود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر مواد غذایی مختلف بر دهان دستاورد تقدیری دوره اول ضحی

اثر مواد غذایی مختلف بر دهان دستاورد برتر دوره اول ضحی


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی اثر مواد غذایی مختلف بر میزان باکتری های دهان
نام مدرسه: ضحی
نام استاد: خانم ریحانه خیاط ماهر
دانش آموزان: والا سکوتی، شیدا معینی، نیکی میسری


چکیده:
تغذیه علمی است که رعایت اصول آن برای سالم بودن و سالم زیستن اهمیت فراوان دارد. کلیه اجزا و اندام های بدن از مواد موجود در غذاها ساخته شده است. "همان غذائی که بوسیله مادر در دوران بارداری و توسط فرد از بدو تولد مصرف می‌شود". قبل از رویش دندان ها مواد موجود در رژیم غذائی می‌تواند در تکامل مینا، ترکیب شیمیایی، شکل و اندازه دندان تاثیر بگذارد. همچنین بعد از رویش دندان ها مواد مصرفی نقش مهمی در سلامت یا تخریب دندان ها برعهده دارد. بدین ترتیب برای داشتن دهانی سالم باید اطلاعاتی در زمینه مواد غذائی و چگونگی مصرف آن ها داشته باشیم.
بهترین رژیم غذایی آن است که شخص روزانه حداقل یک ماده غذایی از هر یک از گروه های غذایی را مصرف کند ولی از آنجا که میزان احتیاج نامبرده یکسان نیست لازم است هر فرد با توجه به سن و شرایط جسمی خود اقدام به مصرف مواد فوق نماید.

این افراد جامعه‌ را به سه دسته می‌توان تقسیم نمود:
افراد بالغ و بزرگسال
کودکان و زنان باردار
نوجوانان و مادران شیرده
برای بیان میزان احتیاج دستجات فوق به گروه های غذایی از روش های مختلفی می‌توان استفاده نمود در یکی از این روش ها نیاز هر فرد را بر حسب "واحد" مشخص می‌کنند که یک فرد از هر گروه به مواد غذایی چند "واحد" باید مصرف نماید.

مواد مضر برای سلامت دندان ها
سلامت دندان ها پس از رویش در دهان بستگی به انواع غذای مصرفی و میزان رعایت بهداشت دارد. پلاک دندانی که همان لایه نرم و چسبنده‌ای است که بر اثر مسواک نزدن بر روی دندان ها تشکیل می‌شود. همچنین پلاک دندانی و میکروب های موجود در آن عامل پوسیدگی دندان ها هستند. غذای مورد علاقه این میکروب ها مواد قندی است. هر بار که غذای شیرینی مصرف می‌نمائیم. میکروب های موجود در پلاک، با استفاده از این مواد اسیدهائی تولید می‌نمایند که سبب پوسیدگی دندان ها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که غذاها و خوردنی‌های شیرین دشمن اصلی دندان ها بشمار می‌رود و با نخوردن آنها می‌توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمود.

تأثیر غذا روی سلامت دندان ها
شیر و ماست:
شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، اسید بسیار اندکی دارند و از تخریب دندان ها پیشگیری می کنند. در ضمن، سرشار از کلسیم هستند که حافظ سلامت دندان هاست.
پیاز: پیاز دارای ترکیب ضد باکتری بنام سولفور است که به سلامت دندان ها کمک می کند. کمبود ویتامین های B12,C، ریبوفلاوین، مواد معدنی مثل روی و آهن روند ترمیم نسوج دهانی را کُند می کند.
سرطان دهان در اثر استفاده بیش از حد از تنباکو و الکل ایجاد می شود. از بیماری های دیگر که روی دندان ها اثر می گذارد، دیابت است که باعث سوزش زبان و خشکی دهان می شود.
میوه ها: میوه هایی همچون سیب، توت فرنگی، مرکبات و کیوی مقدار زیادی ویتامین C دارند و باعث محکم شدن دیواره سلول ها می شوند.
سبزیجات: کدو، هویج و بروکلی سرشار از ویتامین A و برای تشکیل مینای دندان مناسب هستند؛ در ضمن لثه ها را نیز تمیز می کنند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی